Ervaring Makita LS1019L of LS1219 afkortzagen

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb een onding van een groene Bosch paneelzaag en wil dit voorjaar - zomer het dak van mijn garage en later woning renoveren. Van het garagedak dienen ook de gordingen en spanten vervangen te worden.

Nu heb ik al best wat Festool spullen en daar ben ik erg tevreden over. Nu is de Festool 120EB (de grote Kapex) een prachtig apparaat,maar wel met een heel fors prijskaartje. Ik wil géén machine meer met de geleidingen aan de achterzijde zoals mijn huidige Bosch. Het gewicht vd Festool is wel erg netjes, soms 10kg lichter dan de concurrent.

NU heeft Makita de LS1019L (kleine) en LS1219L in het programma, die qua concept veel lijken op de machines van Festool, maar dan wel met een veel vriendelijker prijs. De kleine Makita heeft zelfs een ruimere zaagcapaciteit (balk afmeting) dan de grote Festool. Ik heb de machines nog nergens naast elkaar gezien.

Iemand daar ervaring mee?
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik ben zelf in het bezit van een Makita LS1018L en ben hier zeer tevreden mee. Alle aanslagen zijn goed, handig en makkelijk(!) te verstellen. Dit vond ik belangrijk, zo doe ik heel sporadisch is een check of m’n afkortzaag nog altijd perfect haaks staat. Conclusie, super afkortzaag en HAAKSE zaagsnedes :). Wellicht een beetje appels met peren vergelijken, ivm de afkortzaag die ik bezit wel geleidestangen bevat aan de achterkant. Zodra mijn budget het toe laat zal ik ook zeker voor één van de twee machines gaan, waar jij nu een oogje op hebt.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Mijn Bosch is een ramp, veel speling op het zaagblad, de beschermkap beweegt niet soepel want deze loopt aan en daarmee beweegt de zaag soms stroef naar beneden en de capaciteit voor balken is beperkt. Maargoed hij is ook maar 1200wat. De aanslagen zijn ook niet haaks en niet te verstellen. De machine neemt ook erg veel ruimte in beslag aan de achterzijde.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik heb gespeeld met die 1018 in een winkel en dat voelde nogal wiebelig. Die 1019 en 1219 zien er veel beter uit, zit ook wel een steviger prijskaartje aan. Heb ipv die 1018 te kopen een jig gemaakt voor mijn handcirkelzaag zodat ik brede planken perfect haaks kon zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.