PDA

Bekijk Volledige Versie : Mini project cycloon

hstraat
20-02-19, 22:43
Omdat ik al het bovenstuk bij alie gekocht had en opzoek was naar een trommel eronder kwam het zo in een gesprek met Trilliwilli op een cycloon. Nu heeft hij reeds een die af is en ik ga die nabouwen maar dan simpeler. Hier alvast de twee te gebruiken onderdelen.

De cycloon en asemmer eronder. Rest van de asemmer als slang/filter etc gaan de kliko in :P

85205

jpandriesse
21-02-19, 07:52
Ik zou de slang niet meteen wegdoen. Ik heb ook zon asemmer gebruikt en de bijbehorende slang gebruikt voor aansluiting op de stofzuiger.

hstraat
21-02-19, 10:47
Ik heb extra slang liggen (5mtr) van starmix :) Dus die slang is overbodig.

trilliwilli
21-02-19, 17:22
Die slang heeft een rare maat, dat sluit niet lekker aan. Met een paar moffen 58mm die op de slang passen steek je de zaak zo in de stofzuiger. Alleen de emmer is prima te gebruiken, niet te groot, is die makkelijk te legen in een zak.

Er moet alleen een dekseltje tussen om de gaten af te dichten. Ik heb daar een 3mm alu plaatje voor gebruikt. Rond gefreesd met de bovenfrees met cirkelgeleider.

hstraat
21-02-19, 19:03
Ik denk dat ik voor 3mm triplex ga, heb ik nog liggen en ben nogal van het opmaken wat ik heb liggen. Gewoon met popnagels erop vast rammen. Hoeft voor mij niet mooi te zijn als het maar functioneel is :)

Zo het bouwproject. Ik heb de figuurzaagmachine en een passer van denk 30jr oud :) het ronde stuk triplex gemaakt en aan de deksel vast geklonken met popnagels.

Eerst de gatenboor (hout en metaal) er maar eens doorheen.
85211

Gaten doorboren in hout en popnagels erin. stapeltje verkeerd om gedaan dus weer uitgeboord en nieuwe erin.
85212

Gaten geboord van de cycloon, 1 ging niet goed dus weer boor 6mm er door. Met 4 bouten en moeren vast gezet.
85213

Nou daar stat die dan , een kleine cycloon voor een kleine schuur.
85214

Slangen er voorlopig aan met gafatape ;) je moet wat als budget op is
85215

Balkje door vandiktebank heen (weer nieuw punt erbij ding afstellen) om wat schaafsel te fabriceren om vervolgens op te zuigen. Owja dit zijn niet mijn zondagse klompen :P
85216

Toxiq
21-02-19, 22:49
Slangen er voorlopig aan met gafatape ;) je moet wat als budget op is
85216

Dan mot je niet van die bordeelsluipers kopen :D

AHK
25-02-19, 20:20
Op wat voor afzuiger heb je die aangesloten?

hstraat
25-02-19, 21:07
Hey AHK, op een festool stofzuiger. Deze heeft een longlive zak maar met spaanders gaat het vullen van zo'n zak en moeten legen wel heul snel. Ik laat nog een adapter erbij 3d printen van 92mm naar 50mm met schuin verloop zodat ik goed op de Kity kan werken. Moet ook nog verloop bedenken van cycloon naar slang want het is allebei 50mm zucht.

hstraat
01-03-19, 16:31
Vandaag er dus achter gekomen dat er nog ontzettend veel schaafsel in de stofzuigerzak gaat. Dat wordt dus uitzoeken wat ik moet aanpassen aan de cycloon zodat er meer in de emmer komt dan in de zak :)

Rizz
01-03-19, 16:39
Was het nou zo'n goedkope chinees? Grote kans dat dan de hoek van de konus niet goed is. Dat is nogal kritiek.

hstraat
01-03-19, 16:41
Was het nou zo'n goedkope chinees? Grote kans dat dan de hoek van de konus niet goed is. Dat is nogal kritiek.
Is inderdaad een goedkope chinees. Zou een japanner beter zijn? Of moet je echt gruwelijk veel geld uitgeven aan zo'n origineel ding?
Wat moet de hoek zijn als iemand me dat kan vertellen kan ik het nakijken :)

Tympy
01-03-19, 17:58
Ik heb regelmatig gelezen dat die van aliexpress met de bolle bovenkant beter zijn dan de platte bovenkant die jij hebt. Geen idee waarom dat is en of dat jou probleem op zal lossen. Ik heb er zelf 1 met bolle bovenkant en dat werkt prima.

handig18
01-03-19, 18:42
Ik heb ook die met de bolle bovenkant (zou verbeterde versie moeten zijn) en geen probleem dat er veel krullen in de stofzuigerzak komen. Heb nu een tiental keer een vat van ca 60 ltr geleegd, maar de stofzuigerzak is nog steeds bijna leeg.

