PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe machine in de schuur!!

CSK
08-12-18, 19:22
Hallo,

Ik heb een mooie nieuwe machine: Lurem Former 260s.

Machine stond al zo'n 7 jaar stil in een onverwarmde ruimte. Vandaar dat er 'wat' roest op zat. Maar ondertussen ziet hij er al een stuk beter uit, zie foto's. Enkele kleine onderdelen liggen nu nog in bad. Een badje met citroenzuur, om te ontroesten.

Er mist echter één cruciaal onderdeel: de zaag / schaafgeleider. Deze loopt over een stalen kokerprofiel van 30mm breed, bij 50mm hoog. Misschien dat een geleider van een ander merk hier op past? Kan iemand eens kijken of bijvoorbeeld een Robland of iets dergelijks ook op zo'n geleider loopt?

82294

82295

82296

hier een voorbeeld van de geleider zoals die er origineel op zit:

82297

brt
08-12-18, 22:13
Ik ken niet onmiddellijk een huidige machine waar deze geleider opzit. Metabo verkocht een 10tal jaar geleden dezelfde machine onder hun merknaam (groene plastic omkasting was dan blauw), maar heeft ze denk ik niet meer in het gamma. Mail eens naar LEZA, machine komt van daar, hebben lang lurem verdeeld. Lurem wordt trouwens nog steeds verdeeld (b.v. in Frankrijk).

Wellicht is het een mogelijkheid om de langsgeleider samen met het rechthoekige profiel waarop deze bevestigd wordt de installeren. Lurem werkt nog steeds met rechthoekige profielen.

Als je bevestigingsgaten in de wanden van de machinetafels boort is het wellicht ook een optie om bij b.v. Felder, Hammer, Robland.... Het nodige bevestiginsprofiel + de bijhorende geleider te kopen.... Mogelijkheden op jouw machine nauwkeurig uitmeten, en vergelijken met detailfoto's van iemand met een dergelijke combi op het forum of een toonzaal bezoeken.... Mogelijk moet je dan met twee stukjes profiel werken: 1 voor de tafel van de zaag, 1 voor de vlakbank. Kijk maar eens op site van Hammer. Is een rechthoekig alu profiel. staat met 2 draadeinden vast op zijwand machinetafel. Als je draadeinden op juiste hoogte kan inboren moet dit mogelijk zijn.

brt
08-12-18, 22:20
SCM/minimax heeft op huidige machines een rechthoekig profiel, ken de afmetingen niet, misschien eigenaar op forum?

CSK
08-12-18, 22:24
Oke, bedankt voor de tips! Zal eens op onderzoek uitgaan.

henriW
09-12-18, 08:37
Ik heb toevallig net een 310s gekocht. Die er precies hetzelfde uitzien. De geleider zal denk ik grotendeels gelijk zijn. Dus als je info of foto’s nodig hebt, laat maar weten.

Erik701
09-12-18, 09:35
Hoe heb je die vliegroest van dat blad gekregen? Gewoon geschuurd met fijn schuurpapier? Welke korrel?

Bert Vanderveen
09-12-18, 13:23
Ik zou eens bij Aigner kijken. Staan bekend als zeer goed en qua prijs goedkoper dan de merk-eigen accessoires.
https://www.facebook.com/pages/category/Tools-Equipment/Aigner-133054563427853/

Zoekterm: Aigner woodworking accessoires

Toxiq
09-12-18, 18:11
Hoe heb je die vliegroest van dat blad gekregen? Gewoon geschuurd met fijn schuurpapier? Welke korrel?

In post 1 heeft hij het over citroenzuur badje en ik zie er een flinke schuurmachine staan
Een close up van het betere poetswerk zou wel leuk zijn

CSK
10-12-18, 08:24
Ik heb toevallig net een 310s gekocht. Die er precies hetzelfde uitzien. De geleider zal denk ik grotendeels gelijk zijn. Dus als je info of foto’s nodig hebt, laat maar weten.

Oke, ook gefeliciteerd :o. Misschien kan je eens een paar foto's posten van de geleider die daar op zit?

CSK
10-12-18, 08:26

Schuren met de Makita (op de vriendelijke stand, beginnen met korrel 120) Je schuurt niet zomaar een zonk in gietijzer..

CSK
10-12-18, 08:28
Ik zou eens bij Aigner kijken. Staan bekend als zeer goed en qua prijs goedkoper dan de merk-eigen accessoires.
https://www.facebook.com/pages/category/Tools-Equipment/Aigner-133054563427853/

Zoekterm: Aigner woodworking accessoires

Mooie tip. leuke site ook. Ik ga eens speuren!

jaap
10-12-18, 08:36
Dat is mooie machine! Bij een handschaaf schuur ik tot korrel 400, netjes in 1 richting. Deze bladen zijn machinaal bewerkt, zelf vind ik de tekening die b.v. een grote frees op het blad achterlaat wel fraai staan. Met een schuurmachine haal je die deels weg denk ik. Staalwol met wat ontroester was ook een
optie geweest als het echt vliegroest is.

jaap

CSK
10-12-18, 09:09
Bedankt! Het was wel wat meer als vliegroest. Echt een dikke laag.

