Kleine Werkruimte indelen

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
Ik ben sinds kort begonnen met houtbewerken en heb al wat kleine projectjes gedaan. Nu wil ik mijn werkkamer gaan inrichten maar blijf maar twijfelen wat ik het beste kan kopen en kan maken. De ruimte is 3 meter bij 4 meter, met een deur in de hoek van de 4 meter kant.

Ik wil graag een tafelzaag, lintzaag, tafelfrees, afkortzaag, vandiktebank en werkbank erin kwijt.

Denk dat er geen andere optie is dan de meeste dingen met wielen maken en machine te gebruiken die makkelijk verplaatsbaar zijn. Ook voor de machines zou ik graag advies willen krijgen.

Kan iemand mij helpen met deze uitdaging?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Het leven bestaat uit keuzes maken. Mijn werkplaats is ook erg klein. Ook op wielen past lang niet alles erin. Op het laatst paste ik er niet meer bij. Werkruimte is ook heel belangrijk. Ik zou eens goed nadenken of je al deze machines nodig hebt. Je kunt ook afkorten met een tafelzaag. Je kan je frees ook integreren in de zaagtafel. Ik heb hele mooie werkbanken gezien waar de zaagtafel en frees in zit. https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE
Of denk aan een combinatie machine. Lastige keuzes. Ik heb nu besloten om me te richten op kleinere werkstukken. (daar heb ik wel bijna 20 jaar over gedaan).
 
  • Leuk
Waarderingen: Studiosophiehoutenbos

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
Het leven bestaat uit keuzes maken. Mijn werkplaats is ook erg klein. Ook op wielen past lang niet alles erin. Op het laatst paste ik er niet meer bij. Werkruimte is ook heel belangrijk. Ik zou eens goed nadenken of je al deze machines nodig hebt. Je kunt ook afkorten met een tafelzaag. Je kan je frees ook integreren in de zaagtafel. Ik heb hele mooie werkbanken gezien waar de zaagtafel en frees in zit. https://www.youtube.com/watch?v=Cepg2DAkKQE
Of denk aan een combinatie machine. Lastige keuzes. Ik heb nu besloten om me te richten op kleinere werkstukken. (daar heb ik wel bijna 20 jaar over gedaan).

Dankjewel voor je reactie. Ik denk dat ik me in deze ruimte ook ga richten op de kleinere projecten. De werkbank die je hebt gestuurd is zeker een goeie optie.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Ik doe het met 4*4 maar wel met een soort van vide (2*4) en zoldertje (2*4). Ik heb van festool de basis-set met losse machines die je eronder kunt hangen (zaag, frees, bandschuur), een flinke lintzaag (super handig) en de houtdraaibank maar wel een grote stofzuiger AF16. Alles langs de muren opgesteld zodat de loopruimte plm 3 * 2,5 mtr bedraagt. Ik heb verschillenden spullen op wielen zodat ik ze verzetten kan. Met grote stukken hout ga ik naar een professionele houtbewerker. Kijk ook eens op FineWoodworking naar de titel Small Workshops.
 

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
Ik doe het met 4*4 maar wel met een soort van vide (2*4) en zoldertje (2*4). Ik heb van festool de basis-set met losse machines die je eronder kunt hangen (zaag, frees, bandschuur), een flinke lintzaag (super handig) en de houtdraaibank maar wel een grote stofzuiger AF16. Alles langs de muren opgesteld zodat de loopruimte plm 3 * 2,5 mtr bedraagt. Ik heb verschillenden spullen op wielen zodat ik ze verzetten kan. Met grote stukken hout ga ik naar een professionele houtbewerker. Kijk ook eens op FineWoodworking naar de titel Small Workshops.

Dankjewel. Alles langs de muren is wel een goed idee. Houtdraaibank twijfel ik nog een beetje over. Hoewel ik denk dat dat wel handig is voor kleine projecten.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heb je een garage ? zo ja vroeg of laat komt het er toch op neer dat je die als werkplaats gaat gebruiken.
Dus spaar je dan die eerste stap om alles op een paar m2 proberen te doen .
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik heb 3,5x4,5 en ik kan alles wat je daar noemt in die ruimte kwijt. En meer. Ook nog een kolomboor, afzuiginstallatie, 3 meter stelling en 2 fietsen.

