PDA

Bekijk Volledige Versie : Tahoe 20'

Rmkat
11-12-18, 21:36
Ik ben nu een tijdje bezig met mijn project een Tahoe 19' gerekt naar 20' van Glen-L (+/-6m) en ik ben nu zover dat er ook daadwerkelijk wat vorm in begint te komen. Mijn interesse in (houten) boten is er al van jongs af aan, ik woon dichtbij giethoorn in het Weerribben/wieden gebied dus een boot was altijd aanwezig. Mijn vader heeft toen ik een jaar of 12 was een oude petterson gerestaureerd en een paar jaar later hebben we samen een opduwer gebouwd van een stalen vlet met een houten opbouw. Nou dit alweer zo'n 10jaar geleden is begon het toch weer wat te kriebelen.
Van de zomer heb ik m'n opduwer verkocht om ruimte te maken in het boothuis en een paar weken terug is de petterson naar de winterstalling gegaan om ook ruimte te maken voor het project wat toen dus daadwerkelijk kon beginnen....

82492
De opduwer, 4.5m lang en wordt aangedreven door een Volvo penta md1 (6pk)

82493
De Petterson, 7.5m en wordt aangedreven door een Albin o-21

De spanten.

Ik ben ergens in Juni begonnen met het bouwen van de spanten deze bestaan uit eikenhout verlijmd met epoxy en geschroefd met rvs. Bij de tekeningen van Glen-L zitten ook de patronen voor de spanten op ware grootte deze moet je overtrekken en spiegelen op een plaat. Dat viel nog best tegen om een stuk papier van dat formaat op de mm te spiegelen en vlak te trekken...... Nadat ik de spanten had overgetrokken op de plaat heb ik het eikenhout geschaafd naar 2cm zodat ik ook daar het patroon op af kon tekenen oh had ik al gezegt dat alle maten in imperiaal beschreven staan? dus die 2cm hoort eigenlijk 19mm te zijn... De spanten heb ik uitgezaagd op de lintzaag en van de draaibank heb ik een schijfschuurmachine gemaakt en samen met een hbm spindelschuurmachine heb ik de spanten verder gevormd. Helaas weinig foto's gemaakt ik denk daar altijd achteraf aan.....
82494
82495
Op de achtergrond zie je de draaibank met schuurschijf en voor de schaal, de spanten liggen op een plaat okoume 244x122.

chevy66
11-12-18, 22:01
Mooie boot voor een chevy V8. Of 2.

Rmkat
11-12-18, 22:15
De "stem" (vertaald: steven?)

Ik ben niet bekend met de nederlandse vaktermen voor bepaalde delen dus vandaar de engelse termen tussendoor maar vertel me gerust de nederlandse benaming.

Dit was nog even een uitdaging aangezien ik geen vlakke tafel had om deze uit 6 delen bestaande balk op te verlijmen. Hiervoor moest ik eiken ophalen dit was direct ook mijn eerste ritje naar een houthandel dit werd talens in staphorst.
Thuis direct het spul verzaagd en door de vandikte gedrukt (eerst gevlakt natuurlijk)

82499
82501
Ik had voor de stukken sjablonen gemaakt uit spaanplaat deze wou ik ook gebruiken als freesmal later echter kwam ik er snel achter dat spaanplaat slecht werkt als mal.......
Ook het klemmen kon beter als vlakke tafel had ik een oude binnendeur gebruikt ervan uitgaande dat deze de krachten wel aankon echter was dit niet het geval en bezweek de deur halverwege de verlijming uit nood een ladder gepakt uitgevlakt en een plaat op gelegd dit was vlak genoeg (zeker omdat alles al in de epoxy zat en de tijd op raakte)

8250682507
wat momentopnames van het lijmen weer geen foto gemaakt van het eindresultaat natuurlijk....

De Locatie.

Ik bouw de boot in ons botenhuis (6x9m) ook hier zat nog wel wat werk aan zo moest de beschoeiing vervangen worden en er moest natuurlijk een vloer in komen.
82508
En natuurlijk mag de houtkachel niet ontbreken..... de paal vooraan is nog verwijderd de achterste kan er uit maar ik heb besloten om eromheen te bouwen

8250982510
Tussendoor nog wat hout gehaald voor de "sheer" de "Chine" en de "battens" mooi stukje eiken 4m lang 50cm breed Ik had een partij eiken en sipo mahonie opgehaald bij wicherson te steenwijk.

De "Motor stringers" Motorbalken?

Voor ik hiermee kon beginnen een bok gemaakt waar de hele boot op kan liggen deze zit vastgeschroefd aan de vloer was nog even wat werk om deze op te zetten aangezien de vloer niet waterpas was. Hier heb ik expres geen moeite voor genomen omdat het al moeilijk genoeg was om via 2 steigertjes van 30cm te werken. uiteindelijk gekozen om de bok in lijn te zetten en de motorbalken uit te lijnen via wat balkjes.
825118251282513

de motorbalken afgetekend en begonnen met wat groeven zagen/frezen. Uiteindelijk besloten om een malletje te maken icm een kopieerring in de bovenfrees. daarna de uiteinden gezaagd ene kant verjongd en de andere kant een strook eraf en afgekort op 30 graden (hoek waar de spiegel in komt te staan)

8251482515

Tja en toen kon ik de frames erop leggen om te kijken hoe dat zou staan en ondanks dat het extra werk oplevert doe je dat dan gewoon natuurlijk. Het is nog niet compleet zo mist de spiegel nog en 2 spanten aan de voorkant ook staat alles er gewoon los op en is niks uitgelijnd maar toch begint het ergens op te lijken....

