Frees as / kop / ???

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Beste Forumnaars,

Ik heb onlangs een 2 tal oudjes van ong. 50 jr op de kop kunnen tikken en ben die nu aan het renoveren / opkuisen.
De eerste is een vlak/vandiktebank met een schaafbreedte van 50cm en 25cm vandikte. Deze moet gewoon opgekuist worden, gesmeerd en de elektriciteit aanpassen.
De tweede is een oude DDR combi zaag / freestafel en met vermoedelijk nog een uitbreiding voor langgatboor, maar daar heb ik geen nood aan want ik heb er reeds eentje.
Voor de zaag is er een motor voorzien van 2,2 Kw met een as diameter van 35mm. Dus de zaagbladen laat ik uitdraaien door een prof, geen problemen daar.
Voor de frees is er een aparte motor voorzien van 2,2 Kw met een speciale aansluiting voor het frees gedeelte. En laat nu net dat onderdeel niet te krijgen zijn. Ik zou ook bij god niet weten hoe die zou moeten opgebouwd worden.
De zaag-as is met linkse draad voor het blad aan te spannen, maar welke draad moet het voor een frees? Liefst zou ik een as van 30mm willen omdat ik nog diverse frezen heb van die diameter.
Ook is mijn vraag, hoe hoog of lang moet zo een as zijn?

Alle tips en info welkom.
freesmotor.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Kan je betere foto plaatsen?
De richting van de schroefdraad moet zo zijn, dat als je de machine aan zou zetten en de moer vasthoud, dan moet de moer zich vastdraaien.
Controleer maar op de cirkelzaag.
Je kan ook overwegen om de as te laten afdraaien, dat zijn eenmalige kosten, asgat vergroten is niet echt duur, maar die kosten blijf je houden.
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
een betere foto voorlopig. Morgen maak ik er nieuwe want de machine is ondertussen zo goed als operationeel geworden.

freesmotor 2.jpg zaagmachine 1.jpg hier zie je het frees gedeelte beter.

Ik denk dat ik beter wat afmetingen noteer, zoals van de draaddiameter, de opening in de as diameter en diepte enz...
Maar dat is het voor nu. Mocht er iemand zich geroepen voelen om zo een as te vervaardigen????? we komen er wel uit.

thnx, bohanon
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Dat is zo te zien een voorziening voor een wisselbare freesas. Is dat binnengat conisch? Met buitenschroefdraad op de astap?

Zo te zien is het voor een wissel-as en ja, de binnenzijde is een wat conisch met schroefdraad op de astap.
De astap is de as van de motor zelf, dus daar kan ik niks aan veranderen of ik moet de gehele motor uit elkaar halen en dat doe ik liever niet.
Er is nog geen speling op de as en die is zelfs regelbaar aan beide zijden, maar het zijn de rollagers waar ik mij om bekommer. Het zou een hel zijn om die nog nieuw op de kop te kunnen tikken.
De beide motoren zijn kooiankermotoren en die lopen zo stil, zalig gewoon, en dan nog maar te denken aan de kracht die ze hebben, 3 Pk / stuk.
 

tuoh

Oud hout
Aan de astap moet niks gewijzigd worden, er moet alleen een nieuwe passende as met moer gedraaid worden welke op en in de astap past.

Van de lagering zou ik niet wakker liggen, die zijn doorgaans ruim bemeten bij deze toepassing.
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Aan de astap moet niks gewijzigd worden, er moet alleen een nieuwe passende as met moer gedraaid worden welke op en in de astap past.

Mocht ik daar nu eens iemand op vinden, dan was het machientje terug compleet :D

Dus wie zich geroepen voelt.... of iemand weet die zulke dingen maken kan....:rolleyes:
 
P

Pel

Guest
Ga eens naar een metaal bewerker die kan frezen en metaal draaien, die kan dat zo maken.

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Voordat iemand een moer en as kan maken, zal je met een tekening moeten komen met de gewenste waarden. Rollenlagers zijn eigenlijk nooit een probleem. Zijn zelden machine specifiek.
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Voordat iemand een moer en as kan maken, zal je met een tekening moeten komen met de gewenste waarden.

Ik woon eigenlijk in Hongarije, maar ik denk dat ik hier wel een draaier/frezer zal vinden die dat wil maken.
Het beste is natuurlijk dat de goede man zelf zijn afmetingen komt nemen, om misverstanden en dubbel werk te vermijden.
Zoals in vele landen ligt alles stil met de feestdagen, dus zal een job worden voor half januari 2019 :p

Ondertussen heb ik al één en ander opgezocht en weet ongeveer hoe de as er moet uitzien. Het komt goed.
Vandaag heb ik het tafelblad er terug op gekregen en denk om morgen een uitlijning te doen en terug wat fotokes te nemen. Ik post die hier wel, altijd leuk om zien hoe zo iets terug tot leven kan komen.

Allemaal prettige feesten en tot later met meer nieuws....

grts, Bohanon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.