Oliën werkblad bijkeuken -> Osmo hardwax olie

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben net klaar met het maken van een bijkeuken. Als werkblad heb ik een beukenblad van de Ikea genomen (verrassend goede kwaliteit voor een relatief lage prijs. Niet 100% glad, maar goed het is voor een bijkeuken).
Nu zijn deze bladen fabriek af al 1x in de olie gezet, dus ik zit wel weer redelijk vast aan olie denk ik. Maakt het uit welke olie ik neem om het blad nog enkele keren te oliën? Ik wil het graag zo onderhoudsvriendelijk mogelijk afleveren, het immers een bijkeuken.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Re: Oliën werkblad bijkeuken. Welke te nemen?

49 Euro voor een beuken keukenblad van 2,5m zeker?
Dat is inderdaad een prima prijs/kwaliteit verhouding, in mijn bijkeuken zit er ook eentje! ;)

Af fabriek zit hij volgens mij niet in de olie, ik heb hem zelf met blanke lak afgewerkt.
Osmo hardwax olie is natuurlijk ook een goede kandidaat?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Re: Oliën werkblad bijkeuken. Welke te nemen?

Dank voor de reacties.

Af fabriek zit het blad, volgens opgave Ikea iig, al 1x in de olie. Echter adviseren zij een stuk of 10 behandelingen de 1e 2 weken en dan nog 5 á 6 maal per jaar, dat is een beetje omslachtig veel natuurlijk.
Ik zal die osmo maar eens gaan opzoeken dan.
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Re: Oliën werkblad bijkeuken. Welke te nemen?

oris,

I gebruik ook de osmo hardwax olie. Werkt zeer goed. Wel lekker laten drogen, dag of 3 bij kamertemperatuur
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ondertussen heb ik de Osmo harwax olie gehaald (pff, wat een prijzen weer :( ) en de 1e laag aangebracht.
Alleen twijfel ik nu of ik dat wel juist gedaan heb. Ik heb namelijk de 1e laag dik opgezet, want zo zou ik dat bij een olie ook doen, maar werkt dat bij een wax ook zo, of krijg ik er nu een dikke (lelijke) laag bovenop en kan ik beter terug gaan om deze laag uit te poetsen?
Van de gebruiksaanwijzing op het blik werd ik iig niet veel wijzer.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals, volgens mij, met alle olie afwerkingen; olie opbrengen, kwartiertje of zo in laten trekken en alle op het hout liggende olie/hardwax er grondig afvegen. Dagje laten harden en opnieuw en vooral goed afvegen. Als je de overtollige olie niet goed weghaalt krijg je later in strijklicht allemaal strepen te zien. Osmo op parket schijnt met 2 lagen afdoende te werken. Mijn eiken eetkamertafel met 1 laag was onvoldoende :oops: . Tip van Annette, 3 lagen.

Ik zou geen dag meer wachten om de smurrie er af te halen, schrapen, terpetijn en opnieuw beginnen.
Beuken is als aanrechtblad zeer gevoelig voor vocht en wordt gauw zwart als het vocht er in kan trekken, is mijn ervaring.

jaap
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Goed, uiteindelijk had ik dus geen tijd om op korte termijn langs te gaan om het blad uit te poetsen en heb op hoop van zegen gewacht tot vanmorgen. Het resultaat van de wax/olie was goed, geen strepen of wat dan ook (alleen een beetje dikke was laag/rand, rondom de wasbak, daar had het zich toch wat opgehoopt), echter was het blad zo ruw als wat. De vezels waren dus flink omhoog gaan staan en er moest weer een keer geschuurd worden, dit zou echter volgens het blik niet nodig zijn.
Met korrel 400 opgeschuurd voor een mooi glad resultaat en er met een doek een 2e dunne laag opgezet. Ik ben benieuwd hoe het resultaat is als deze laag opgedroogd is.
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hallo, kent hier iemand het verschil tussen de osmo hardwax-olie en de top-oil?
Zelf heb ik enkel de top-oil gebruikt voor mijn tafel, maar vond dat deze precies nogal moeilijk werd opgenomen en wat vlekken gaf, die er na 3 lagen wel uit waren.
Verder ben ik wel erg tevreden van de top-oil qua kleur en glansgraad. ( op zebrano )
Nu ben ik bezig met amerikaans noten, om wat meubeltjes te maken.
Heeft er iemand ervaring met het oliën van dit hout, en welke olie kan ik best gebruiken om het natuurlijke karakter van het hout het meest te accentueren?
Heeft iemand eventueel foto's van zelfgemaakte en afgewerkte stukken in amerikaans noten.

Mvg, Kris
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Voor zover ik weet is Top oil en Hardwax van Osmo precies hetzelfde.
Ik ben zeer tevreden over Osmo Hardwax olie. Ik heb het onlangs gebruikt op de deuren van essen met am. noten en op de tefeltjes met am. noten blad.
De olie dringt beter in het essen dan in het Am. noten, maar het reultaat is erg mooi vind ik.
foto's van de kastdeuren staan op http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=2435&p=19289&hilit=slaapkamer#p19289
Kor

ps ik gebruik ook wel hardwax olie van Blue Dolphin, schijnt hetzelfde te zijn als Osmo?
Ik zie/merk geen verschil
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Top oil en hardwax oil zijn niet hetzelfde, maar qua ingredienten is er weinig verschil. Het grootste verschilis volgens mij de dikte/viscositeit/concentratie 'solids', die bij top oil hoger is. Hardwax oil is voor vloeren en dan is een dikke olie niet handig aanbrengen...
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Ik doe bij mijn werkstukken eest 1 laag osmo blanke was die trekt heel diep in
en dan een dag later osmo hardwax. Een week wachten en nog een laag.
Ik wacht altijd 10 tot 15 minuten tot ik de overtollige was afneem met een doek.
Gooi die doeken nooit zomaar weg ze kunnen, inelkaar gefrommeld
spontaan ontbranden. (heb ik letterlijk zelf meegemaakt)
Dus uithangen en laten drogen of in een emmer met water.

Groetjes Eddie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.