Rmkat
11-12-18, 22:21
Mooie boot voor een chevy V8. Of 2.

De motor wordt een Ford Cologne v6 2l (schamele 85pk) ik ben geen waterskiër dus heb geen groot vermogen nodig met 85pk moet er toch al een redelijke snelheid in zitten. 2 motoren gaat niet lukken de boot wordt 1.90m breed de reden dat er een ford in komt is de compactheid van dit blok enomdat mijn vader ford monteur is geweest en deze motoren goed kent en ik vond toevallig een setje originele watergekoelde spruitstukken + warmtewisselaar. Motor is reeds gereviseerd en staat te wachten om voor het eerst te draaien (ergens volgend voorjaar) plaatjes hiervan heb ik helaas niet gemaakt (begint een trend te worden....)

Rmkat
11-12-18, 22:23
Oh vergeten de tekening erbij te plakken...
82518

Vandaag ben ik bezig geweest met het verder inhakken van de frames en de kachel aan te sluiten, het begon wat koud te worden......

Pel
11-12-18, 22:32
Dat wordt een mooie boot Marthijn, veel succes met de bouw.

Groet Pel.

avos
11-12-18, 23:01
Tof project! Succes met de verdere bouw, komende periode lekker bij de houtkachel. Leuk als je het vervolg blijft posten!

chevy66
11-12-18, 23:25
Ik ben bevooroordeeld. Zo'n boot hoort voor mij een V 8 in. Zo'n V 6 schut erg. De balans is niet echt optimaal. Een 6 lijn is dan eigenlijk een betere keuze. Maar mooie boot, ik wens je veel bouw plezier.

Athanor
12-12-18, 14:07
Mooi project! Ga ik volgen:)

Succes! Fons

paulv
12-12-18, 18:40
Mooi project! Na mijn huidige restauratie wil ik het ook wel een proberen om vanaf "0" te beginnen.. succes!

Rmkat
12-12-18, 20:21
Mooi project! Na mijn huidige restauratie wil ik het ook wel een proberen om vanaf "0" te beginnen.. succes!

Boesch zijn ook mooie boten ik had je (vorige?) project al helemaal doorgelezen mooie boot geworden. Als ik mij goed herinner is die vanaf de spanten opnieuw opgebouwd toch? dat is al heel dicht bij nul zou ik zeggen.

paulv
13-12-18, 20:26
Boesch zijn ook mooie boten ik had je (vorige?) project al helemaal doorgelezen mooie boot geworden. Als ik mij goed herinner is die vanaf de spanten opnieuw opgebouwd toch? dat is al heel dicht bij nul zou ik zeggen.

Dat scheelde inderdaad niet veel... maar toch, vanaf tekening maken heeft wel wat.
Ik bekeek een paar tahoe's op internet, en ik vroeg me af wat je met de romp, spiegel en dek doet? Blank gelakt of geschilderd?

Rmkat
13-12-18, 21:59
Daar ben in nog niet helemaal over uit. Ik vind zowel een romp in kleur als in mahonie mooi dus waarschijnlijk ga ik het eerst in mahonie bouwen en dan kan ik altijd nog beslissen om het te kleuren. Voor het dek wil ik proberen de motor iets naar achteren te verplaatsen (even puzzelen met de schroefas en "center of mass") om dan een kuip te maken en de achterste bank weg te laten dat maakt het iets moderner. en de neus wat ronder houden dan de meeste gedaan hebben. De spiegel wou ik eerst verbouwen zoals hier ook gedaan is: http://www.glen-l.com/phpBB2/viewtopic.php?f=15&t=30871&start=15 maar uiteindelijk besloten om hem "origineel" te houden en er een klein zwemplateau acter te maken met 1 stap in de spiegel beetje zoals dit: https://nl.pinterest.com/pin/802907439793085116/

Rmkat
13-12-18, 22:23
Vandaag weer een stap verder gekomen de 8 spanten uitgelijnd ging soepeler als verwacht. volgens de instructies hoefde je alleen de centerlijn erop te zetten en dan zou alles uitgelijnd moeten wezen. heb nog wel even alles nagemeten maar voor het grootste gedeelte klopte het daarna wat blokken gezaagd en de spanten vast gezet morgen lijm ik ze vast en dan kan ik het weekend bezig met de spiegel en de voorkant.
825778257882579 De blokjes nog even afgerond was niet persé nodig aangezien ze onder de vloer eindigen maar ik vond het toch netter om ze af te ronden.