Als je de afmetingen van je machines weet, kan je het visueel maken door op schaal je ruimte te tekenen, je machines/werkbank uit te knippen en gewoon ´s een beetje te schuiven.

Voordeel van op wielen is dat je de machines echt weg kan zetten en die naar het midden rijden als dat nodig is.
 

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
Ik heb 3,5x4,5 en ik kan alles wat je daar noemt in die ruimte kwijt. En meer. Ook nog een kolomboor, afzuiginstallatie, 3 meter stelling en 2 fietsen.

Als je de afmetingen van je machines weet, kan je het visueel maken door op schaal je ruimte te tekenen, je machines/werkbank uit te knippen en gewoon ´s een beetje te schuiven.

Voordeel van op wielen is dat je de machines echt weg kan zetten en die naar het midden rijden als dat nodig is.

Richie welke afzuig instsllatie gebruik je? Want in zn kleine ruimte heb je wel goeie afzuiging nodig.
 

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
Ik heb een Elektra Beckum spanenzuiger met een extra fijne filterzak: https://www.charnwood.net/products/...iameter-collector-w796-2/category_pathway-417. Die loopt via een zelfgemaakte Thiens Baffle (soort cycloon). Verder zou een fijnstoffilter (aan het plafond) niet misstaan denk ik

Richie. Het lijkt erop dat jij een beetje dezelfde ideeen hebt als ik. Mag ik je vragen wat voor machines jij hebt staan. Ben voornamelijk geintreseerd in de zaagtafel en werkbank (grote hiervan).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn tips:

Zet zo veel mogelijk zaken op wielen en denk na over werken in de hoogte. Opslag kan vaak hoog en bv boven een kolomboor, lintzaag of zaagtafel. Zorg ook dat dingen een dubbele functie heeft, bv een werkbank die ook gelijk als uitvoertafel voor de zaagtafel kan dienen. En kijk goed wat je echt nodig hebt. Ga je enkel kleine stukken hout door de vandiktebank halen, dan is een 260 mm vandiktebank waarschijnlijk onnodig groot. Hetzelfde geld voor een lintzaag en in mindere maten voor een kolomboor.

Nog 2 filmpjes over ruimte besparen:


 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Richie. Het lijkt erop dat jij een beetje dezelfde ideeen hebt als ik. Mag ik je vragen wat voor machines jij hebt staan. Ben voornamelijk geintreseerd in de zaagtafel en werkbank (grote hiervan).

Ik heb een Dewalt DW745 op een DE7400 onderstel. Werkbank is 200x100 cm meter, staat in een hoek. (nu zou ik die minder diep maken. Ik ben lang, maar het is best diep, een meter.) Erboven gereedschap aan de muur. Daar haaks op staat een kastje met daarop 2 slijpmachines en een spindelschuurmachine, daarnaast het houtrek in de andere hoek met daarvoor de afzuiging, dan de lintzaag (Inca 260) en de 2 fietsen.

Bij mij is het laag, erg laag (2,05m), dus ik kan niet de hoogte in.. Ik heb dan wel het geluk dat er nog een verdieping opstaat, maar dat is maar deels van mij.

Er staat nog een smalle trap in naar boven, die gaat er binnenkort uit, dat wordt een vlizotrap. Eronder kan ik dan verrijdbare zaken zetten, die nu voor de stelling staan.

Ik heb nu een ruimte van ongeveer 300 bij 200 cm over in het midden. Kleine VVD bank is er nog niet, maar die kan ik makkelijk kwijt, zeker als zo de vlizotrap er is.

En zoals L.N. zegt: de hoogte in als je kan. Met een normaal huisplafond kan je echt heel veel kwijt door rondom planken te maken. Dan zou je de stelling die ik erin heb staan niet eens nodig hebben en bespaar je 300x45 cm.

Ik kan evt. wat foto's maken, maar dat zal dan even moeten wachten..
 

