Onderhoud/schoonmaken machienes

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,

Mijn twee Hammer-machienes (A3 31 en B3 winner comfort) hebben dringend nood aan wat liefde en goede zorgen. Ze staan ook in een onverwarmde atelier waardoor de oppervlakten het soms wat harder te verduren krijgen.

Ivm onderhoud en schoonmaken hoor ik vaak praten over Scotch Brite. Echter, die hun aanbod is nogal groot... ALs jullie het ijzeren blad van zo'n machienes (schaafbank, afkortzaag) gaan proper maken en kleine oppervlakkige roestvlekjes gaan verwijderen, welke 'schuurmiddelen' gebruiken jullie dan echt? Liefst zo specifiek mogelijk, dat ik ze ook kan terug vinden :).
ALs onderhoud gebruik ik nu vooral Universele reiniger van Felder en Metaalglans van Felder. Doen jullie nog andere dingen om ze mooi proper en gevoed te houden?
Hebben jullie specifieke middelen die jullie gebruiken om de aluminium delen te reinigen en te onderhouden?

Wat doen jullie eigenlijk algemeen om jullie machienes op en top te houden? En om de hoeveel tijd?

Ik ben geinteresseerd :).

Groet
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik hou het bed van mijn draaibank schoon met schuurvlies, korrel 400:

https://www.ebay.de/itm/Schleifvlies-Vlies-Rolle-Vliespads-Polieren-Kornung-180-240-400-1000/310722542213?

doordrenkt met WD40. Vlekken komen meestal van houtkrullen die ik te lang laat liggen, of boorstof - dat duurt minder lang, want het is fijner (dus beter contact) en warmer.

Verder probeer ik zoveel mogelijk gesloten (en dus levenslang ingevette) kogellagers te gebruiken. Waar dat niet kan, hanteer ik de vetspuit zeg elke 100 dagen waarop er gehobby'd wordt.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hoe reinigen jullie deze olie dan achteraf terug van jullie tafel? Want zo olie-vlekken op ons mooi hout...
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Tegen vliegroest leg ik altijd een stuk oud plastic (plastic zak o.i.d.) op mijn zaagtafelblad als ik klaar ben. Sindsdien nooit meer vliegroest gehad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.