Lintzaag finetunen.

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Laatst via marktplein een lintzaagmachine gekocht waar bij verkoop al melding gemaakt werd van de zaaggeleiders die vervangen moesten worden, maar eerst heb ik de wielen naar midden onder het onderstel verplaatst zodat het gewicht mooier verdeeld is tijdens verzetten en waar ze eerst waren gemonteerd kon je er makkelijk tegenaan lopen, ik heb geen heel grote werkplek.
Bekijk bijlage 84250

De wielen heb ik scharnierend gemonteerd, nu staan ze in rolstand. Wanneer de verlangde standplaats is bereikt kan ik de machine kantelen en met een voetbeweging de wielen in ruststand brengen.

Bekijk bijlage 84251

Nu staat de machine stabiel en gereed voor gebruik. Het balkje onder de eerste foto is om tijdens het maken van de foto de machine stabiel te houden.
En nu heb ik ook werk voor onderstaand apparaat die ooit via een verzamelkavel van een veiling in mijn bezit kwam.

Bekijk bijlage 84252

Die moest nog even precies worden afgesteld voor een goede gelijke tandzetting maar inmiddels maakt de zaag een rechte snede.

Bekijk bijlage 84253

Hier zit het zaaglint nog in het apparaat, door het handwiel te draaien wordt met elke omwenteling 1 tand naar links en de volgende naar rechts gezet.
Even met een stift een markering op de zaag zetten zodat je weet wanneer je rond bent en de zaag kan weer geplaatst worden als een slijpbeurt niet nodig is.
Mijn zaag heb ik nog wel even tegen een komslijpsteen gehouden om de tandpunten iets scherper te krijgen, ze leken wel scherp maar na het slijpen wilde ik wel handschoenen gebruiken met het terugplaatsen van de zaagband.
De achtergeleider heeft een messing huis die had een kraagje van het overmatig duwen tegen een zaag die de scherpte kwijt was.

Bekijk bijlage 84254

De nieuw gekochte geleiders hadden niet zo'n kraagje dus vermoed ik niet dat het was bedoeld tegen het te ver naar achteren kunnen schuiven.

Er was een zijgeleider waar een wieltje was afgebroken en het asje zat er nog in.

Bekijk bijlage 84255

Ik dacht dat ik die kon weggooien maar met een magneet kon ik het asje nog een heel klein beetje er uit laten steken.

Bekijk bijlage 84256

Dit was net genoeg om hem met een tang er uit te kunnen halen. Nu kon ik daar het geleiderwieltje inschuiven die eerst achtergeleider was, nadat ik die eerst met de Tormek natslijper enigszins had afgevlakt

Bekijk bijlage 84257

De achtergeleiders worden per set verkocht dus heb ik er boven en onder de tafel een nieuwe ingezet en de oude geleider die onder het blad zat is nu de vervanger van de afgeknapte zijgeleider, deze krijgt nu veel minder invretende krachten te verduren.

Hier en daar moet misschien nog iets gesmeerd worden, ik denk dat droge teflonspray hier fijner voor is dan olie die met stof gaat aankoeken.
Via marktplaats ben ik nu in het bezit van een zaagketting slijper waarmee ik wil proberen om het slijpen te vereenvoudigen want hiermee kan de hoogte ingesteld worden waardoor alle tandpunten de zelfde hoogte krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.