Pel
13-12-18, 22:38
Als ik de mogelijkheid had, en met jou goedkeuring Marthijn, dan zou ik je met alle plezier mee willen helpen met de boot bouwen. Alleen al omdat het zeer leerzaam zou zijn, om daarna zelf ook een bootje te bouwen:)

Groet Pel.

tuoh
14-12-18, 10:35
Daar ben in nog niet helemaal over uit. Ik vind zowel een romp in kleur als in mahonie mooi dus waarschijnlijk ga ik het eerst in mahonie bouwen en dan kan ik altijd nog beslissen om het te kleuren. Voor het dek wil ik proberen de motor iets naar achteren te verplaatsen (even puzzelen met de schroefas en "center of mass") om dan een kuip te maken en de achterste bank weg te laten dat maakt het iets moderner. en de neus wat ronder houden dan de meeste gedaan hebben. De spiegel wou ik eerst verbouwen zoals hier ook gedaan is: http://www.glen-l.com/phpBB2/viewtopic.php?f=15&t=30871&start=15 maar uiteindelijk besloten om hem "origineel" te houden en er een klein zwemplateau acter te maken met 1 stap in de spiegel beetje zoals dit: https://nl.pinterest.com/pin/802907439793085116/

Dat beloofd een mooie klus te worden, succes met de bouw.
Wat de keuze voor mahonie betreft, goede keuze qua houtsoort, maar het hout heeft wel één groot nadeel. Het verbleekt enorm onder uv straling, daarom MOET mahoniie altijd eerst ingekleurd worden alvorens verder af te werken. Enkel zo blijft het hout mooi op kleur door de jaren heen.

rmenkveld
14-12-18, 12:31
Heerlijk project, 't is dat ik de ruimte er niet voor heb, anders was ik al lang begonnen :)

paulv
14-12-18, 14:42
Dat verbleken klopt wel. Goed dekkleed helpt natuurlijk veel. Of elke keer na het varen binnenzetten net als ik :|
Kijk voor de spiegel even naar de boes 625 sun ski in de pdf. Vindt ik een mooie oplossing en ook de mogelijkheid om langs de motorkist naar achteren te lopen.
https://boesch.swiss/en/boats/boesch-sunski-625

Rmkat
14-12-18, 20:19
Pel je bent van harte welkom om een keer langs te komen.

Wat betreft de verkleuring dat is wel een goeie ik ging ervan uit dat kleuren meer gedaan werd om het mahonie roder te maken maar het verkleurt dus snel van zichzelf.... Wat betreft de ligplaats, de boot ligt al op z'n ligplaats ;) onder de vloer zijn 2 havens een voor een boot van 6m en 1 voor een boot van 8m.

die treden in de spiegel van de boesch 625 staan wel netjes zo ja ik ben alleen niet een grote fan van dat looppad langs de motor het is wel heel praktisch dat zeker maar ik vind de "look" van een vol dek toch mooier. Ik zou graag een zonnedek erop hebben maar ik ben bang dat de boot daar te laag voor is helaas.

Vandaag de spanten verlijmd ging mooi soepel direct maar even de "stem" uitgelijnd en vastgezet een laser om de boel uit te lijnen zou alles een stuk makkelijker maken..... nou alles uitgezet met waterpas een metselkoord en een meetlint. volgende stap is de spiegel ofnouja de "valse"spiegel ik snap nog niet helemaal het nut maar er komen 2 spiegels achter elkaar 1 van plaatmateriaal en dan 1 van mahonie achja zal vanzelf wel duidelijk worden...

Rmkat
19-12-18, 20:33
Vandaag was er weer wat vooruitgang te zien. Ik heb de afgelopen dagen gewerkt aan de spiegel wat nog wel wat denkwerk nodig had, zo moest ik kijken waar de uitlaat ongeveer doorgevoerd zou worden (en dus de waterlijn opzoeken) en hoe de constructie van de "valse" spiegel ging worden. Mede omdat ik hier iets van het ontwerp wil afkijken namelijk een zwemplateau plaatsen met een stap in de spiegel moest ik zorgen dat de constructie van de "valse" spiegel dit toe gaat laten. En dan wat plaatjes:
82768
hier is de spiegel verlijmt en zijn de hoeken er grof aangeschaafd (zowel met de elektrische schaaf als bandschuurmachine geprobeerd beide gaven goed resultaat alleen de schaaf was sneller en gaf minder stof dus hiervoor gekozen)
82769
Daarna de boel dus uitgemeten en de gaten gefreesd waar uiteindelijk de uitlaten langs geleid worden en de kleinere als zijnde ventilatie zodat er geen vocht kan ophopen tussen de spiegel.
82770
De steven opgebouwd hier zit een foutje in de multiplex plaat deze zit 2cm te ver naar achteren....
82771
hier is de spiegel gemonteerd de 30 graden hoek maakte het nog tot een uitdaging maar hij zit.
82772
detail van de bevestiging uiteindelijk komt de meeste sterkte door de romp zelf maar hier zit alvast geen beweging meer in.

Volgende stap zijn de kielbalk en de rest van de langs spanten.

rmenkveld
20-12-18, 13:07
Prachtig om te zien, mijn handen jeuken!

