Review: Bosch GKS 12V-26 met FSN1100 rail

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Zoals gemeld in het Nieuwe Tools Topic, ga ik wat gereedschap krijgen voor mijn verjaardag. Vanavond voor het eten nog even snel de 610-1220 hardhout multiplex plaat in drie stukken gezaagd met de GKS12V en de FSN.
20181230_073523761_iOS.jpg
Eerste conclusies: 1) hij komt met hangen en wurgen door de 18mm multiplexplaat heen en sloeg drie keer vast. 2) Het blad zaagt misschien een haarbreedte van de Strip van de FSN, waardoor die er een beetje gehavend uit ziet, zoals de Foto laat zien. 3) geen stof bende.


20181230_163722370_iOS.jpg

Ondanks dat hij dus met moeite door de plaat heen gaat, zal ik het zo weer doen. De zaag is namelijk klein en handzaam genoeg dat ik de plaat op mijn werkbank durfde te leggen op een paar bench Cookies en zo te zagen. Met mijn GKS190 zaag durf ik dat niet gezien het vermogen van dat beest.
Daarbij zorgt het dunne zaagblas (1mm) voor een dunne zaagsnede met fijn zaagsel dat gelukkig niet overal heen wordt geblazen.
Dat het blad op maximaal 1400 toeren of zo draait zal bijdragen aan dat de stof niet overal wordt heen geblazen.

Met de 4Ah accu heb ik nog 2 strepen over na 1,5m zagen. Daarmee zou een 2Ah accu nu al voor de helft leeg moeten zijn. Dat is wel iets om rekening mee te houden bij het Opladen, want met een conventionele lader heb je aan twee 4Ah accu's misschien niet genoeg.

Vanavond even verder zagen en controleren of de eerste lange zaagsnede goed haaks is gezet, omdat ik niet helemaal kon zien of de FSN strak tegen mijn SpeedSquare aan lag. Anders even met een frees alles gelijk frezen voordat ik verder ga. Ja je wordt handiger als je het gereedschap hebt:))
 
Laatst bewerkt door een moderator:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
wellicht een blad met minder tanden erop zetten.
Scheelt ook een heleboel.
En kijk ook even of je speedsquare wel haaks is.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
wellicht een blad met minder tanden erop zetten.
Scheelt ook een heleboel.
En kijk ook even of je speedsquare wel haaks is.

Dit blad heeft geloof ik 20 tanden, weet niet of je naar minder kan en of de zaag daar wel "geschikt" voor is. Platen zagen is eigenljk meer iets voor een echta cirkelzaag:)
De zaagsnedes waren wel heel strak met dit blad.
Ik heb wel een 24T blad van Makita in backorder staan, die schijnen mooier te zagen.

De Speedsquare ga ik zo nog even controleren.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Zo linilaal en cirkelzaag jhebben hun werk gedaan.
Met de liniaal en de zaag in een rasterpatroon de onderzijde van de plaat ingekerfd en vervollgens met een 20mm potboor op de kruispunten de gaten geboord. Bij het zagen is uiteindelijk ook de kunststof strip fatsoenlijk ingezaagd.

20181230_211244174_iOS.jpg


20181230_223112469_iOS.jpg

Beetje problemen gehad met het uitbreken van hout tijdens het boren, en wat nog vervelender is; bij het monteren viel de "moer" waarmee de grote plaat te verstellen is, op de grond en ik ben een uur aan het zoeken geweest en heb hem niet gevonden. Nu heb ik dus een workmate met nieuw werkblad dat ik niet kan gebruiken. Voor de volledigheid, de maten van het nieuwe blad zijn 80x40 geworden, dus iets breder en langer dan het origineel. Het blad is ook een stuk lichtrer, waardoor het geheel net een beetje handzamer is.
De accu geeft nog steeds twee ledjes aan voor de resterende capaciteit,
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Nog even kleine aanvulling: de veiligheidsschakelaar zit voor mij trouwens wel op een onhandige plek, ik kom er namelijk niet goed bij met zowel mijn duim als wijsvinger van mijn rechterhand. Met links en mijn middelvinger aan de trekker gaat het wel met mijn wijsvinger,
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.