Wat is het verschil tussen beits en beits?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Maar wat zijn dan de voordelen van die "losse" beits? In alle boeken en op alle sites over het afwerken van hout, gebruiken ze die aparte beits, op alcohol of op waterbasis. En er wordt eerder meewarig gedaan over die kant en klare potjes. Waarom?
 

A.N

Actieve deelnemer
Seek zei:
Maar wat zijn dan de voordelen van die "losse" beits? In alle boeken en op alle sites over het afwerken van hout, gebruiken ze die aparte beits, op alcohol of op waterbasis. En er wordt eerder meewarig gedaan over die kant en klare potjes. Waarom?

Met beits op waterbasis of alcohol heb je meer mogelijkheden qua kleur en afwerking.
Je kunt de beitsen onderling mengen (per soort uiteraard) en zo een gewenste tint krijgen.

Verder ben je vrij in de afwerking,je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld olie,was of lak
De gekozen afwerking kan voor zeer verschillende resultaten zorgen qua kleur en uitstraling van het hout.
Je kunt als het ware een ''eigen'' gloed geven aan het hout hetgeen met een kant en klare beits niet gaat lukken.
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
De potjes beits van om de hoek bevatten pigment dat niet in het hout dringt maar erboven op gaat liggen en de potjes die je bij Ron koopt gaan in het hout, veel meer diepte en je blijft de nerf mooi zien, kan ook weer een nadeel zijn.

Ron's potjes,
P93-1.jpg


Potjes van om de hoek gaan meer zoiets geven,
P93-2.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gisteren kwam er een pakketje van Ron binnen. Wat schellak en alcohol (voor mij ook een primeur) en een potje met beits. Oeps, da's wel een heel klein potje! Ben benieuwd hoeveel ik daarmee kan kleuren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, natuurlijk. Het is nu nog poeder. Ik meen me te herrineren dat het genoeg is voor 300 ml. Maar het viel me gewoon op dat het een heel klein beetje is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.