Welke Volgende aankoop, Afkort/verstekzaag, vlak/vandiktebank of toch een freestafel?

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Ik ben weer in de luxe om na te denken over m'n volgende aankoop stationair gereedschap voor m'n houtbewerking. Ik heb alleen nogal twijfels bij wat nu het meest nuttig is. Op het moment heb ik al een tafelzaag (met afkort slede). Een (lichte) bovenfrees, lintzaagje, invalzaag en nog wat ander mobiel gereedschap.

Ik zit nu zelf erg te twijfelen tussen de meest nuttige volgende aankoop, een Afkort/verstekzaag, vlak/vandiktebank of toch een freestafel. Een afkort zaag zou bijvoorbeeld qua budget nog te combineren zijn met een zwaardere frees en dan zelf een tafel bouwen waar ie in kan.

Waar kun jij nou echt niet zonder?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Als je veel met massief hout werkt (of wil gaan werken) zou ik zeker eerst voor een vlakvandiktebank gaan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Als ik naar je arsenaal kijk, zou ik voor een VVD bankje gaan. Heb ik ook niet en mis ik het meest. Afkorten kan je prima met je tafelzaag. Een lichte bovenfrees kan je ook onder een tafel monteren, je kan er alleen minder tegelijk mee afnemen.. Mijn zwaarste frees is 1250 watt, ik heb daar meer dan voldoende aan en voor hobbymatig gebruik lijkt het me voldoende.. Je hebt tenslotte de tijd om er vaker overheen te gaan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oh je kunt prima zonder, maar het werkt wel erg fijn in een tafel
afkort/verstek zaag is erg handig
Vlak/vandikte ook, werk je veel met massief hout is een vvd-bank bijna onmisbaar (tenzij je alles met de hand doet schaven)

Roep eens een budget, maakt meedenken ook makkelijker
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Voor 300-500 euro kun je een goede vlakvandiktebank krijgen, wel tweedehands, van bijvoorbeeld Inca of Elektra Beckum, zie het overzichtstopic van L.N. Dan zou je nog genoeg geld overhouden om een van de andere machines aan te schaffen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ligt er vooral aan wat je er mee wil gaan doen/maken.
Van al wat ik heb staan gebruik ik de vlak-vandikte het minste, maar dat is omdat ik vooral bezig ben met verbouwing gerelateerde zaken dan met het fijnere houtbewerking waarbij de vlak-vandikte vaker gebruikt zal worden.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dan zou ik het wel weten: idd een kleine 2e hands vvd uit het genoemde overzichtstopic, een Triton MOF001 en een Incra LS positioner. Zelf een freestafel in elkaar knutselen en daar de Incra op monteren.. Moet lukken voor €1000-€1200, misschien, als je mazzel hebt met de VVD kan je er nog een Incra freestafel insert bij kopen
 
Laatst bewerkt:

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
een Triton MOF001 en een Incra LS positioner. Zelf een freestafel in elkaar knutselen en daar de Incra op monteren..

Die incra ls positioner ziet er wel heel erg handig uit, tijd voor onderzoek!
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Zou voor mij een nobrainer zijn. VVD bank. Niets mooier dan van ruwhout/schaaldelen mooie strak geschaafd hout te maken. Maar is natuurlijk persoonlijk Als je alleen met plaatmateriaal werkt zal je mischien eerder kiezen voor en afkortzaag, hoewel je met een zaagtafel met goede (incra) geleider bijna hetzelfde kan bereiken.

Groet Roelof
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.