Stofafzuiging beschermkap zaagtafel

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Al een tijdje met volle tevredenheid een Jet JTS-250 tafelzaag in gebruik.
507.jpg


Foto is niet de mijne, tot nu toe gebruikte ik hem zonder beschermkap op de zaag, maar ik begin me te ergeren aan al het stof dat vrijkomt, en zou daar dus afzuiging op willen zetten.

De tafelzaag heeft vanonder een grote aansluiting (100mm) voor stofafzuiging die ik sowieso al gebruik. Op de kleine afzuigaansluiting op de beschermkap heb ik nu een gewone stofzuiger aangesloten, en dat werkt prima, maar ik moet alle keren als ik zaag beide afzuigmachines (grote afzuiger + stofzuiger) aan- en uitzetten. Kan ik die kleine afzuigaansluiting op de beschermkap ook gewoon aansluiten op de grote afzuiger? bvb. door middel van een PVC T-stuk en reductie op de grote aansluiting op de zaagtafel, of zijn hier andere oplossingen voor? Hoe wordt dit normaal gedaan?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik had indertijd op mijn Robland een 36 mm slang die met een verloopstuk op de gewone afzuiging was aangesloten. Dat was absoluut onvoldoende, de luchtsnelheid is daarvoor veel te laag. Je zult volgens mij minimaal 80 mm naar de afzuigkap moeten brengen als die daarvoor geschikt is. Daarmee werk ik momenteel ook mee op mijn Hammer, weliswaar met een verloop naar 50 mm vlak boven de afzuigkap over het zaagblad, maar dat voldoet wel.

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eea zal ook afhangen van de capaciteit van je grote afzuiger, als dat net aan is en je gaat aftakken dan hou je weinig over
Wat voor maat is de afzuiging bovenlangs, hoe groter de diameter hoe dikker te de slang en hou je een hogere afzuigsnelheid over
Ik heb ook wel eens een inlegplaat gezien met gaten op een zaagtafel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.