Toxiq
20-12-18, 14:09
Daar zijn zalfjes voor ;)

rmenkveld
20-12-18, 14:37
Daar zijn zalfjes voor ;)
Je zit er weer boven op Jeroen... Is je dak al af? :cool:

Toxiq
20-12-18, 14:57
NOPE
Kom je helpen ? :-)

Rmkat
20-12-18, 16:27
In dit tempo is de boot straks eerder klaar als je dak Jeroen :rolleyes:

Rmkat
21-12-18, 21:57
De vorm begint steeds duidelijker te worden net zoals het gemis van een stoel om de boel is rustig te bekijken. Zoals al eerder geschreven waren de langs spanten aan de beurt hiervoor was een malletje nodig waarmee ik onder een hoek kon frezen, uithakken kan natuurlijk ook maar met ruim 20 langs spanten die ieder 8-10 uitsparingen nodig hebben is een frees toch makkelijker. Na wat gepruts heb ik voor de volgende oplossing gekozen
8288782888
Op de spiegel is het niet heel duidelijk maar ik had de rest al gedaan voor ik bedacht een foto te maken. Het werkt als volgt de mal zelf heeft de maat voor de juiste breedte van de in te frezen langs spant en door de klemdelen omhoog of omlaag te klemmen kan ik tot 30 graden schuin frezen zodat alle spanten in de juiste lijn komen te liggen.
82889
Het schijnt dat je nogal wat klemmen nodig hebt om 5meter kiel te verlijmen... voor het verlijmen nog een kanaaltje gefreesd door iedere spant zodat eventueel binnengekomen water naar het laagste punt (pomp) kan lopen hierover wordt niet gesproken in de plannen? ik snap dat ze ervan uitgaan dat het binnenwerk droog blijft maar toch.....
82890
Hier alvast een plaatje van de "chine" die vast wat mag wennen aan de kromming alvorens te monteren. Op het Glen-L forum wordt veel gesproken over het breken van de "chine" bij het vastzetten zoals het nu lijkt gaat dit eiken er geen enkel probleem mee hebben buigt eiken beter als mahonie? En tot slot nog een vraagje, voor de kiel is jatoba gebruikt omdat ik dit had liggen. Nou vind ik persoonlijk de tekening en kleur van jatoba mooier als die van mahonie, buiten het extra gewicht dat jatoba weegt zijn er nog andere bezwaren om dit niet te gebruiken als uiteindelijke huid in plaats van mahonie?

littleart
21-12-18, 22:49
+1 mooie klus!

Pel
21-12-18, 22:51
Volgens de Hout Vademecum, buigt eikenhout goed, en mahonie, matig, Marthijn.

Groet Pel.

tuoh
22-12-18, 08:36
Jatoba kan gebruikt worden voor de gangen, het hout buigt zeer goed, maar, heeft net als merbau het nadeel van te "bloeden" bij contact met water.
Hier is dus extra zorg nodig bij het afwerken van het hout. Uitspoelen of wassen alvorens verder af te werken, geen watergedragen afwerk producten gebruiken, etc.
Het hout is ook bijna dubbel zo zwaar als mahonie, maar is mechanisch sterker. Keuzes maken hé, niet altijd makkelijk.

Rmkat
22-12-18, 09:58
Bedankt Pel dan had ik toevallig een betere keuze voor de chine gemaakt dus wat betreft buigen.

Ik was vergeten te vertellen dat de huid opgebouwd gaat worden volgens de "cold molded" methode dus dat houd in verschillende lagen multiplex als constructie en een afwerk laag van echt hout circa 4-6mm dik.
Bedankt Tuoh keuzes maken is inderdaad niet altijd even makkelijk maar het helpt als je meer informatie over de keuzes hebt waarvoor dank. Ik ga er nog is rustig over denken heeft Jatoba ook het probleem dat het veel verkleurt door uv?

tuoh
22-12-18, 17:11
Elke houtsoort veranderd van kleur door uv straling, dus ook jatoba, deze soort word wat egaler bruin:p

Als de romp gaat "ingepakt" worden met epoxy + glasmat zou ik eerder opteren voor een wat zachtere (lees lichtere) houtsoort. Dat is een betere combinatie.

Rmkat
23-12-18, 11:40
Oke bedankt dan hou ik het bij mahonie en ga ik het te kleuren naar mijn smaak en zorgen dat ik geen kwartiers mahonie gebruik vind die banen persoonlijk te aanwezig.

Rmkat
24-12-18, 17:50
Laatste update van 2018, Ik heb de kiel in de vorm geschaafd dat was nog even een uitdaging om 5meter lengte vlak te schaven met een steeds veranderende hoek.... maar volgens mij ziet het er aardig strak uit.
82957
Volgende stap was de "chine" deze heb ik er ongeveer in zitten aan 1 kant alleen de steven (ook direct het meest ingewikkelde stukje) moet ik nog wat bewerken en dan kan het vast om daarna ook in de vorm te schaven.
82958
En ik had vandaag nog een gelukstreffer via marktplaats een gloednieuw roer gevonden voor iets meer dan €100,- precies de maat die aangegeven stond bij mijn tekeningen. Ik ben er blij mee....
82959
Alleen nog even uitzoeken hoe het precies geïnstalleerd moet worden voor zover mijn kennis gaat heb ik nog een hennegatskoker nodig en indien de verbinding onder de waterlijn blijf een extra afdichting (gland?) voor nu heb ik iniedergeval nog een binnenlager met bodemplaat nodig en een uithouder en dan heb ik alle onderdelen tot de boot over de kop gaat.

paulv
28-12-18, 13:51
ik heb nog een uithouder liggen afkomstig van een boesch met een 15 graden ashoek en voor een 1" (25,4 mm) schroefas.
Misschien heb je interesse.
8306783068

Rmkat
28-12-18, 18:07
Pbtje verstuurd Paul.

placebo
31-12-18, 11:51
mooi stukje werk Rmkat.
Ik volg het met plezier.

