Kogel door de kerk: Harvey HW110 --> Installatie tips?

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Ok, na veel zoeken, overwegen etc besloten om een Harvey HW110 aan te schaffen (400V). Vrijdag ga ik deze ophalen en de eerste uitdaging die ik tegen ga komen is het van de aanhangwagen afkrijgen van de Harvey. Ik begrijp dat hij met een paar man wel te tillen is, maar ik hoor het graag als iemand tips heeft hoe deze goed van de aanhanger af te krijgen.

Daarna komt installatie. Harvey is al opgebouwd maar zal gedeeltelijk uit elkaar moeten om door de deur naar binnen te krijgen. Daarna weer in elkaar en afstellen. Ik ben dus ook zeer benieuwd of iemand hier ervaring met de Harvey heeft en wellicht wat tips zou willlen delen.
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Ik zit in de buurt van Eindhoven. De zaag is een showroommodel die ik met kleine discount heb kunnen kopen. Dus de filmpjes helpen maar gedeeltelijk. Toch bedankt, want die Grizly en Sawstop had ik nog niet gevonden!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Van de aanhanger af: hoge lift palletwagen, of een paar balken van 5meter lengte en dan met een normale palletwagen naar beneden rijden. Met beleid en 2 man gaat dat laatste prima.
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Top hoe hier meegedacht wordt! Ik heb een aanhangwagen, dus een autotrailer gaat het niet worden. Balken heb ik niet zo 1 2 drie, maar iets met een palletwagen en wellicht wat stoeptegels en steigerhout moet ik nog eens uitdenken. Ik zal wat foto's posten als ie binnen staat. Of als het leuk wordt, van het proces :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed plan, maaruh hoe voel je je als het mis gaat ?
Ik zou toch voor die paar euro een auto ambulance huren
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Nou, het heeft even geduurd voor deze update. Er moest tussendoor nog een metalen tuinhuisje opgezet worden en op het werk een hoop afgemaakt worden voor de vakantie. Maar hier een paar foto's van het uitladen proces. Mede dankzij Boktor die mijn gedachte bevestigde dat met gezond verzond en niet gehaast werken dit machinetje prima van de aanhanger af was te krijgen.

Klaar om te vertrekken vanuit Rotterdam
Zaagmachine klaar voor transport.jpg

Thuisgekomen een blije blik dat ie veilig regio Eindhoven heeft bereikt.
IMG_3540.jpg

Stap 1: de voorbereiding is planken opsluiten zodat ze niet schuiven, aan elkaar maken door een stukje steigerhout eronder tegenaan te schroeven en halverwege wat extra ondersteuning van stoeptegels (hier nog niet zichtbaar). Lengte planken = 2.5m
OLiJO1dPSAOxv3Bj0HApEg.jpg

Stap 2: achterwieltjes eraf zodat hij remt op de planken, anders wordt het wel heel spannend. En ook even een spanbandje aan het begin om te kijken of hij goed op de plankjes komt te staan om hem er voorzichtig af te schuiven.
Zaag lossen met spanband.jpg

Stap3: hier het resultaat van een pare mooie momenten van schuifelen met mijn kersverse zaagmachine. Wat is er mooier :cool:. Zoals je ziet is het licht buiten wel al uitgegaan. Geen haast gemaakt, wel blijven nadenken en doorwerken.
Zaagmachine gelost.jpg

Helaas was het hier nog niet mee gedaan en moesten toch nog de geleidingen ervanaf om het gevaarte door mijn werkplaatsdeurtje te krijgen. Daarbij ook de onaangename verassing dat een oplettend menspersoon bij Peulen een M8 bout in een 5/16-18x1-1/2 draadgat in de gietijzeren top heeft zitten draaien en daarmee de schroefdraad flink beschadigd. En ik mis nog de blokkeer/knop van de hendel die de zaag omhoog brengt. Maar goed, ik moet Peulen nog op de hoogte brengen dus even afwachten want gezien een aantal andere posts op dit forum lijkt het dat Peulen goed omgaat met problemen.
Uiteindelijk nog even een plaatje na weer opbouwen van geleidingen, wieltjes, wat afstelwerk, en eerste test.
Zaagtafel in werkplaats.jpg
 
Laatst bewerkt:

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ik ga verhuizen naar een compacte werkplaats (understatement) en vraagb me het volgende af:
is dat de standaard wielset waar de machine op staat? Heeft iemand anders ook deze Harvey en een (nog) betere wielset ontdekt?
En wat zijn jouw ervaringen met de stofafzuiging? Dank als je wilt reageren en groet, Hendrick
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ai dat is jammer, van/naar hoeveel meters ga je
Hoe is het ooit opgelost met het beschadigde schroefdraad ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Tiz
Hoe is het ooit opgelost met het beschadigde schroefdraad

@Hendrick
zelf een wielenset op maat maken, is dat een optie dan kun je het precies maken zoals je wenst
Van/naar hoeveel meters ga je ?
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
@Hendrick
zelf een wielenset op maat maken, is dat een optie dan kun je het precies maken zoals je wenst
Van/naar hoeveel meters ga je ?


een wielenset op maat laten maken zou een optie zijn in rustiger tijden, het is hier tenslotte vergeven van de ijzerwerkers.
Ik ga terug in werkplaat/showroom/keuken/toiletruimte van 250 m2 naar 15 m2 werkplaats(je) en een aparte 16 m2 waar mn Hammer A3 31 komt met wat kasten voor gereedschap en al dat spul wat baat heeft bij cv warmte, een ruimte van 2 m2 voor de slijperij want ijzervijlsel en hout vind ik een nare combi. En elders een zeecontainer van ±13 m2 voor al dat mooie hout dat ik nog wil gebruiken in huis en boot. Kortom, een uitdaging.....en ik heb er nog zin in ook!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wow, dat is zeker een uitdaging...

Als je weet wat je wil zal het toch geen rocketscience zijn om iets op maat te maken ?
Je zou Spinningwheels eens een bericht kunnen sturen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.