Tafelpoten draaien

M.Assen

Nieuw lid
29 jul 2010
11
0
www.martijnassen.nl
Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die 2 flinke tafelpoten voor me kan draaien.

Ik heb dit tafeltje ooit gemaakt http://www.martijnassen.nl/Autonoom/Paginas/Sidetable.html
Hiervoor heb ik uitsluitend onderdelen gebruikt die ik of bij het grofvuil van straat geplukt heb of bij de kringloopwinkel vandaan heb.
Het tafeltje is niet al te groot en dus kunnen de poten die ik overhoeks doorgezaagd heb dit hebben.
Inmiddels heb ik het sidetabletje verkocht en zouden diezelfde mensen een eettafel met het zelfde ontwerp willen.

Probleem: Ik vind nergens dit type gedraaide poten die (nadat ze doorgezaagd zijn) dik genoeg blijven om een eettafel stabiel te laten staan.

Daarom de vraag; Is er iemand die 2 poten uit Frans eiken kan draaien met gem. dikte van ong. 15cm??

Ik hoor graag,

groeten Martijn
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zijn hier ongetwijfeld draaiers die dat kunnen. Maar even afgezien daarvan, denk ik dat je halve poten zoals hier getoond beter via een proces dat ook wel als 'therming' bekend staat kunt maken dan door een reeds gedraaide poot door te zagen. Draaien en dan zagen leidt namelijk veel sneller tot onnauwkeurigheid dan andersom. In dit geval zou ik twee regels met de (toekomstige) achterkanten/vlakke kanten tegen elkaar klemmen en het geheel gecentreerd in de draaibank monteren; draaien en na afloop heb je automagisch twee identieke halve poten...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Martijn,

Ik denk dat je Wilco Woodworker even een pb'tje moet sturen. Normaal zou ik dit zelf wel doen maar ik kom er niet aan toe. Heb je al wel het hout??
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Martijn hoe lang zijn de poten en heb je een voorbeeld? Je moet een overmaats balkje eerst diagonaal doorzagen - dan verlijmen met papier ertussen - de uiteinden omwikkelen met montagetape - draaien/schuren/beitsen/afwerken - splitsen en klaar zijn de poten.
Ik kan rond de 80 cm tussen de centers hebben. Maar moet dit nog nameten.
Dus ik hoor wel.
vr.gr. Jan Pranger.
 

M.Assen

Nieuw lid
29 jul 2010
11
0
www.martijnassen.nl
Bedankt voor jullie reactie's.

Jan; je hebt helemaal gelijk. Het strak doorzagen van een reeds gedraaide poot was lastig en ik moest inventief zijn om het voor elkaar te krijgen. (had indertijd alleen nog beschikking over een festool invalzaag van 55mm).Ik denk dat jouw methode (eerst doorzagen en dan draaien) veel makkelijker is.

Henk; Ik heb weinig kaas gegeten van hout draaien. Waar onderscheid 'Therming' zich door van normaal draaien? Is het verenigbaar met de methode die Jan Pranger voorstelt?

Rick; Ik heb 2 massieve balken eiken van ong.15x15cm liggen. Zitten wel dikke scheuren in (is dit een probleem bij het draaien van hout?)
Verder ben ik er nog niet uit, maar denk dat ik evt. in grenen ga uitvoeren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het gaat de facto om hetzelfde porces, alleen wordt de term therming meestal alleen gebruikt al je meer (dan 2) latten op een trommel spant en die trommel op de draaibank draait. Je werkstukken krijgen dan een gedraaide voorkant en een vlakke achterkant, bijvoorbeeld voor fake balusters die tegen een achterwand geplakt moeten worden...
 

M.Assen

Nieuw lid
29 jul 2010
11
0
www.martijnassen.nl
Zo even weg geweest, maar ben er nu weer. Ik heb echt geen kaas gegeten van hout draaien dus de term fake balusters heb ik even moeten googlen. Werd ik niet veel wijzer van.
Het gaat idd om een dergelijke "Baluster" maar wat je er verder mee bedoeld ...geen idee.

@Rick, Langs komen mag altijd. Ben er vandaag de hele dag. Weet niet of je vandaag vrij bent maar ik zie het wel. Bel even want ben de rest van de week bezig met een project voor een overwaardetafel in o.a. "De Hete Brij". Anders wordt het woensdag middag/avond.

Ps. Weet niet of ik het in mijn eerste post al had gezegd, maar wil natuurlijk wel een bedrag betalen aan degene die me deze poten kan draaien.

Gr.

Martijn
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een baluster is een 'steunpaal in een hekje' zoals een balustrade, trapleuning (aan de open kant) of balkonhek. Normaliter zijn dat gewoon gedraaide palen. Een 'fake' baluster is een platte poot, waarvan maar één zijde de gedraaide vorm heeft, de 'achterkant' is gewoon vlak. Of, bij echt therming, ook gedraaid, maar dan is de doorsnede niet rond maar scherp ovaal. In beide gevallen heb je een veel dunnere paal dan wanneer je normale ronde balusters hebt. De platte versie wordt vaak gebruikt als de balusters als reliefversiering op een wand geplakt zitten, de tweezijdige als de balusters weinig ruimte moeten innemen en niet veel gewicht hoeven te dragen, maar wel vanuit een beperkte gezichtshoek de indruk van normale balusters moeten geven.

Hier een voorbeeld van therming waarbij het doel precies andersom was, in de 'breedte' afgeplat: http://www.houtdraaierijkramer.nl/Houtd ... otjes.html
 

M.Assen

Nieuw lid
29 jul 2010
11
0
www.martijnassen.nl
Hoi,

Hallo Jan. Ik had je een pb gestuurd. Weet niet of je het hebt gezien maar de vraag is of je deze poten voor me wilt draaien uit Grenen en wat het zou kosten.

Ik hoop wat van je te horen.

Groeten Martijn
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Martijn.
Zaterdag a.s. 14 mei geven wij (een groep van 12 houtdraaiers) demonstraties annex expositie van houtdraaiwerk.
Plaats: Industrieterrein "Noordersluis", Dokweg 26, 8243 PT Lelystad (Scheepsbouw S.Nijenhuis).
Wanneer je daar komt lossen we het probleem vast wel op!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.