lijnolie verwijderen

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Voor een collega wil ik een geweerkolf donkerder kleuren!
Hij heeft altijd lijnolie gebruikt, is dit op een of andere wijze weer te verwijderen?
Mijn idee is om de kolf te kleuren met waterbeits (stap voor stap donkerder gaan) en daarna te sealen met een olie.
Of om een donkere olie te zoeken.
Ik kreeg al een tip om Dasty te gebruiken, maar denk dat dat te oppervlakig werkt.
Ik hoor graag van jullie

Burijn
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Oei dat is een goede. Is het überhaupt wel mogelijk om al gepolymeriseerde lijnolie te verwijderen? Je zou het dan eerst zacht moeten maken met een chemisch goedje (Aceton??), en dan verwijderen met een verdunner zoals terpentine.

Ik heb even zitten googlen of ik wellicht een truuc gemist heb, maar ik kan niks vinden afgezien van het er af schuren. Dat is niet zoveel werk trouwens, de olie zit hooguit maar 1 of 2 mm in het hout. Je kan ook de makkelijke weg nemen, en dat is licht schuren, en een oliebasis beits van oa Rustin kiezen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Burijn, dat is een lastig karweitje. Wanneer je lijnolie "oplost" wordt het vaak een vieze smurrie. Om oude lijnolieverf te verwijderen paste ik bij een antiekrestaurateur de volgende methode toe:
1. droogschuren zoveel dat gaat
2. insmeren met een afbijtmiddel (bescherm je handen/ogen en metaaldelen!!!!)
3. Met de nerf mee schuren met groffe pannenspons
4. Spons steeds in water spoelen
5. Met natte doek bij herhaling spoelen en afnemen
6. Laten drogen en opschuren met fijn schuurpapier
7. Olie aanbrengen (cosmo, tungoil, rustins) en afwerken.
Laat je het resultaat even zien?
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, en dat lukt wel met lijnolieverf, maar een lijnolie afwerking op een geweerkolf zal toch echt IN het hout zitten. Ik kan me niet voorstellen dat er een chemische, niet-destruktieve methode is om dat te verwijderen. Dus het wordt volgens mij schuren. De enige andere optie is chemisch modificeren zodat je de donkere kleur kwijt bent, maar er zit dan nog steeds 'troep' in het hout, en het is maar de vraag of je daar weer een afwerklaag over heen kunt zetten. Schuren dus, denk ik...
 

tuoh

Oud hout
Lijnolie kan je inderdaad niet verwijderen, tenzij door schuren, je krijgt dan wel een mooi oppervlak, maar in alle poriën zit nog olie die je niet weg krijgt.

Beitsen gaat dan ook altijd een zeer wisselvallig resultaat geven :cry: succes is zeker niet gegarandeerd.
Ik zou er niet aan beginnen, de uitkomst is namelijk onvoorspelbaar, het kan meevallen, maar ook serieus tegenvallen. En dan????

Mvg,

André
 

burijn

Actieve deelnemer
8 dec 2010
53
0
Ok.
Dat gaat een lastige klus worden.
Bedankt voor jullie reacties.

groet,
Burijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.