CSK
11-12-18, 21:06
Het valt nog niet zo mee om een geider te vinden. Voorlopig maar een houten model erop: en het werkt eigelijk verrassend goed.

naar goed voorbeeld van ibuiltit.ca
82487

82489

82490

CSK
11-12-18, 21:08
Helaas heeft Aigner geen parallelgeleidrs voor de zaagtafel. Meer freesgeleiders en dergelijke.

rik
11-12-18, 21:59
Schuren met de Makita (op de vriendelijke stand, beginnen met korrel 120) Je schuurt niet zomaar een zonk in gietijzer..

Oef....dat is geen halve maatregel. Je bent duidelijk dapperder dan ik.
Een roest verwijderingsmiddel had overigens ook hetzelfde resultaat gegeven, zonder het risico op ongelijkheden in het gietijzeren blad. Er zijn veel merken die het verkopen, ik gebruik HG en daar ben ik eigenlijk wel over te spreken. Tip voor volgende keer, koop scots brite voor op je schuurmachine, of slijptol, dat neemt je roest weg, laat je gietijzer, bijna onaangetast en werkt ook op een ongelijk oppervlak.

succes met de verdere zoektocht

brt
11-12-18, 23:36
Ik vermoed dat, wanneer men via een verdeler van LUREM geen passende geleider kan leveren, je genoodzaakt bent om het profiel waarover de geleider loopt mee te vervangen.

Succes.

Goed opgelost...

MasaveHout
12-12-18, 07:53
Dat ziet er zeer degelijk uit, ga je een heleboel plezier van beleven. Het opknappen van een machine zorgt er vaak gelijk voor dat je de machine goed leert kennen.

CSK
12-12-18, 08:10
Ik vermoed dat, wanneer men via een verdeler van LUREM geen passende geleider kan leveren, je genoodzaakt bent om het profiel waarover de geleider loopt mee te vervangen.

Succes.

Goed opgelost...

Ik ga eens informeren. Bij Robland heb ik al geinformeerd, maar die laten niks horen.. Leza is ook niet erg snel met reactie.. Misschien eens proberen bij SCM of Hammer.

tuoh
12-12-18, 08:40
Lurem is al enkele jaren van de markt, faling. Meteen ook de reden dat Leza nu Robland dealer geworden is.

CSK
12-12-18, 08:41
Helaas wel Tuoh, ze maakten toch mooie machines. Daar ben ik ondertussen al wel achter gekomen.

CSK
13-12-18, 09:52
Weet iemand een (web)adres waar ik een aluminium profiel kan kopen, zoals te zien op de foto? Rechthoekige alu profielen kan ik wel vinden. Maar ik wil de houten geleider in staal maken, met zo een dergelijk profiel erop. Dan kan ik het profiel verschuiven in lengterichting en ook 90 graden draaien om bijvoorbeeld dunne strips te zagen.
82563

Petrolhead
13-12-18, 10:06
Het profiel op de foto komt van Hammer/Felder, daar eens polsen naar de prijs van het onderdeel los?

jaap
13-12-18, 10:10
Ik zie niet direct voordeel in aluminium. Je hebt een prachtige geleider in hout gemaakt en als je die wilt laten schuiven zou je kunnen kijken naar allerlei oplossingen van geleiders op freestafels. Heb zelf voor mijn Hammer A31 vlakvandikte 2 keer een nieuwe alu geleider gekregen omdat ze hol gingen staan.

jaap

CSK
13-12-18, 10:14
Oke Jaap. Wat ik sowieso wil is het deel wat op de rechthoekige koker klemt van staal maken. Er zit te veel 'flex' in de houten constructie. Ik zou inderdaad iets kunnen maken met een t-track of dergelijke..

WouterH
13-12-18, 10:56
Je zou hier eens kunnen proberen, kwam ik tegen. Hebben diverse extrusieprofielen in Alu. Overigens zelf geen ervaring mee. https://www.motedis.com/shop/Aluprofile/40-I-Typ-Nut-8/Aluprofil-40x40-2NVS-I-Typ-Nut-8::13.html

Petrolhead
13-12-18, 11:24
Als ik er even op mag inpikken, Jaap... Het is tenslotte toch nog wel in de lijnen van het topic. Heb je het dan over het model geleider van de A3 die enkel aan het uiteinde van de geleider bevestigd zit, of de geleider die ook in het midden van de machine bevestigd wordt?

L.N.
13-12-18, 11:34
Je kunt ook eens kijken bij Item24.nl. Die hebben heel veel profielen en misschien is dit dichte 30x60 (https://nl-product.item24.com/nl/catalogus/products/construction-profiles-6-1001042790/) profiel wat voor jou:

https://nl-product.item24.com/images/catalog/1024/GRA_PRE_0043948__SALL__AINO__V1.jpg

Het profiel is, zoals de naam al aangeeft, 30 x 60 mm. Ze hebben hetzelfde soort profiel ook in 20 x 40 mm of 40 x 80mm. De lengte kun je zelf bepalen. Normaal zijn de orderkosten redelijk hoog, maar bij mij heeft de vertegenwoordiger de benodigde profielen gewoon langs gebracht (zonder kosten).

CSK
21-12-18, 18:24
Ondertussen het houten prototype vervangen door een stalen. Hierop een alu extrusie op, welke ik kan verschuiven. Als het profiel aan de andere kant zit, dan is het geschikt als schaafgeleider. Het is een uiterst stevig geheel geworden. Dmv de schroeven is alles nastelbaar in alle richtingen. Zie foto’s.

82826

82827

82828

82829

CSK
21-12-18, 18:26
82831 De verschuifbare aanwijzer

jpandriesse
21-12-18, 18:58
Dat ziet er degelijk uit!