Gr placebo.

CSK
31-12-18, 21:26
Prachtig project. Het gaat voortvarend zo te zien!

Toxiq
31-12-18, 22:07
In dit tempo is de boot straks eerder klaar als je dak Jeroen :rolleyes:

Het doe is ff rustig aan, anders krijg je straks nog gelijk
Even zien of ik de 12e iets aan het tempo kan doen ;)

Mooi draadje, we hebben genoeg te ouwehoeren over 2 weken

Rmkat
01-01-19, 12:14
Bedankt! Dat is het mooie van foto's dan lijkt alles soepel te verlopen;) Jeroen rustig aan doen?! Ik wil hem dit seizoen nog gebruiken!

Toxiq
01-01-19, 12:37
Schiet es op dan ;)

Rmkat
05-01-19, 17:34
Nou vooruit dan...

Ondertussen ben ik weer een stapje verder de chine is aan beide kanten bevestigd en grotendeels in de vorm geschaafd net zoals de steven beide hebben nog wel wat werk nodig om helemaal in lijn te komen maar het begint erop te lijken. Verder zijn alle langs spanten van de bodem nu bevestigd. In eerste instantie zou ik deze groeven frezen met het malletje wat ik gemaakt had maar ik was vergeten dat het een variabel dubbel verstek zou worden over de hele lengte van de boot dus uiteindelijk besloten om alle +/- 80 groeven maar met de hand te hakken. Viel allemaal nog wel wat tegen aangezien de latten niet alleen gebogen maar ook getordeerd moesten worden en ik ze niet kan stomen (of eigenlijk niet de moeite neem om zoiets te maken) was dit een uitdaging zelfs met de kleinere 22x16 latjes (de chine is 20x45). Maar goed plaatjes zijn leuker om naar te kijken dan een lap tekst dus...
83504
Hier is de chine rechts gemonteerd en links pas gemaakt
83505
Langs spanten aan het uitmeten de plannen zeggen om de langs spanten bij frame 9 (2e frame van voren) te laten stoppen maar dan zou er een platte kant in de steven komen dus ze later toch maar door laten lopen.
83506
Alle langs spanten verlijmd volgende stap is om de hele bodem in de vorm te schaven/schuren.

Rmkat
20-01-19, 18:59
Ik ben ondertussen weer een stapje verder gekomen De bodem is in de vorm geschaafd hiervoor moest ik sommige latten nog wat opdikken omdat ze een verkeerde vorm hadden aangenomen. Achteraf had ik het mezelf makkelijker kunnen maken door bij de 9e spant de latten te laten stoppen zoals de plannen ook aangaven (echter was ik eigenwijs en heb ze toch doorgetrokken tot de 10e wat extra werk opleverde). Daarna was de "sheer" aan de beurt dit viel erg tegen aangezien ik op de kop de passing moest hakken en de spanten waren ook nog flexibel dus uitsteken/hakken met de beitel ging minder soepel als gehoopt maar ze zitten erin! Nu het echt koud begint te worden zal het even stil vallen het was vanochtend -5 in het boothuis en heeft toch 3-4uur geduurd tot ik het op 15 graden had (de winter epoxy hard uit tussen de 5-15 graden). Komende tijd ga ik wat met de motor rommelen en wat andere mechanieken bestuderen.
84212
Dan denk je genoeg lijmklemmen te hebben... valt toch altijd weer tegen.
84213
De eerste laag zit verlijmd en geschroefd aan de spanten waarnaar de rest eraan is gelijmd. De steven bestaat uit 5 latten door een foutje, de rest bestaat uit 3 latten.
84214
Andere kant ook verlijmd hier de klemmen zo veel mogelijk (op de punt na) naar binnen geplaatst bij de eerste verlijming ging het geheel wat hangen en moest ik de boel ondersteunen nu trok het mooi de passing in.

84215
Kleedje erover met een kachel eronder zodat ik het (hopelijk) boven 0 graden kan houden terwijl de epoxy nadroogt.

En dan nog een vraagje betreft de huid deze bestaat uit 3 lagen 4mm (okoumé)multiplex zou kwam ik uit bij de Arnhemse fijnhouthandel. Hun leveren meerdere soorten okoume waaronder de bruynzeel platen https://www.af.nl/voorraad/plaat/multiplex-garantie-okoume/prijslijst.htm en een "gewone" okoume plaat https://www.af.nl/voorraad/plaat/multiplex-garantie-okoume/prijslijst.htm aangezien er toch +/- 20 platen nodig zijn zit er toch best wel verschil in prijs. Nou geloof ik best dat de bruynzeel plaat van hogere kwaliteit is maar zou dit ook nodig zijn? De plaat wordt rondom in de epoxy gezet en de afwerking is massief mahonie aan de buitenkant en gekleurde epoxy aan de binnenkant dus in principe kan vocht er niet bij. Kan ik nou beter de bruynzeel plaat kopen of kom ik ook weg met het goedkopere alternatief?

