Y-koppelstuk 120mm naar 2x100mm

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,
Binnenkort komt m'n nieuwe lintzaag aan. Deze heeft 2 100mm stofpoorten. Mijn afzuiging is een FelderAF14 met een 120mm koppelstuk erop (daarmee wissel ik tussen m'n zaagtafel en schaaftafel, door de darm te versteken --> dus geen centraal afzuigsysteem of zo).
Nu moet deze ook gebruikt worden om m'n lintzaag stofvrij te houden. Een Y-stuk met aan de ene kant een 120mm aansluiting (waar m'n Felder-mof over zou passen) en aan de andere kant 2 100mm uitgangen (waar ik dan korte stukken flexibel aan kan zetten om naar de lintzaag te gaan) vind ik echter niet. Heeft iemand een idee of dit bestaat/waar te verkrijgen is?

Hoe zouden jullie dit anders oplossen? Een y-stuk met 3x 100mm vind ik wel, amar dan moet ik van die 100mm buis nog naar een 120mm gaan om de mof erop te laten passen, wat jammer zou zijn voor het verlies in zuigkracht.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ga met je koppelstuk 120 naar vdh Utrecht, die hebben de buizen/pijpen afd redelijk op orde en staat me bij dat ze Y 120/100/100 hebben of kunnen laten maken. Ook schuitjes/kleppen.
Heb ook de af 14 en ik kwam er in Barneveld niet uit. Heb uiteindelijk een Jet erbij gekocht, was nauwelijks duurder dan al die buizen en koppelstukken. Gr, Hendrick
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik wwet niet of je een houtdraaibank hebt, maar anders draai je toch zo een verloop van 100-120.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Er staat wel een houtdraaibank (stond bij m'n vader in de weg), maar verder dan dat ding drie keer mee verhuizen ben ik er nog niet mee geraakt :). Die kennis heb ik dus nog niet. STaat wel nog op het lijstje :).
Merci voor de tip van de handel in Utrecht, Hendrick! Ik vrees echter dat dat het ook niet gaat worden, vanuit Gent is dat al eerder een daguitstap.
Ik zoek nog wat verder!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hoe zouden jullie dit anders oplossen? Een y-stuk met 3x 100mm vind ik wel, amar dan moet ik van die 100mm buis nog naar een 120mm gaan om de mof erop te laten passen, wat jammer zou zijn voor het verlies in zuigkracht.

Ik zou voor je eigen oplossing gaan. Je moet toch van 120 naar 100, dus waarom zou je met een verloop meer verlies van zuigkracht hebben dan een kant en klaar koppelstuk? Ik denk zowiezo dat je weinig tot geen verlies zal voelen. Mijn afzuiger gaat ook van 125 naar 2 x 100, en dat werkt ook naar behoren.
Ik heb het met pvc verloopstukken opgelost.

20190209_080751.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je een beetje recht kan zagen maak je die toch zelf ?
koop 2 bochten 45 graden, zaag dan de ene kant door de helft in de lengte, doe dat 2x, plak die 2 delen tegen elkaar en je hebt een Y-stuk
wellicht verstandig om nog wat versteviging buitenom te wikkelen/lijmen maar misschien is dat niet eens nodig als het strak past
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.