Roeland
01-03-19, 18:44
Heb je de slangen wel goed aangesloten bovenzijde op stofzuiger en zijopening voor de zuigslang?
Als je hem verkeerd aansluit dan werkt het niet goed.

groetnis, Roeland

handig18
01-03-19, 18:46
Hey AHK, op een festool stofzuiger. Deze heeft een longlive zak maar met spaanders gaat het vullen van zo'n zak en moeten legen wel heul snel. Ik laat nog een adapter erbij 3d printen van 92mm naar 50mm met schuin verloop zodat ik goed op de Kity kan werken. Moet ook nog verloop bedenken van cycloon naar slang want het is allebei 50mm zucht.

Ik weet niet of je eendraaibank hebt, maar de verlopen kun je makkelijk draaien van hout.

hstraat
01-03-19, 21:09
Heb je de slangen wel goed aangesloten bovenzijde op stofzuiger en zijopening voor de zuigslang?
Als je hem verkeerd aansluit dan werkt het niet goed.

groetnis, Roeland
Heb voorbeeld foto van Trilliwilli gehad en het precies zo aangesloten. Je ziet ook spaanders ronddraaien in de cycloon.

@Handig18 Helaas ben ik niet in mijn postzegelschuur in het bezit van een draaibank.

Superkees
01-03-19, 22:15
Valse lucht, misschien?

hstraat
01-03-19, 22:44
Dat zou goed kunnen. Heb de triplex er zonder kit ofzo opgezet. En de slange sluiten ook nog niet naadloos aan. Veel dingen om te verbeteren maar goed daarom is het ook een mini project zodat anderen niet in die valkuil trappen.

Jan71
01-03-19, 23:51
Hans , ik heb vorig jaar ook een cycloon met vat p mijn stofzuiger gemonteerd i.v.m. (ook) te weinig ruimte in het schuurtje . Zie hier de link naar het verslag .
https://www.woodworking.nl/showthread.php?24257-Cycloonafzuiging-Hitachi-RNT-1225&highlight=hitachi+cycloon

Ik meen toen ook gelezen te hebben , dat alles goed luchtdicht afgesloten moet zijn . Dus de cycloon op het vatdeksel ( incl. die 3 mm triplex schijf van jou) , de slangaansluitingen en zeker ook het vatdeksel p het vat . Ik zie dat jou deksel met (maar) 2 klemmen vastzit , bij "mijn" vat zit er zo'n klemband omheen en een goede rubberen afdichting ertussen . Gekocht voor nog geen 25 incl. verzenden (dacht ik)

Nog even over het goed aansluiten van de slangen : op n van de beginfoto's ( ik dacht 4e of 5e) zie ik de korte zwarte slang aan de zijkant van de cycloon zitten en de lange grijze bovenop .
Ook weer gelezen : de bedoeling is om de slang tussen stofzuiger en cycloon zo kort mogelijk te houden . Als ik dat naar jouw situatie vertaal , dan zouden ze verkeerd aangesloten zitten . Maar ik kan het mis hebben met de werkelijke situatie , maar dat is door het ontbreken van apparaten op de foto niet correct in te schatten . Eerlijkheidshalve moet ik zeggen , dat de slang van mijn stofzuiger naar de cycloon ook niet zo kort is , maar dat heeft een reden . Lees maar in mijn topic .

Succes verder met de bouw en ik ga het eindresultaat zeker bekijken . Laat ook eens horen wat je van de werking vindt .

hstraat
02-03-19, 00:13
Ik ga er zeker aan werken. Zal de triplex plaat er weer afhalen en eerst kitten voordat die er weer opgaat. Misschien dat het helpt. Ik had jou topic reeds gelezen en mijn slangen gaan er op dezelfde manier op. Ik zou de slang naar zuiger nog korter kunnen maken. Moet ik kliko weer ff induiken want daar ligt nog 3mtr slang in :) die ik niet mee ging gebruiken. Neemt allemaal ruimte in beslag die ik niet heb. Voorlopig nog wat andere zaken in orde maken dan weer bouwen aan de cycloon. Kan het schaafsel ook opvegen :)

Jan71
02-03-19, 00:23
Ja , ik had er bij aankoop van mijn stofzuiger ook nog een 2e slang bijgekregen waarvan de koppeling , aan de stofzuiger , kapot gedraaid was . Ik dacht toen ook : wat moet ik met die slang ?
Zal ik hem maar weggooien ? Uiteindelijk kon ik hem toch nog goed kunnen gebruiken , nadat ik de koppeling weer in orde gemaakt had . Zodoende hield ik nog een hele lengte slang over voor eventuele andere toepassingen .

