Knop booromslag afgebroken

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Vraag; Weet iemand van jullie of je de flens of hoe dat ding ook mag heten los kunt kopen?
Ik heb een booromslag gekregen maar nu blijkt de bus in kop afgebroken, hierdoor gaat de kop zwalken met draaien. Dat zit ook niet met schroeven vast zoals je dat hieronder ziet. Slechte uitvoering dus en dat knapt af. Nu kan ik twee componenten lijm gebruiken om het ding vast te lijmen aan de kop, maar ik heb liever een degelijker oplossing, dus zoiets als onderstaand.
lr2mcvi.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb er nog één liggen waarvan de spanbek ontbreekt, geen idee hoe de knop vastzit op de omslag. Als je wilt, wil ik de knop wel losmaken en foto's plaatsen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vraag; Weet iemand van jullie of je de flens of hoe dat ding ook mag heten los kunt kopen?
Ik heb een booromslag gekregen maar nu blijkt de bus in kop afgebroken, hierdoor gaat de kop zwalken met draaien. Dat zit ook niet met schroeven vast zoals je dat hieronder ziet. Slechte uitvoering dus en dat knapt af. Nu kan ik twee componenten lijm gebruiken om het ding vast te lijmen aan de kop, maar ik heb liever een degelijker oplossing, dus zoiets als onderstaand.
lr2mcvi.jpg

Om die ring los te krijgen heb je een tang met puntbek nodig die spreid als je hem inknijpt. Elke goede ijzerwarenhandel zou je aan zo'n tang moeten kunnen helpen. Even de booromslag meenemen voor de goede maat. Terugplaatsen met een hamer en een ferme tik.
Als het met een tang niet lukt kun je het geheel goed inklemmen en dan met een strip en hamer proberen om de ring "naar achteren" te krijgen en dan verder tikken om de ring los te krijgen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
20190302_182848.jpg20190302_182853.jpg

Hierbij de foto's.
Ik zou het graag vervangen, maar waarmee?
Kan ik wat gaten boren in die ring en dan de boel vastzetten met twee componentenlijm aan de kop?
Kortom advies is welkom.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Het lijkt erop dat het stalen deel in het hout geperst zit. Zit er nu nog een stalen bus in het hout? Is op de foto slecht te zien! Eruit halen denk ik alleen mogelijk door een paar gaten van +/- 3mm. boven in het houten deel te boren en dan met een pendrijver de bus eruit tikken. Andere mogelijkheid is op een draaibank de bus uitboren. Nieuwe bus draaien en vastlassen aan het oude draaistuk. Hierna opnieuw in het hout persen.
Succes ermee, Ernie
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik heb nog meerdere goed werkende booromslagen liggen als je er een van wil hebben ?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Over booromslagen gesproken, hoe zouden ze vroeger hier een handvat omheen hebben gefabriekt?
DSCF3620 b.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ja, dat zou natuurlijk kunnen. In dat geval zal het waarschijnlijk mooier staan om iets als een achtkant te maken zodat je dan zo goed als niet van een naad zult zien. En dan met een gutsje de uitsparingen maken waar de verdikkingen van de as in vallen, we gaan het beleven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.