Toxiq
20-01-19, 19:09
Daar kom je wel mee weg, maar owee als er iets vocht bij komt
Ook epoxy kan gaan lekker, pinholes zijn veel voorkomend, zelfs als je onder vacuum werkt (al is de kans dan wel erg klein)

Voor wat betreft de warmte, probeer een party tent te scoren doe je over de boot zet, dan verklein je de ruimte en krijg je het makkelijker warm, dan kun je redelijk doorwerken

tuoh
20-01-19, 20:17
Zonder twijfel kiezen voor de Bruynzeel garantieplaat, is samen met de mahonievariant de enige die kookwatervast verlijmd zijn, en een garantie van 10 of 20 jaar meekrijgen op delaminatie.
"Gewone" multiplex delamineerd redelijk snel bij toepassing op boten (romp), ook als ze behandeld zijn met epoxy!

Rmkat
21-01-19, 09:55
Een party tent gaat niks worden om in te werken de enige maat die erover past is 8x4 waarbij het boothuis zelf 9x6. Het is ook meer voor de epoxy dan voor mezelf aangezien de epoxy minimaal 5 graden moet hebben (ik kan iets kouder wel verdragen :D).

Wat betreft het multiplex, het belangrijkste is dus de kookwatervastheid? Is dan iedere okoume wbp plaat geschikt? of is het een combinatie van factoren?

tuoh
21-01-19, 10:59
Je moet platen hebben die specifiek geschikt zijn voor maritieme toepassingen. Kijk dus bij de technische specificaties van de desbetreffende platen. Staat " geschikt voor maritieme toepassingen" niet vermeld dan zou ik ze niet gebruiken.
Kan zijn dat sommige platen wel gaan voldoen, maar je komt dat pas te weten als het te laat is (lees, als het bootje al een tijdje in zijn element ligt) Slaat het tegen, dan is het een heel duur leermomentje geworden.

Dat is het grote voordeel van ondermeer de Bruynzeel platen, daar zit die garantie wel op (bij correct gebruik).

Rmkat
21-01-19, 18:50
Oke bedankt, dan ga ik nog eens goed kijken naar de platen het verschil is in contrast ook niet zo heel groot maar toch... De bruynzeel platen zijn inderdaad mooie platen ik heb nog platen gehad die al 15 jaar als reclame bord dienst hadden gedaan en er nog net zo uitzagen als nieuwe op de reclame na.

Rmkat
01-02-19, 22:22
Gisteren de knoop doorgehakt en 20 platen bruynzeel okoumé opgehaald het is toch de bedoeling dat de boot even mee gaat. Ik heb ook nog even getwijfeld om massief mahonie op 4mm te zagen en te lamineren maar dat zou toch veel duurder uitvallen en een hoop extra werk opleveren aangezien ik dan 90m2 had moeten zagen op mijn elu lintzaag welke wat te licht is voor dit werk. Of met de zaagtafel zagen wat snel zou gaan maar veel zaagafval zou opleveren. Door het mindere weer is het tempo iets teruggezakt maar ik verwacht toch met 2 weken de eerste laag huid te kunnen zetten.

In de tussentijd nog naar een technische botenzaak geweest en wat dingen overlegt voor de aandrijving zo zullen hun een koppelingshuis maken voor tussen de ford en de velvet en ook hebben we een plan bedacht als alternatief voor het zwevende binnenlager met bevestigingsplaat namelijk een aan beide zijden gelagerde schroefaskoker welke gelast zal worden op een bevestigingsplaat in principe hetzelfde als het originele plan alleen wat moderner uitgevoerd. De overbrenging gaat middels een pythondrive zodat de trilling van de motor niet in de boot gaat zitten (althans dit is het idee) originele (tekening) opstelling was rechtstreeks vastgezet aan de schroefas en aan de motorbalken (niet op rubbers).

Rmkat
06-02-19, 19:05
De laatste latten zijn nu ook verlijmd aan het frame was even puzzelen met de spiegel aangezien ik hier geen enkele rechte lijn had waaruit ik kon aftekenen dus deze zijn helaas wat ruimer geworden maar ze zitten vast. De volgende stap is de boel schaven en dan de spiegel opbouwen alvorens ik kan beginnen aan de romp.
8473384734
Het begint op een boot te lijken!

Tot nu toe moest ik alle latten op de boot verlengen met een schuine las dit heb ik gedaan door alle latten naast elkaar te leggen dan een lijn erop te zetten en afzagen met de invalzaag. Dit zorgde ervoor dat iedere lat dezelfde hoek had zonder dat ik iedere keer opnieuw de juiste hoek moest uitzetten. De verfijning heb ik gedaan met een handschaaf.
8473584736
84737

Nu de romp dichterbij komt moet ik ook een keuze gaan maken of ik een mahonie of geschilderde romp wil een geschildere romp ziet er ook wel netjes uit http://www.j-craftboats.com/jcraft-42ft-torpedo/configurator/ Linkje even geleend van J craft

Rmkat
16-02-19, 18:35
Vandaag de boot in de vorm geschaafd/geschuurd. Alle bolle lijnen geschaafd met de elektrische schaaf en verfijnd met de hand, ik heb een stanley nr 3 en die was toch wat aan de grote kant voor wat stukjes dus voor €15,- een silverline blokschaafje gekocht. Deze valt alleen erg tegen (tja wat mag je verwachten voor 15,-?) het blad is amper gehard waardoor de standtijd ronduit slecht is en de verstelling loopt ook los dus je blijft het blad afstellen maar goed. De holling heb ik geschuurd aangezien ik geen schaaf bezit die een holling kan schaven. In eerste instantie een bandschuurmachine gebruikt maar ik kwam er al snel achter dat een slijptol met schuurschijf sneller en zuiverder werkte.
85030 85031
8503285033