hstraat
02-03-19, 00:25
Ik heb bij mijn festool talloze slangen. Echter ga ik die niet verbouwen omdat ze allemaal al een doel hebben. Had express extra slang ingekocht voor de cycloon. Deze lekker kort gehouden zodat het bovenop de festool geplaatst kan worden. We gaan het beleven met kit etc :)

Jan71
02-03-19, 00:29
Dus je gaat hem , net als ik gedaan heb , bovenop de stofzuiger monteren ?

trilliwilli
02-03-19, 08:30
Het alu plaatje op mijn emmer is ook met kit bevestigd Hans. Ik zou dat bij jouw ook zeker eerst doen en dan nog eens kijken of het werkt of niet.

fantic
02-03-19, 08:44
Ik heb bij mijn festool talloze slangen. Echter ga ik die niet verbouwen omdat ze allemaal al een doel hebben. Had express extra slang ingekocht voor de cycloon. Deze lekker kort gehouden zodat het bovenop de festool geplaatst kan worden. We gaan het beleven met kit etc :)
Als je hem bovenop de stofzuiger gaat zetten kun je het beste even 4 45 graden bochten halen van 50 rond en die bovenop zetten, dan kun je daar de slang naar de stofzuiger aan vast zetten, het buitendeel van de bocht kun je, na hem even met de fohn te hebben verwarmt, zo op de bovenkant zetten. Dan heb je geen rare knik in je slang zitten als tie weer direct naar beneden moet.
Je moet hier ook wel opletten dat er niet te veel druk op het deksel van de cycloon komt te staan, dat is bij mij toen ook fout gegaan met dit model. De bovenkant kwam gewoon volledig los.

Spaander
02-03-19, 10:03
Het alu plaatje op mijn emmer is ook met kit bevestigd Hans. Ik zou dat bij jouw ook zeker eerst doen en dan nog eens kijken of het werkt of niet.
Inderdaad dat gat moet luchtdicht zijn want triplex is niet luchtdicht en zit de cycloon en het triplex ook met kit ertussen vast?
Mvg. :).

KrisG
02-03-19, 12:16
Ik denk dat je dat heel snel kan testen door de zuigopening effe dicht te houden. Niet te lang want als het wel luchtdicht is klapt je ton in. Ik zie op dat moment mijn plastic ton wat opgespannen intrekken.

hstraat
02-03-19, 14:54
Bedoeling is dat die op de zuiger komt als ik em nodig heb. Pleur altijd alles overal neer. Ik ga de popnagels uitboren en met kit aan de gang :) Had vandaag 4 vuilniszakken schaafsel had dat tonnetje toch niet gered :).

trilliwilli
02-03-19, 15:05
Ik denk dat je dat heel snel kan testen door de zuigopening effe dicht te houden. Niet te lang want als het wel luchtdicht is klapt je ton in. Ik zie op dat moment mijn plastic ton wat opgespannen intrekken.

Ik kan je verzekeren dat die kleine ton niet inklapt. Het is met 20 liter niet groot, maar wel effectief.

Voor de liefhebbers heb ik foto’s, maar die staan op zijn Apple ondersteboven:mad:(is dat anno 2019 met de software niet op te lossen?)

hstraat
02-03-19, 17:04
Ja openen opslaan en uploaden :).

Heb nu kit gebruikt en alles weer vast gezet. Nu maar ff 24 uur laten drogen. Ben benieuwd wat het resultaat gaat worden. Heb alleen geen schaafsel meer :P

roscher
07-03-19, 20:02
Leuk project, ben met het zelfde bezig. Ik heb mijn cycloon in Nederland gekocht en heb er beduidend meer voor betaald dan bij Ali. Hij werkt aan de andere kant wel perfect.
de stofzuiger, een bijna antieke Nilfisk, met een voor hedendaagse begrippen laag vermogen, blijft brandschoon. Als opvang bak heb ik een plastic 30 litervat met kunststof deksel en klemband. Als je alles afsluit krijgt de Nilfisk hem wel ingedeukt, maar dit zal in de praktijk niet vaak voorkomen.
Aansluiting van de stofzuigerslang naar de 50 mm heb ik uit kunststof gedraaid, de andere kant zit een 50 mm lijmmof op waar de 38 mm slang mooi op past via een 40 naar 50 mm verloop.
De vlakbankafvoer reduceer ik van 80 naar de maat van de slang en die kan dit net allemaal verwerken. Bij het vandikte schaven gaat het iets minder.
Voor mijn zaagtafel heb ik ook een verloop gedraaid.
Het enige wat nog een beetje rotzooi maakt is de afkortzaag. Het bestaande afzuigkanaal vangt weinig op. De grond eronder des te meer. Een goede tip om hier verbetering in te brengen is welkom. Ik ga echter mijn einhell zaag niet inwisselen voor een festool