Gezocht: Boorkop langgatboormachine

Beste mede forumleden,

Van een oude scheepswerf heb ik een langgatboormachine kunnen overnemen. Ondank de geschatte leeftijd van ongeveer 50 jaar draait de machine goed. Nergens speling te bekennen en prima in te stellen. Het enige minpunt dat ik kan vinden is de boorkop zelf want daar zit speling (gemeten aan het einde van de frees) van zo'n 0.2mm op. Overigens zit er nauwelijks speling op de as zelf; slechts 0.01mm, en dat nu 50 jaar.

Nu ben ik op zoek naar een vervangende kop en wil ik de huidige kop als reserve behouden. De foto's spreken voor zich lijkt me maar enkele maten zijn onontbeerlijk: grootste diameter van de conische as is 23.83mm, kleinste diameter is 22.2mm. De lengte van het conische gedeelte is 35.5mm. Afgaande op deze afmetingen zou een B24 kop moeten passen maar ik heb nog geen bedrijf gevonden die er een op voorraad heeft liggen zodat ik hem kan passen. Idealiter zou ik eenzelfde kop plaatsen als er nu op zit. Op internet wel een kop van Wescott gevonden, die ook op Bernardo langgatboormachines wordt gebruikt, maar daar kan ik geen exacte maten van vinden en hij is net even te duur om 'zomaar' te bestellen.

Om de speling weg te halen heeft een plaatselijke metaalbewerker geprobeerd de kop uit te frezen maar dat is helaas niet gelukt; het metaal is te hard en ik wilde geen risico nemen dat de kop erdoor beschadigd zou worden.

Wie kan mij hierin adviseren of me een zetje in de juiste richting geven?

93432f8a-57a0-4bd4-9e8e-c7ce5720b1b7.jpg44f7848b-47ec-4481-a544-3e6735bf38d6.jpg93c74179-0cb9-4e77-9126-de0656648eaf.jpg2fea7b4d-add7-4a55-9bdd-353cc9103963.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.