massief werkblad vragen

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Voor de inrichting van mijn zolder zijn er 2 projecten waarmee ik met massief houd wil werken.
Hierbij heb ik tot op heden nog iet zo veel ervaring mee, dus heb verschillende twijfels wat handig is.

Project 1: Simpele industrieel bureau

Houten blad van wagondelen 3 planken geschaafd en op dikte (4cm dik) 20 cm breedt lengte (langer dan 1600mm).
Doel is om een blad te maken van 4cm dik, 160 bij 60cm. Waarbij op de hoeken een staal profiel (vierkant) als poot.

Vraag:
1: sleufgaten maken en metalen bar inzetten. (schroeven of vullen met epoxy).
2: Doorzakken. bureau is 160cm breed, en aan uiteinde ondersteund, de planken zijn wel 4cm dus twijfel wat ik het mooiste kan doen om eventueel doorzakken tegen te gaan.
(de poten in het midden toch verbinden) of is er een andere oplossing die minder zichtbaar is.

Project 2: Zweven tv meubel.
Wil hier een meubel maken welke +/- 5m meter breed (muur tot muur)
Frame van het meubel zal uit meerdere delen bestaan diepte 40cm (incl deurtjes) hoogte 35cm (excl blad). Welke in de kamer tot 1 geheel gemaakt wordt en tegen de muur wordt gehangen. (Muur is voorzetwand van 40 h.o.h balkjes met 18mm underlayment en 12,5 gips afwerking. Dus dat maakt bevestigen een stuk makkelijker, hoewel ik nog wel moet bekijken welke methode van constructie ik gebruik voor het ophangen zelf. Het blad zal ook als bij project 1 bestaan uit 4 cm dikke wagondelen.

Vraag:
Blad maat zal 40 cm breed zijn en +/- max 5m lang (rond de 480-490)
Wat is hier in handig. 1 groot blad zou visueel het mooiste zijn, maar qua lengte is dat heel moeilijk met het verkrijgen van de planken.
Wil het blad als 1 geheel laten lijken (tv zal hangend tegen de muur zijn) dus er is geen object wat op de kast staat wat een lijn of onderbreking kan verbergen.
Wat voor manier van constructie kan ik gebruiken om toch een blad te maken van deze lengte.

Ik heb zelf redelijk wat gereedschap (frezen, domino, tafel & invulzaag enz) maar geen specifiek gereedschap zoals schaven of vlak-vandikte bank.
De planken koop ik dan ook geschaafd en op dikte.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik denk dat het ophangen van Project 2 het beste kan met haaklatten.......

Dat gezegd hebbende vraag ik me oprecht af of het meubel niet te zwaar wordt om aan een niet betonnen constructie op te hangen....dus los van de methode.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Het is een kalkzand stenen muur (buiten muur), maar heb een nokverhoging(verlenging) laten uitvoeren, dus om een geheel gladde achterwand te hebben tussen de bestaande stenen muur een verlengde punt heb ik balken tegen de bestaande muur verankerd (40 h..o.h) en daar tegen underlayment 18mm met gips 12,5mm. Zo heb je visueel een volledig gladde wand zonder een verloop van de bestaande en nieuwe opbouw. Underlayment was vooral extra omdat ik een lang meubel wilde ophangen dus dan heb je ook body als je niet op een balk uitkomt.

Het meubel zelf zal bijna een copy qua idee als de ikea besta alleen dan naar mijn maatvoering en kleur. Qua inhoud zal er wel wat materiaal in gaan maar komt geen extra gewicht op als een tv bijvoorbeeld.
Haaklatten (french cleat) was inderdaad ook een optie. Of de achterwand van de kast uit bijvoorbeeld multiplex maken en deze met aantal hoekstukken per kastje van binnen uit tegen de muur schroeven. Er komt toch een blad op dus dat geeft opties qua welke kanten mooi/schoon werk moeten zijn.

Maar een terecht punt, ik heb me niet verdiept in het gewicht van het bovenblad, idee was 4cm omdat het dan gelijk is met bureau blad maar zou dat ook naar 2,5 a 3cm kunnen laten gaan als dat scheelt. Anders dunnere plaat en opdikken maar ook dat heb ik nog echt gedaan dus hoor graag wat verstandig is.

idee van de project 2 muur
IMG_6426.jpgIMG_6581.jpgIMG_7340.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.