Bij de spiegel zijn de uitsparingen voor de latten hier en daar wat groot dit wordt nog opgevuld met epoxy en daarna verstopt achter de "valse spiegel". En aan de voorkant moet ik nog een paar latjes inlijmen om de vorm er goed in te zetten deze zaten iets te diep hier en daar maar verder niet op problemen gestuit. Wat betreft de huid ik heb besloten om de keuze uit te stellen door de huid gewoon in mahonie af te bouwen dan kan ik altijd de keuze maken of ik het alsnog schilder of mahonie houd.

tuoh
16-02-19, 19:02
Goe bezig zo.

Toxiq
16-02-19, 21:52
Ziet er goed uit

Rmkat
17-02-19, 17:31
Bedankt, het begint ergens op te lijken.

Rmkat
08-03-19, 09:44
Ik heb al een tijdje geen update meer gedaan maar dit betekent echter niet dat de boel stilstaat (al gaat het wat trager met andere werkzaamheden tussendoor) Zo heb ik de spiegel opgebouwd hier kan nu het mahonie over ik zal binnenkort even de plaatjes toevoegen. Ook ben ik gisteren naar de Hiswa geweest voor ispiratie informatie en een goed excuus om een dagje uit te zijn:rolleyes:. Op de Hiswa trof ik nog wat botenbouwers in opleiding van het HMC waarvan 1 een Glen-L malahini aan het bouwen was en deze boot lag daar ook samen met nog wat traditionelere boten, erg gaaf om zo te zien. Verder nog wat ideeën opgedaan en slimmigheidjes gevonden en wat advies gevraagd voor de verfsystemen. Waar ik zelf een beetje mee zat was het bijkleuren van het mahonie aangezien dit nogal egaal erop moet. Tot mijn verbazing adviseerde alle grote merken om niet het hout te kleuren maar een van de eerste laklagen (zodra de lak niet meer in het hout trekt) dit zou een egaler resultaat geven en makkelijker te verwerken zijn.

Bert Vanderveen
08-03-19, 12:00
Waar ik zelf een beetje mee zat was het bijkleuren van het mahonie aangezien dit nogal egaal erop moet. Tot mijn verbazing adviseerde alle grote merken om niet het hout te kleuren maar een van de eerste laklagen (zodra de lak niet meer in het hout trekt) dit zou een egaler resultaat geven en makkelijker te verwerken zijn.

Dat wordt veel gedaan bij restauratie van meubelstukken. Het hout 'sealen' met schellak en dan pas met beitsen en dergelijke op kleur brengen. De laatste afwerkings-lagen hangen dan weer af van de omstandigheden.

Rmkat
08-03-19, 19:05
Ik was gewend aan het kleuren van hout aangezien op het forum van glen-L niet anders wordt gedaan maar inderdaad toen ik dit wat liet inzinken klonk het best logisch eigenlijk aangezien je een lak of dergelijke egaler kunt kleuren dan hout.

Rmkat
08-03-19, 20:06
85540
85541
85542
85543
85544
Spiegel opgebouwd uit meerdere lagen eik en 1 balkje mahonie alles weer in vorm geschaafd en een paar keer in de epoxy gekwast aangezien ik hier als de huid erop zit nooit meer bij kan (persoonlijk vind ik het maar niks...). Ik ben hier iets afgeweken van de plannen omdat ik een complete rand om de spiegel wil ipv alleen aan de zijkant. De rand komt in de sponning aan de zijkant en wordt massief mahonie met mischien een randje esdoorn.

85545
Nog even een leuk doorkijkje vanuit de spiegel...
85546
En de klemmen begonnen wat rond te slingeren dus maar even het rekje opgehangen...

Rmkat
15-03-19, 17:33
Vandaag de kachel maar weer eens opgestookt en de spiegel afgebouwd. de spiegel bestaat nu uit 2 lagen okoume 4mm en 5mm kwartiers mahonie allemaal vast gezet met "Raptor Nails" een soort kunstof nagels die een hoge trekweerstand hebben maar geen afschuiving kunnen hebben. Het grote voordeel is dat ze gewoon schuur/schaafbaar zijn en ook in verschillende kleuren te verkrijgen zijn ik heb hier bruin gebruikt zodat ze minimaal opvallen in de mahonie. Een alternatief was nagelen met stalen nagels en deze er na afloop weer uit halen of de planken er doormiddel van vacuüm verlijmen beide methodes kosten meer tijd en alleen vacuüm was netter geweest (geen gaatjes).
85772
Deze nagels dus. Je hebt hiervoor echter wel een tacker nodig die hiervoor geschikt is alle toleranties moeten wat kleiner zodat de nagel ondersteund wordt en niet versplinterd. Ik ben er erg tevreden over gaat snel en hebben een goede houvast.

