Oudere combinatiemachine 'pimpen', tips/tricks gezocht.

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dames/heren/knutselliefhebbers,

enige tijd geleden heb ik een ouder combinatiemachine gekocht (Hitachi U-210) gekocht. Een lekker compact ding en 'ouderwets' degelijk gebouwd, maar ik mis daar wat 'moderne' precisie aan en dan met name op de zaagtafel.
Bijgevoegd wat foto's waarom te zien is dat 'roltafel' en de zijgeleider wat grof zijn uitgevoerd en daar zou ik graag wat aan doen.

- De roltafel heeft als nadeel dat deze niet echt soepel loopt doordat deze over de stang aan de zijkant heen glijdt, daar zitten niet iets van gelagerde wielen tussen, maar een groter probleem is dat dat blad hoger ligt dan het blad van de zaagtafel. Dit zou opgelost kunnen worden door het maken van een zaagslede/crosscut sled, alleen zitten er in het blad niet iets van sleuven waar deze doorheen zou kunnen lopen. Ook kan de steun/geleiding niet uit de zijkanten van het blad gehaald worden omdat de rechterzijde niet recht is (de linker kant wel).

- De zijgeleider is vrij grof uitgevoerd, heeft niet echt een fijne breedte verstelling en loopt van voor tot achter. Dat laatste kan opgelost worden door een strookje hout/multiplex er tegen te monteren welke tot de zaag loopt, maar de rest?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën/voorbeelden. Roep maar raak, wellicht leid het een weer tot inzichten voor een ander.


IMG_0888.jpg

IMG_0887.jpg

IMG_0889.jpg

IMG_0890.jpg

IMG_0891.jpg

IMG_0892.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kuch, het hoogte probleem tussen de twee bladen is reeds voor 99% opgelost. De uitlijning was niet goed, ik had met mn neus gekeken. Blijft alleen wel het probleem van het niet soepel lopen, eens kijken in hoeverre ik dat er uit krijg.

Blijft wel de wens voor een zaagslede en een oplossing voor de zijgeleider, dus innovatieve ideeen/voorbeelden blijven van harte welkom!
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Er zijn van die systemen waarbij holle wielen over een ronde buis lopen. Misschien kun je zo n systeem onder de zijgeleider monteren, tegen het blad. Hiermee wordt die sponning overbodig en rolt het misschien al een stuk beter?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.