VC2512L Makita stofzuiger

Joericor

Nieuw lid
11 apr 2018
8
0
Zou iemand mij hier wat wijzer kunnen maken op het gebied van antistatische stofzuigers?

Ik wil voor in mijn werkplaats een VC2512L kopen. Voornamelijk om mee te schuren, maar ook af en toe zagen en frezen.

Op de website van makita staat:

  • Let op: Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf, bovenfrees en breekhamer

Gaat dit over hout of steen? wat gebeurt er als ik deze stofzuiger wel gebruik om te frezen?

Suggesties zijn ook welkom. Mijn voornaamste eis is dat er een autostart functie opzit.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik ben niet kapot van deze machine
We hebben deze op het werk gehad
Maar de zakken verwisselen
Is niet gemakkelijk
En met te veel fijnstof slaat het filter gauw dicht
En zuigt hij ineens een stuk minder
Succes met je keuze
Mvg Leroy
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik heb een soortgelijke (dacht ik eerst) Makita, kan me niets voorstellen waarom de ene bewerking wel kan en de andere niet...maar weet gelukkig ook niet alles, staat op de website wel erg stellig. Het filter is push and clean?
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb deze stofzuiger nu een half jaartje in gebruik.
Hij bevalt uitstekend.
Met zijn 3 meter lange slang kom je overal goed bij.
Netsnoer is ook lang zat.
de twee delige opzuigstang die er bij zit vond ik niks.
Die heb ik omgeruild met een telescoop stang die ik nog had.
Hij zuigt prima en filter is snel schoon met een druk op de knop.
slang dichthouden, knop een aantal keer indrukken, klaar.
Je kan er een stofzak indoen of een open plastic zak voor grof puin.
Hij kan ook zonder zak maar ik gebruik hem met.
 

Joericor

Nieuw lid
11 apr 2018
8
0

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Nu zie ik ook deze festool https://www.toolnation.nl/festool-767992-ct-17-e-bouwstofzuiger-5-jaar-dealer-garantie.html

Maar kan iemand mij vertellen of ze beide te gebruiken zijn zonder zak? Ik denk dat als ik tafelbladen grof schuur dat ze zo vol zitten, dan worden filterzakken van 5 euro per stuk van festool wel een duur geintje.

Weet iemand of ik ze gewoon zonder zak kan gebruiken en hem om de zoveel tijd kan leeg kieperen in een vuilnis zak?

Zonder stofzakken is het filter wel snel verstopt, leeggooien in een vuilniszak levert ook een moment met veel fijnstof op...de Festool is wel veel duurder dan de Makita, kun je ook zakken voor kopen.
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Hey hallo
Ik ben niet kapot van deze machine
We hebben deze op het werk gehad
Maar de zakken verwisselen
Is niet gemakkelijk
En met te veel fijnstof slaat het filter gauw dicht
En zuigt hij ineens een stuk minder
Succes met je keuze
Mvg Leroy

Hand even op de slangopening houden en drie keer op de push&clean knop drukken en het filter is weer schoon.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Heeft die makita een naloop ? ik kan het nergens met zekerheid vinden.

Ik zou voor deze gaan:

https://www.amazon.de/Kärcher-Mehrz...rcher+wd5p&dpPl=1&dpID=41uMKDptVSL&ref=plSrch

Heeft werkelijk alle denkbare optie's aan boord: regelbare motor, filter van buitenaf verwisselbaar, blazer, auto start/stop met naloop en er staat ook stroom op het stopcontact in de '0' stand, halfautomatische filterreiniging. Er is geen completere zuiger voor dit geld verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Er is nog hoop, dat je met een kleine verandering/aanpassing dit kan toepassen.

https://www.woodworking.nl/showthre...L-stofzuiger-naloop-creëeren&highlight=naloop

Ik zelf vind het niet zo erg belangrijk, want als de afzuiging goed werkt zou er in theorie nauwelijks stof in de slang moeten zitten na het afslaan.
Dit is bij een professionele opstelling natuurlijk anders en wel degelijk beter.

Mvg, :).

Ik gebruik de nalooptijd altijd om even snel m'n schuurschijf er af te kunnen trekken zonder stof te hoeven happen. Een schijf los trekken veroorzaakt best wel een wolk. Nieuwe schijf er op en je kunt weer gaan.
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zou voor deze gaan:

https://www.amazon.de/Kärcher-Mehrz...rcher+wd5p&dpPl=1&dpID=41uMKDptVSL&ref=plSrch

Heeft werkelijk alle denkbare optie's aan boord: regelbare motor, filter van buitenaf verwisselbaar, blazer, auto start/stop met naloop en er staat ook stroom op het stopcontact in de '0' stand, halfautomatische filterreiniging. Er is geen completere zuiger voor dit geld verkrijgbaar.
Vooropgesteld dat het een pracht machine is voor weinig geld, lees ik nergens welke klasse deze stofafzuiger heeft?

Voor mijn Makita gebruikte ik een Kärcher daar is niets mis mee en die wordt nog steeds gebruikt in het huishouden.
De redenen voor aanschaf van mijn Makita waren de extra contactdoos waarmee je met gereedschap de machine start en stopt
en dat het een L klasse afzuiger is met een M klasse filter.
Mvg, :).
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Vooropgesteld dat het een pracht machine is voor weinig geld, lees ik nergens welke klasse deze stofafzuiger heeft?

Geen. Kärcher heeft een aparte professionele lijn die gecertificeerd moet zijn, dat geldt niet voor de gele consumenten machines. Waarschijnlijk laten ze die niet certificeren om de kosten te drukken c.q. de machines concurrerender te kunnen prijzen.
Wat betreft het filter in de WD5P, dat zit gewoon goed. Als ik het gebruikte materiaal van het vlakfilter bekijk dan zie ik geen verschil met een Festool filter. Lijkt me zelfs uit dezelfde fabriek afkomstig.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ooit een Karcher (de voorloper van de wd4) gekocht als tijdelijke stofzuiger, als die kapot zou gaan dan kocht ik wel een goeie/duurdere.
Nu 12 jaar later is hij nog steeds niet stuk en ik mishandel hem behoorlijk, zet hem op een beton-freesmachine en daarna zuig ik de vijver er mee leeg.
Of een 2700 watt bovenfrees uitzetten door de stofzuiger met het knopje uit te zetten, is eigenlijk ook niet helemaal de bedoeling.

Ik gebruik altijd zakken dus filter is nog als nieuw

Heeft inderdaad een na-loop van zo'n 5 seconde
 

Harold999

Actieve deelnemer
11 apr 2015
60
2
Ik denk dat het een WD6 gaat worden.

Let wel goed op welk type je koopt. Een WD6 Premium heeft geen stopcontact. WD6 P Premium wel.
Premium staat bij Kärcher voor een metalen ketel en P voor powertool stopcontact.

Dit is de meest complete zeg maar: https://www.amazon.de/Kärcher-1-348...6p+premium&dpPl=1&dpID=41ntgtu2uTL&ref=plSrch

De WD wordt overigens ook wel MV genoemd maar zijn gewoon exact dezelfde machines. MV is als ik me niet vergis de Amerikaanse aanduiding.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.