Aanpassen garage naar overdekt terras

Hendriktm

Nieuw lid
26 dec 2016
1
0
Hallo All,

Ik volg hier al een tijdje en heb al veel gelezen en inspiratie gevonden in de talrijke posts!

Nu sta ik echter zelf voor een project en ben op zoek naar raad en advies!

In onze tuin hebben we een grote garage van 10x7m met een zadeldak.
bedoeling is dat 3,5x7m van de garage wordt omgetoverd tot overdekt terras.
Het dak blijft behouden en ik wil graag boven de overkapping een zolderruimte maken om eea op te kunnen stockeren.

Een snelle schets van de garage in de situatie zoals ze zich nu bevindt (geen rekening houden met de afmetingen op deze tekening):
20190103124301.jpg

Een schets van de garage hoe ze wordt (geen rekening houden met de afmetingen op deze tekening):

20190103124231.jpg

Natuurlijk moet er op de plaats waar de onderkant van de muren verdwijnen een houten skelet komen te staan, zodat het geheel overeind blijft en de ruimte onder het dak kan dienen als zolderruimte.
En dat wordt dus mijn uitdaging!

Ik ben zelf geen schrijnwerker en heb beperkte ervaring met hout, maar wil het project wel zelf graag uitvoeren.
Ik heb dan ook zelf een simpele schets gemaakt van hoe ik de structuur zou opbouwen, waarbij de ruimte als het ware wordt opgedeeld in 2 vierkanten van 3,5m x 3,5m.

Hieronder een simpele schets (door de foto staan mijn verticale palen nogal schots en scheef blijkbaar):

IMG_0219.jpg

De basis structuur zou ik willen maken uit 15x15 of 20x20 palen uit Douglas/oregon, waarbij het de bedoeling is om de verticale palen van de basisstructuur op betonnenvoeten/poeren te zetten .

Boven op de gecreerde basisstructuur zouden er dwarsbalken komen, om de halve meter balken in bijv 6,5x16x400 om ervoor te zorgen dat de vrijgekomen ruimte onder het dak stevig genoeg is en kan dienen als stockage/zolder ruimte

De lange achterkant (2,8mx7m) en de verste zijkant op de tekening (2,8mx3,5m) worden afgewerkt met ofwel Oregon blokhutplanken van 26mmx135mm ofwel thermowood planchetten van 18x142mm.

Nu heb ik volgende vragen:

  • lijkt deze structuur/opbouw jullie ok?
  • welke houtsoort en welke afmetingen raden jullie me aan voor de basisstructuur?
  • welke afmetingen voor de dwarsbalken zouden jullie gebruiken en welke houtsoort?
  • Op welke manier bevestig ik het geheel best aan elkaar en maak ik de verbindingen van de balken? Zoals gezegd ben ik geen schrijnwerker, dus geen complexe houtverbindingen, maar wil wel bijleren en een inspanning leveren!

Verder nog tips/opmerkingen?

Alvast erg bedankt!

mvg

Hendrik
 

Bijlagen

  • 20190103124301.pdf
    82,6 KB · Weergaven: 16
  • 20190103124231.pdf
    112,5 KB · Weergaven: 3

tuoh

Oud hout
Hoe is het bestaande dak opgebouwd?

De nieuwe structuur moet onder de oude gemonteerd worden, je kan het dak nu éénmaal niet oplichten. Dwz. dat alle verbindingen zijdelings in elkaar moeten kunnen schuiven op het geheel te kunnen monteren. OF de staanders moeten door middel van een centraal geplaatst draadeind en moer omhoog gedraaid worden eens de nieuwe structuur staat. Daarna pas ondermetselen.

Zou eerst al de nieuwe achterwand plaatsen, dan kan deze een deel van dak ondersteunen en zijdelingse stijfte geven aan het geheel alvorens de rest van de muren word afgebroken.
De huidige puntgevel en dak ga je op diverse plaatsen tijdelijk moeten schoren alvorens met het kap en breekwerk te beginnen.

Staanders en liggers minimaal 250 x 250mm, schoren ong. 75 x 180mm. De zolderbalken zijn ook te licht, bij een overspanning van 4m heb je minimaal 65 x 175mm nodig als ze hart op hart 400mm uit elkaar liggen, en bij een minimale belasting. Beter is om te gaan voor 65 x 200mm.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Persoonlijk zou ik de schuur zo laten en er dan een overkapping aan bouwen. Kost je waarschijnlijk minder geld en is sneller klaar. Klinkt gek, maar dakconstructie opvangen en hem stijf krijgen is een veel grotere uitdaging dan een stuk erbij bouwen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nog los van het feit dat als je het ding wil gaan gebruiken als schuur/werkplaats je altijd ruimte te kort komt. Mocht buitenruimte verder geen issue zijn, dan zou ik alleen daarom al adviseren om er een mooie overkapping/veranda tegenaan te zetten.
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Beetje jaloers op zo'n mooie schuur en dan ga jij er een stuk af halen? Ik zou ook sterk adviseren er een overkapping bij te plaatsen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.