Wat voor bijlmerk is dit?

Louiswoodworker

Nieuw lid
13 jan 2019
3
0
Hey allemaal ik ben nieuw in deze ambacht. Wel weet ik al het een en het ander van gereedschap. Dit gaat niet echt over een gereedschap wat een woodworker gebruikt: maar wat voor merk is dit? Ik weet het namelijk niet en en heb veel opgezocht maar niks gevonden. Oja dit staat op een oude bijl20190115_154816.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Welkom op het forum.
Een bijl is zeker wel een gereedschap wat een houtbewerker gebruikt. Maar dan wel de ambachtelijke houtbewerker.
Het is een heel handig stuk gereedschap als je snel spint van een ruwe balk of plank wilt halen.
Zoek eens op Roy Underhill, die heeft video's hoe hij bijlen en andere oude gereedschappen gebruikt.

Dit merk ken ik niet.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Er zijn er hier een paar met een bijl fetish, dus wellicht ga je er nog wel een antwoord op krijgen. Probeer ook de zoekfunctie eens want volgens mij zijn er wel wat leuke topics over bijlen te vinden.
 

Louiswoodworker

Nieuw lid
13 jan 2019
3
0
Een spint van het hout halen, dan kun je beter een kleinere bijl gebruiken. Deze is 2,5 kilo plus het handvat. Daar krijg je alleen maar bomen mee om, een timmerman bijl is handiger om hout te bewerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.