Extra filters rondom filterzakken van stationaire stofafzuiging

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Beste,

Ik heb mij deze week bezig gehouden met het installeren van een nieuwe "tweedehands" stofafzuiging met 2 zakken.
De metalen bak waar boven de filterzakken en onderaan de stofzakken hangen heb ik tegen de muur bevestigd en de motor in de vloer geboord.

Werkt allemaal prima en extra veel zuigkracht nu tegenover mijn vorig mobiel model met 1 zak.

Daar ik de afzuiging nu ook veel ga gebruiken voor schuurwerk met mijn kantschuurder en dikte schuurmachine maak ik me toch wat zorgen over het extra fijne stof dat mogelijk toch door de filter of langs spleetjes van mijn filterzakken glipt. Ik werk in een vrij beperkte ruimte met de stofafzuiging maar op enkele meters van mijn neus, vandaar dat ik hier toch wat aandacht aan mijn gezondheid wil besteden.

Ik had nu graag tegen de muur een soort kast in hout gehangen, waar ik een extra stoffilterdoek kan aan bevestigen waardoor mijn filterdoeken extra afgeschermd worden en alle stof wat er uitvliegt dan in deze extra filter beland. Uiteraard met een groot genoeg oppervlak zodat ik de luchtzuiging niet afrem.

Mijn vraag hier is nu welk soort filterdoek ik hier het best voor gebruik?
Oorspronkelijk dacht ik aan het zelfde materiaal waaruit mijn filterzakken gemaakt zijn maar dit lijk ik niet meteen te vinden, weet iemand wat voor stof dit zou kunnen zijn, het doet mij aan een soort dicht deken materiaal denken.
Verder dacht ik aan filtermatten op rol van rond de 2cm dikte met filtersterkte m5 of sterker richting de f 7 8 9... ik heb echter niet veel verstand over deze filter klasse indeling en ik kan het materiaal moeilijk inschatten op basis van foto's op de websites van voorlopig enkel Nederlandse leveranciers (ik ben zelf van Belgie)

Ook heb ik even gedacht om er nog ergens een cycloon bij te proppen, maar dit is voor zover ik begrepen heb vooral gericht op het grote stof, krullen, spaanders en niet zozeer op fijn schuurstof.

Kan iemand mij helpen een proper en gezonde wekruimte te bouwen?

Vriendelijk bedankt
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat het vervangen van de zakken door een paar passende fijnstoffilters een betere oplossing is, iets als

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/werkplaatsinrichting/stofafzuiging-en-luchtreiniging/record-fijnstoffilter-tbv-cx-2500-stofafzuiging

Want bedenk: als je echt stof gaat vangen in je nieuwe 2e laag, moet je die ook regelmatig schoon gaan maken. Overigens werkt een cycloon zeker niet alleen voor krullen en spaanders, ik zuig alleen maar schuurstof af en heb het vat onder de cycloon regelmatig geleegd en in de stofzakken zie je zelfs onderaan nog geen volle laag stof. Dat betekent ook dat mijn filters schoon blijven, en dus de zuigkracht goed blijft.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Klussertje1,

Ik kan je wel adviseren.
Stofzakken gaan niet werken, ook al gebruiken je filtermateriaal 20 mm dik, dan nog gaan deeltjes >5 micron hier doorheen, of je hebt zo'n hoge weerstand dat er geen lucht meer doorheen gaat.
Jurriaans advies is al een stuk beter, al houden ook dat soort filters slechts >1 micron tegen.
Maar in combinatie met een cycloon werkt het prima.
Je mag mij altijd een bericht sturen als je meer wilt weten.

Groet, Kor
 

klussertje1

Nieuw lid
19 apr 2015
16
0
Een cycloon lijkt me wel een leuk ding om te hebben maar voorlopig heb ik nog nergens een cycloon met een aansluiting van 200mm gevonden als aansluiting op mijn afzuiging
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Klussertje1,

Jurriaans advies is al een stuk beter, al houden ook dat soort filters slechts >1 micron tegen.

In dit licht bezien ben ik tegen een frappant verschijnsel aangelopen: In de VS zijn voor diverse merken bouwzuigers 0,3 micron hepa filters beschikbaar, waar in Europa 1 micron de norm is voor kwaliteitsfilters.
En nu nog gekker: In de VS kun je voor de diverse Festool zuigers zowel 1,0 als 0,3 micron filters aanschaffen. Hier bij ons enkel de 1 micron.
Ik vind dit zeer vreemd. In Amerika hanteren ze blijkbaar strengere normen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij een afzuiging van 2.2 kW / 3 pk met 2 zakken hoort een doorsnede van 150 mm. 200 mm is ongeveer 2x zo groot, dus je hebt een 4 kW afzuiging gekocht - hoewel die maar 2 zakken heeft? De grote cycloon van Oneida, de XL Dust Deputy, met 150 mm aansluiting, wordt door hun aangevolen voor 3-5 pK. Nog groter valt buiten de hobbysfeer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.