Donker kernhout Esdoorn 'verhullen'

Muldert

Nieuw lid
10 feb 2015
9
0
Ik ben momenteel een Esdoorn salontafel aan 't maken zoals deze:
https://images.stylebyemilyhenderso...ite_Jaimie-Derringer_Living-Room_Reveal_1.jpg

Tafelblad is gelijmd, en met een 'frees-brug' heb ik hem mooi vlak gemaakt. Echter, nu zit er op 1 punt een donker vlekje van 2 bij 1 cm. Dit is het donkere kernhout wat zichtbaar is geworden door het weghalen van een stukje van de top. Ik wil de tafel nog schuren, dus er zal nog een klein beetje afgaan waardoor dat vlekje iets groter gaat worden (vermoed ik, er wordt meer kernhout zichtbaar immers).

Hoe kan ik dit het beste verhullen? Opvullen met esdoorn-gekleurd vulmiddel is te opvallend ben ik bang. Ik kan ook die balk eraf zagen en een nieuwe er tussen lijmen maar dat vind ik wel erg veel moeite eigenlijk, maar als 't moet.. :(

Hij wordt met Osmo hardwax naturel afgewerkt denk ik, dus mat en vrijwel de originele kleur+contrast.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou het geheel fineren met melanine, dan zie je tenminste dat lastige hout niet.

Even zonder dollen, ik neem aan dat je als je voor jezelf bezig bent je realiseert dat hout een natuurproduct is. Ook aan klanten kun je dat prachtig als onderdeel van het verhaal brengen. Kijk, echt massief hout, want zie hier, dit komt uit de kern van de boom, die verkleurt omdat .... blabla verhaal blabla veel moeite blabla vandaar de prijs.

Toch?
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ik zou het geheel fineren met melanine, dan zie je tenminste dat lastige hout niet.

Even zonder dollen, ik neem aan dat je als je voor jezelf bezig bent je realiseert dat hout een natuurproduct is. Ook aan klanten kun je dat prachtig als onderdeel van het verhaal brengen. Kijk, echt massief hout, want zie hier, dit komt uit de kern van de boom, die verkleurt omdat .... blabla verhaal blabla veel moeite blabla vandaar de prijs.

Toch?

Ik sluit me hier bij aan. Hout is een natuurproduct en de natuur heeft zijn onregelmatigheden die het product net zo uniek maken :)
 
P

Pel

Guest
Gewoon schuren, en hoe meer kernhout er te voorschijn komt hoe mooier het blad wordt. Anders kun je beter een blad maken van multiplex met een esdoorn fineer laag.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu ja, smaken verschillen en daar valt niet over te twisten
Ik kan me best voorstellen als je iets heel strak wil hebben dat zo een plekje storend is

Kun je het blad niet keren (het is immers massief) of is het aan de andere kant nog erger ?
eventueel het plekje met een lichte pigment/osmo white was oid bewerken, dan word het een stuk lichter
Anders balk er uitzagenen en een nieuwe er tussen
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Anders balk er uitzagenen en een nieuwe er tussen

Precies.... een goede selectie van je hout is vaak wat een meubel net dat stukje meer geeft. Zeker bij een tafel voor jezelf ga je alleen naar dat stukje zitten kijken. Opvulmiddel of andere trucjes ga je bijna altijd zien, zeker met een naturel look.
Dus gewoon even wat extra moeite nemen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.