85773
2 lagen okoume op de spiegel gezet daar gaat het mooie framewerk.... eerst vastgezet met de composiet nagels en daarna de randen en spanten geschroefd (had waarschijnlijk wel minder gekund...).
85774
De latten voor de spiegel gezaagd. Eerst geprobeerd op mijn lintzaag (elu ebs3601) maar deze bleek toch niet zuiver genoeg te kunnen zagen ik vermoed dat er niet genoeg spanning te zetten was op de tuffsaw linten die aardig dikker zijn dan de originele. Dus toen maar naar de zaagtafel gegaan dit levert helaas aardig wat verlies op (zaagblad is 3.5mm) maar toch nog minder dan de elu. Deze latten zijn 75x5mm dit kwam toevallig zo uit mijn plank die ik had liggen ze hadden wat breder kunnen zijn. Ik kan op mijn zaagtafel 12cm zagen dus voor de huid zal ik ze wat breder laten.
85775
85776
Alle latten verlijmd hierna nog en sponning in de rand frezen voor een esdoorn bies en dan de afwerk rand eromheen. Volgende stap is de huid opbouwen van de romp.
85777
En de motor is ook weer terug van zijn uitstapje. Er is een vliegwielhuis gemaakt voor de velvet en een dempingsplaat gemonteerd. Nu moet ik alleen nog op zoek naar een uitlaat bocht 1 van het spruitstuk deze is helaas lek... mocht iemand deze herkennen hoor ik het graag ik heb tot nu toe weinig kunnen vinden en zelf maken is ook nog een hele uitdaging.
85778

placebo
17-03-19, 23:28
Rmkat je bent volgens mij professioneel bezig, is houtbewerken je beroep ??.
gr. Placebo

Rmkat
18-03-19, 09:29
Ik ben opgeleid tot meubelmaker dus de basis kennis is er wel maar ik ben verder ook dol op hout en dat helpt ook zeker wel. Het is met zo'n boot bouwen toch altijd nog wel een beetje uitvinden hoe iets moet.

Rmkat
21-03-19, 19:32
Vandaag een grote stap gezet ik ben begonnen met de huid en de bodem zit er grotendeels in. Ik ben begonnen met een volle lengte (2.5m) en heb die op een spant laten eindigen de aansluitende plaat is onder 45graden gezaagd en vanaf daar ben ik met latten van 20cm breed gaan werken. Het is gaaf om te zien hoe de vorm er nu echt in begint te komen! Ook is de spiegel geschuurd ik heb alleen wat foutjes gemaakt met het aansluiten van het fineer waar ik pas achter kwam tijdens het schuren. Hier moet ik nog een oplossing voor zien te vinden ik zit eraan te denken om ze te vullen met wat houtstof om de kleur te krijgen en verder gewoon dicht te lakken...

85924

85925
8592685927

Ben er zelf zeer tevreden mee morgen de randen bijwerken en aan de zijkant beginnen.

avos
21-03-19, 19:56
goed bezig! ziet er keurig uit.

Scheppie
21-03-19, 20:59
petje af hoor.... mooi werk...

Rmkat
24-03-19, 15:00
Bedankt!

Hierbij nog een paar foto's van de vorderingen.
86002
Hier een detail waar de hoek van de bodem naar de zijkant verdwijnt.
86003
86003
links het steven hier loopt de lijn vloeiend door zonder zichtbare overgang (al had ik een scherpe lijn naar voren wel mooi gevonden maar dat had ik moeten bedenken voor ik de spanten maakte aangezien dit een afwijking van de plannen zou zijn.)
86004
86005
86006
86007

Er zit nu 1 zijkant op dus nog 1 te gaan dan nog een extra laag waarover weer mahonie komt net zoals de spiegel. Maar ik heb het onderschat hoeveel nagels erin gaan ik had er 10.000 besteld en er gaan er 6.000 per laag in dus ik moet wachten op de volgende levering uit de U.S.

placebo
26-03-19, 18:15
Vakwerk rmkat ook een mooie vorm

gr. placebo

Rmkat
27-03-19, 19:19
Bedankt. Ik ben zelf ook erg tevreden met de vorm alleen had ik graag die scherpe overgang verder naar voren willen hebben maar dan had ik de spanten opnieuw moeten tekenen aangezien dit de originele lijnen zijn..

86110
86111
Na een flinke bijdrage aan de douane heb ik ook mijn uithouder binnen uit de US (hier in nederland is er bijna geen keus in) het is een uithouder voor een 10" schroef wat prima moet gaan met mijn 9" berekende schroef en 14 graden hellingshoek ze komt toch een heel stuk eerder door de romp waardoor de motor een stuk naar achteren te plaatsen is en ik een dubbele kuip kan maken (als ik het goed gemeten heb) ik verwacht het verschil in gewicht op te kunnen vangen door de accu's en/of tank naar voren te zetten.

Scheppie
28-03-19, 14:03
Aardig tempo heb je erin....

Scheppie
28-03-19, 14:37
Aardig tempo heb je erin....

Rmkat
28-03-19, 18:31
Ja gaat wel lekker door al lijkt er ook meer gedaan te zijn dan dat er daadwerkelijk gedaan is de 1e laag huid ging er vlot op alleen de diagonale "planken" moesten krom geschaafd worden om goed aan te sluiten.

fjaveldkamp
11-04-19, 23:11
Succes