Help, hulp gezocht ivm behandelen eiken tafel.

Monica74

Nieuw lid
24 dec 2018
4
0
Beste mensen,

Omdat ik bij een ander klusforum geen antwoord kreeg hoop ik hier een reactie te krijgen op mijn vraag.
via Marktplaats heb ik een massieve eiken tafel gekocht.
Mijns inziens is hij gestraald, gerookt en verouderd.
Helaas konden de vorige eigenaren mij niet vertellen hoe deze tafel behandeld is.
Volgens hun volstond een vochtige doek om de tafel schoon te maken.

Ik zie echter aanzetplekken, welke ik niet mooi vind en graag egaal zou willen maken.
Ook vind ik hem wat vergeeld en ik zie een paar plekken waar iets op gestaan heeft.
Helaas weet ik dus niet of hij met olie of met lak behandeld is.

Wat ik graag zou willen is de kleurschakeringen behouden, evenals het ruwe effect.
Ik ben echter bang dat voor mij de enige optie kaalschuren is , en er bv skilt opzetten omdat ik een matte uitstraling mooi vind . ( als ik toch het effect van nu niet kan behouden, dan maar blank in de lak, het is niet anders.)

Maar wellicht hebben jullie als kenners, ik ben een leek, een idee hoe ik er toch nog iets van kan maken, met behoud van kleurschakeringen en het ruwe effect.
Wellicht met een staalborstel en een white wash om vergelen te voorkomen ?

Alvast bedankt voor uw reactie.
 

Bijlagen

  • 077E8478-9903-4DF0-99EF-E38481427CAC.jpg
    077E8478-9903-4DF0-99EF-E38481427CAC.jpg
    20 KB · Weergaven: 204
  • DF91E361-C617-41A3-80ED-C710FDE41731.jpg
    DF91E361-C617-41A3-80ED-C710FDE41731.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 206
  • 868A8D3A-A6F3-4523-8FAA-EF7C110B3DCD.jpg
    868A8D3A-A6F3-4523-8FAA-EF7C110B3DCD.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 206

tuoh

Oud hout
Er zal maar één werkbare mogelijkheid zijn vrees ik, alles eraf en opnieuw beginnen. Kan met schuren, maar stralen op lage druk (Ibix) werkt ook perfect en is een stuk sneller en grondiger.
Kan je ineens alle kanten op qua afwerking.
 

Monica74

Nieuw lid
24 dec 2018
4
0
Er zal maar één werkbare mogelijkheid zijn vrees ik, alles eraf en opnieuw beginnen. Kan met schuren, maar stralen op lage druk (Ibix) werkt ook perfect en is een stuk sneller en grondiger.
Kan je ineens alle kanten op qua afwerking.


Bedankt voor uw antwoord.
helaas heb ik geen middelen om te stralen.
dat zal dan schuren worden.

en dan ? :)
 

Monica74

Nieuw lid
24 dec 2018
4
0
Beste Willem,

bedankt voor uw reactie. Moet je de tafel nadien nog flink naspoelen, of is dat niet nodig ?
als ik daarmee misschien alleen het allerbovenste laagje weg zou kunnen krijgen zou dat mooi zijn.
of heb je dan meteen een onbehandeld oppervlak over?
En werkt zoiets door in het hout als het onvoldoende gereinigd is daarna ?

sorry voor al mijn vragen. Ik heb er geen verstand van. Mvg Monica

:eek:
 

Monica74

Nieuw lid
24 dec 2018
4
0
Beste Tuoh , ik heb me een beetje ingelezen en wellicht is de IBIX ook een optie.
kun je daarmee ook nog wat extra reliëf in het hout maken ?
en blijft hiermee het rookeffect van het hout enigszins behouden ? of is de tafel hiermee volledig blank ?

alvast bedankt, mvg Monica
 

tuoh

Oud hout
Met een hogere druk, of een iets grovere straalkorrel, komt er reliëf te voorschijn bij het stralen van hout.
Het eindresultaat is wel blank hout, tenzij je er wat lichter overgaat, maar dan is er weer geen reliëf.
Er zijn diverse bedrijven welke met Ibix stralen en ook kleine projectjes meenemen.

Voor de kleur en afwerking zijn er tientallen producten geschikt, gaat grotendeels afhangen van wat je wil bereiken qua uitstraling.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Monica, Solarine moet je afspoelen met water . Omdat je het spul zelf moet aanmaken en dus ook de geconcentreerdheid van het spul in eigen hand hebt, kun je stapje voor stapje met een steeds sterke concentratie werken tot het moment dat het voor jou voldoet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.