Zaagblad afkortzaag vervangen; waarop letten

mind_state

Nieuw lid
5 sep 2014
7
0
Ik heb vorige week een afkortzaag aangeschaft bij de Gamma (AKZ-1500). Er zit standaard een 24T zaagblad op en dat wil ik graag vervangen, omdat het meeste werk wat ik zal doen met hout tot een dikte van 30mm (gross 18mm) zal zijn. Ik zit nu te denken om een blad aan te schaffen met minimaal 48T.

Nu staat op de meeste sites 'Gebruik alleen cirkelzaagbladen voor de daarvoor bedoelde machine'. En vervolgens is het assortiment alle zaagbladen door elkaar, voor zowel cirkelzagen, zaagtafels en afkortzagen.

Hoe bepaal ik welke geschikt zijn voor de afkortzagen?

Tips voor een specifiek zaagblad zijn ook welkom, maar zou graag willen weten hoe ik het zelf kan bepalen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat betreft voor de machine hoef je alleen maar te letten op de buitenmaat en het asgat.
Het toerental van de machine mag niet hoger zijn dan het maximum toerental dat op zaagblad staat.

De rest ligt aan wat voor hout je ermee wil zagen, omdat je meestal alleen maar afkort lijkt mij een blad met 48 tanden voldoende maar 60 is ook goed.
Voor een zaagblad met een goede kwaliteit/prijs verhouding kun je kijken je bij Ecotools.nl.
Ze hebben de Prof en Industrial waarvan de Industrial 2x zoveel kost maar hier gelezen dat er weinig verschil in kwaliteit is.
Ik zelf heb de Industrial uitvoering met 60 tanden en ben daar heel tevreden over.

Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

mind_state

Nieuw lid
5 sep 2014
7
0
Ik heb het serieus geprobeerd met de zoekfunctie (en tig sites die allemaal hetzelfde melden; dat je een cirkelzaagblad niet kan gebruiken in een afkortzaag), maar zoeken op afkortzaag/zaagblad/afkortzaagblad en soortgelijke gaf zoveel irrelevante hits dat ik niet kon vinden wat ik zocht. Maar het gaat blijkbaar dus enkel om asgat en toerental, op basis daarvan was ik dus inderdaad gaan zoeken en had ik verschillende bladen gevonden. Verder las ik iets over de hoek van de tanden, maar dat verschil vond ik dus niet terug en dat een zaagblad van een cirkelzaag (of zaagtafel) als het waren probeert te tillen i.t.t. een afkortzaag.

Ik denk dat ik simpelweg voor de Industrial 210 x 30 x 48T ga van Ecotools, ik was eerlijk gezegd al uitgegaan van een hogere prijs zoals deze (https://www.coolblue.nl/product/761713/bosch-zaagblad-optiline-wood-210x30x2-8mm-t48.html)

Bedankt voor de opheldering!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De 48t is een iets meer allround blad. Mocht je voor het nog meer precieze werk gaan, dan zou je een T60 kunnen overwegen (maar dat verwacht ik, niet vervelend bedoeld hoor, niet gezien de keuze voor een gamma afkortzaag).
Voor zaagbladen kan je als vuistregel aanhouden dat als je wil schulpen (zagen in de lengte met het draad mee) dat je weinig tanden gebruikt en dat als je gaat afkorten (haaks op de draad van het hout) je veel tanden gebruikt.
 

mind_state

Nieuw lid
5 sep 2014
7
0
De 48t is een iets meer allround blad. Mocht je voor het nog meer precieze werk gaan, dan zou je een T60 kunnen overwegen (maar dat verwacht ik, niet vervelend bedoeld hoor, niet gezien de keuze voor een gamma afkortzaag).
Voor zaagbladen kan je als vuistregel aanhouden dat als je wil schulpen (zagen in de lengte met het draad mee) dat je weinig tanden gebruikt en dat als je gaat afkorten (haaks op de draad van het hout) je veel tanden gebruikt.
Neehoor, dat klopt. Ik heb een zeer bescheiden werkplaatsje en het is de eerste en voorlopig enige stationaire machine die ik aanschaf. Ik was de decoupeerzaag zat en zocht iets dat simpelweg vuren/grenen balken en latten afkort. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de haakse en 45 graden snedes op de teststukjes, ookal heb ik weinig vergelijkingsmateriaal. Ik ben van plan voornamelijk simpele kastjes, een bureau, kapstok en andere zaken voor in en rond het huis te maken. Daarna zien we wel weer verder ;).
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb vorige week een afkortzaag aangeschaft bij de Gamma (AKZ-1500). Er zit standaard een 24T zaagblad op en dat wil ik graag vervangen, omdat het meeste werk wat ik zal doen met hout tot een dikte van 30mm (gross 18mm) zal zijn. Ik zit nu te denken om een blad aan te schaffen met minimaal 48T.

Nu staat op de meeste sites 'Gebruik alleen cirkelzaagbladen voor de daarvoor bedoelde machine'. En vervolgens is het assortiment alle zaagbladen door elkaar, voor zowel cirkelzagen, zaagtafels en afkortzagen.

Hoe bepaal ik welke geschikt zijn voor de afkortzagen?

Tips voor een specifiek zaagblad zijn ook welkom, maar zou graag willen weten hoe ik het zelf kan bepalen.

Deze http://www.defrezenshop.nl zegt er wel degelijk iets over.

Cirkelzaagblad voor afkort, paneel en radiaalzagen met negatieve spaanhoek
Bestelnummer
45430530
Omschrijving
Edesso Zaagblad "Afkort en Radiaalzaag" 305 mm 60 tanden, negatieve spaanhoek
Informatie
Edesso HM Precisie Speciaal Cirkelzaagblad

- Geluidsgedempt -

Dit zaagblad is specifiek bedoelt voor gebruik op paneelafkortzagen, radiaal en pendelzagen. Door de negatieve verspaningshoek zal het zaagblad niet de eigenschap hebben om zichzelf door het te verzagen materiaal heen te willen trekken. Zaagbladen met een positieve spaanhoek zijn zeer gevaarlijk indien toegepast op een dergelijke machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.