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
Ik heb een Dewalt DW745 op een DE7400 onderstel. Werkbank is 200x100 cm meter, staat in een hoek. (nu zou ik die minder diep maken. Ik ben lang, maar het is best diep, een meter.) Erboven gereedschap aan de muur. Daar haaks op staat een kastje met daarop 2 slijpmachines en een spindelschuurmachine, daarnaast het houtrek in de andere hoek met daarvoor de afzuiging, dan de lintzaag (Inca 260) en de 2 fietsen.

Bij mij is het laag, erg laag (2,05m), dus ik kan niet de hoogte in.. Ik heb dan wel het geluk dat er nog een verdieping opstaat, maar dat is maar deels van mij.

Er staat nog een smalle trap in naar boven, die gaat er binnenkort uit, dat wordt een vlizotrap. Eronder kan ik dan verrijdbare zaken zetten, die nu voor de stelling staan.

Ik heb nu een ruimte van ongeveer 300 bij 200 cm over in het midden. Kleine VVD bank is er nog niet, maar die kan ik makkelijk kwijt, zeker als zo de vlizotrap er is.

En zoals L.N. zegt: de hoogte in als je kan. Met een normaal huisplafond kan je echt heel veel kwijt door rondom planken te maken. Dan zou je de stelling die ik erin heb staan niet eens nodig hebben en bespaar je 300x45 cm.

Ik kan evt. wat foto's maken, maar dat zal dan even moeten wachten..

@Richie een foto zou geweldig zijn. Ik heb nu wel een idee wat ik ga doen.. ik ga een plattegrondje maken en daar een beetje mee spelen.

@fons ik ga ene vandiktebank en schuurschrijf flipover maken. Dankjewel voor het voorbeeld. Gaat veel ruimte besparen. Ga ervoor zorgen dat ik hem ook kan verplaatsen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
IMG_20190218_163759.jpg
IMG_20190218_163811.jpg
IMG_20190218_162759.jpg
IMG_20190218_163149.jpg

Nou, zoiets dus. Werkt prima. Excuseer de gribusbende, ik ben wat slordig.. Ik ga nog wel een multiplex zaagkast maken, om de zaag gewoon zo erin te kunnen rollen. Opzetten vergt wat oefening zo. Ook zou ik met deze configuratie een aparte groep met trage zekering plaatsen. Er staat best ff wat te draaien met twee stofzuigers en een zaag. Ook is eromheen lopen wat lastig, dus om de EB aan te zetten zit er een wcd met afstandsbediening tussen. Erg handig.. (paar tientjes bij de Hornbach, heb je er 4).
 
Laatst bewerkt:

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
@ richie, top dit is echt super. Ziet er overigens goed uit de indeling. Hier kan ik zeker wat mee. Heel erg bedanlt voor de hulp. Ik zal wat fotos posten als ik wat verder ben.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Interessant topic, en ik hoop dat het nog veel verder zal groeien! Ik zit zelf ook in een klein kamertje van grofweg 3 bij 4. Dit transformeert langzaam van een gedeeld sport-klushok met ook nog een reserve logeerbed in een werkplaats, maar goed doordacht is het eigenlijk nooit en daar wordt het nu wel tijd voor, omdat er langzaam maar zeker serieuzer gereedschap/machines in komen. Dit topic hou ik in de gaten, en hopelijk kan ik er zelf af en toe wat aan toevoegen!
 

Nickvanstein

Nieuw lid
27 jan 2019
12
0
Interessant topic, en ik hoop dat het nog veel verder zal groeien! Ik zit zelf ook in een klein kamertje van grofweg 3 bij 4. Dit transformeert langzaam van een gedeeld sport-klushok met ook nog een reserve logeerbed in een werkplaats, maar goed doordacht is het eigenlijk nooit en daar wordt het nu wel tijd voor, omdat er langzaam maar zeker serieuzer gereedschap/machines in komen. Dit topic hou ik in de gaten, en hopelijk kan ik er zelf af en toe wat aan toevoegen!

Heel herkenbaar. Grappig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.