Trillingen zaagblad bij invalzaag

Muldert

Nieuw lid
10 feb 2015
9
0
Bij het schulpen, met mijn mooie Mafell invalzaag, merk ik af en toe een “grom” uit de motor. Dan lijkt het zaagblad opeens een trilling te krijgen. De zaagsnede is dan plots ook breder (zie foto). Waardoor komt die trilling?
- Sneller zagen lijkt iets te helpen.
- Locatie van noesten e.d is niet relevant merk ik.
- bij minder weerstand (multiplex of naaldhout of dunner hout) komt het niet voor
- zaagblad is van ecotools.nl, 16T
 

Bijlagen

  • 5CE64BB7-D5A6-4391-9353-4D24293EE72E.jpg
    5CE64BB7-D5A6-4391-9353-4D24293EE72E.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 120

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Gebruik je de lineaanl met schulpen en zit de machine dan spelingsvrij op de lineaal?
Heb je de thin-line bladen van ecotools?
Zit het blad goed vast op de as?

Wat doet hij met afkorten met een afkortzaagblad erop?
 

Muldert

Nieuw lid
10 feb 2015
9
0
Lineaal ja, speling nul.
Nee, gewoon zaagblad.
Ja volgens mij wel goed vast..

met mijn Mafell 48T zaagblad heb ik het niet, maar daarmee is nauwelijks te schulpen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Met mijn festo panther blad heb ik dat ook. Het komt volgens mij door een soort resonantie. Het is alleen met bladen met weinig en langere tanden.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ik gebruik op dezelfde machine een thin-line van ecotools. Zaagt soepel, minder stof en mooie zaagsnede. Is het proberen waard.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Heb het ook met de Festool ts75 icm een Pantherblad, heeft die altijd gedaan bij schulpen. Schulpt na 7 jaar intensief gebruik nogsteeds prima 67mm eiken delen (gisteren staan zagen).

Ik denk dat je dus geen zorgen hoeft te maken, een bredere zaagsnede is mij dan weer nooit opgevallen.
 

Muldert

Nieuw lid
10 feb 2015
9
0
Heb het ook met de Festool ts75 icm een Pantherblad, heeft die altijd gedaan bij schulpen. Schulpt na 7 jaar intensief gebruik nogsteeds prima 67mm eiken delen (gisteren staan zagen).

Ik denk dat je dus geen zorgen hoeft te maken, een bredere zaagsnede is mij dan weer nooit opgevallen.

Ja maar dan moet ik alles nog schaven voordat ik ‘t kan gebruiken, plus ik heb geen schaaf ... :)

ik ga een nieuw zaagblad fixen. Resonantie lijkt het inderdaad te zijn, zaagbladen met van die uitsparingen zouden dat minder hebben en thin line ook lees ik. Ik zal volgende week even updaten.

Kan ik het rubber op mijn liniaal ook gelijk vervangen :-(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.