Kop kolomboor vastmaken

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
De kop van mijn kolomboor Huvema Profi 16T valt er iedere keer uit. Op internet las ik dat je deze goed moet aanduwen. Dit heb ik meerdere keren geprobeerd, maar dit is helaas niet gelukt. Weet iemand hoe ik dit moet doen?
 

Bijlagen

  • 1CFAAF37-4530-4D91-8D40-E7B0CCF7CFAC.jpg
    1CFAAF37-4530-4D91-8D40-E7B0CCF7CFAC.jpg
    27 KB · Weergaven: 141
  • 0AD422E1-4BD1-4AF6-A2BA-1A20DFA46317.jpg
    0AD422E1-4BD1-4AF6-A2BA-1A20DFA46317.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 139
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
met een vaartje (klein aanloopje) proberen erin te plaatsen, als ie bijna vast zit helpt duwen niet meer het is een conische as
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de conus in de boormachine en de conus van de boorkop in goede staat zijn, en niet ingevet (!), dan moet het gewoon aan elkaar kleven. Zoniet, dan is één van de twee of allebei toch niet 100%. Heb je nog een ander hulpstuk (boorkop of boor) die in de boormachine past. en gaat dat beter of ook niet goed?

De conus in de boormachine kun je in principe met een conische ruimer weer in order maken, maar dat moet wel precies recht, natuurlijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Juist andersom, warm maken ijzer zet uit en na afkoelen krimpt dat weer.

M.vr.gr. Jan

Als je de kop in de vriezer legt krimpt deze en zou er dan theoretisch verder in moeten kunnen, na op temperatuur komen zit deze muurvast
Dus dat had de ts wel goed Jan, maar of het slim is ? de as zou kunnen scheuren ? als het niet recht zit krijg je het er nooit meer uit
Dus tja, was is wijsheid

Ik zou eerst eens een andere opname proberen
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Normaal zit de kop aan de as waarop een poulie is gemonteerd (van je aandrijving). Bovenop de as zit een boutje. Dit kan eraf draaien en dan valt het geheel steeds weer naar beneden. Oplossing, nieuwe borgveer, slijtring en weer vastzetten.

Plaats anders een foto van het geheel dat naar beneden valt, dan kan ik het je beter uitleggen. Bij mijn Huvema is dat ook al eens gebeurd.

Groet Willem
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Als je moet slaan is er iets mis. Je machine is voorzien van een morseconus. Als de conus die aan je boorkop zit niet erg beschadigd is, kan het zijn dat er een braam in het uitdrijfgat ontstaan is door het niet gebruiken van de juiste uitdrijfspie. Normaal gesproken steek je de conus van je boorkop in het gat van de machine en druk je het geheel even aan op een blokje hout. De boorkop zal dan vastzitten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is de as en opname goed schoon
Spuit eens flink een lading remmenreiniger in de as en over de opname
Wellicht is deze wat smerig
 

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Ik ben nu twee nachtjes weg. Maandag dus eerst maar even schoonmaken en dan voorzichtig vastdrukken met een stukje hout onder de boorkop. Ik laat het weten als het werkt (en ook als het niet werkt ;)) Bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Anders bij alie een morseconus ruimer bestellen en het gat in je machine even ruimen. Nieuwe morseconus as bestellen voor je boorkop. Dan heb je voor 20 euro alles weer nieuw.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Als ik de boorkop vast wil hebben doe ik wat ik op de LTS geleerd heb. Boorkop erin plaatsen met een tik. Daarna blok hout eronder en de boorkop naar beneden rammen :). Let wel op dat je eerst alles goed schoongemaakt hebt. Dit deden wij vroeger op de LTS altijd en was zelden dat er een boorkop uit donderde tijdens boren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.049
2.580
Op de lts was de passing na vele keren gebruik vast niet meer zonder butsen. Als de pasvlakken netjes zijn hoef je niks te rammen.
 

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Op de conus zaten twee kleine bramen. Weggevijld en alles goed schoongemaakt met remmenreiniger. Het lijkt nu goed vast te zitten. Even komende tijd aankijken of het nu ook echt goed blijft zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.