even voorstellen ik ben nieuw

houtbouwer

Nieuw lid
30 jan 2011
4
0
Hoi ik ben nieuw hier.

Ik maak als hobby kleine meubelstukjes en hout speelgoed.
Ik wil nu een boekenkast maken en met zwaluwstaartverbingingen in elkaar zetten.
Ben al een tijd aan het testen geweest om een een zwaluwstaart op de kopse kant van het hout te frezen maar ik zoek een goede geleiding want elke keer heb ik de bovenfrees niet goed haaks op het hout en je houdt hem heel snel een paar graden te scheef.
kan iemand mij hier een tip voor geven?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Welkom hier! Ontwerp je dat speelgoed zelf, of gebruik je tekeningen van elders? Zo ja, waar heb je die vandaan?

Voor de 'geleiders' bij het maken van zwaluwstaarten: Blader eens door het forum 'Werken met Hout' (hetzelfde waarin je je voorstelde). Er is net een hele discussie geweest over zwaluwstaartmallen. Dat is allemaal aangezwengeld door Th0m, die een serie van deze mallen kan laten maken. Je bent net op tijd, over 3 dagen sluit de inschrijvingstermijn om een paar mallen voor jouw zwaluwstaarten te bestellen. Er is een technische discussie, en er is een bestelformulier dat je kan invullen en mailen naar Th0m.

Groet, Karel
 

houtbouwer

Nieuw lid
30 jan 2011
4
0
voor het speelgoed gebruik vooral mijn fantasie en doe inspiratie op van allles om mij heen wat ik zie.

wat betreft de zwaluwstaart dit is niet de mal die ik op dit moment zoek ik kan het wel laten zien maar ik weet niet hoe ik mijn sketchup tekening kan bijvoegen.
ik heb het geprobeert maar hij pikt het niet hoe doen jullie dat?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Houtbouwer

Welkom Welkom Welkom.

Sliedrecht mooie plaats en dichtbij ook. Ik ben zelf niet zo van de zwaluwen (nog niet) maar heb wel een tip voor je. Ik weet niet of jouw engels goed is maar op het WWW vond ik RoY Underhill.
Een man die alle oude technieken uitlegt en voordoet. http://video.unctv.org/program/1421129721/ Kijk maar een op de site. Hij is al jaren bezig dus zat van te vinde.

Hartelijke groet Hugo
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Welkom op dit forum, en wat betreft sliedrecht.. lekker wonen toch ;)

Groetjes Ralph
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom op ons mooie forum houtbouwer. Voor je verbinding zou je eigenlijk een klein freestafeltje moeten maken, in principe een plaat hout waar je de freesmachine onder schroeft. Er is op dit forum al veel over geschreven, van uitgebreid tot quick en dirty :lol: .

jaap
 

houtbouwer

Nieuw lid
30 jan 2011
4
0
een freestafel heb ik algebouwd maar een plank van 1,5 m rechtopstaand te frezen hierop zie ik ook niet zo zitten

maar bedank voor de tip Jaap
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
twee plankjes (streepjes) maken die je op de balk (x) kan klemmen, zo heb je een stabiele voet voor je frees:
Code:
     # frees #
     ####*####
--------- x ---------
        | x |
        | x |
        | x |
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.