Segment schaal nr 2.

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Zoals de titel al zegt, dit is mijn tweede schaal.

Op de opendag hout veel inspiratie op kunnen doen en twee mooie stukken hout aangeschaft (noten & esdoorn).
Met deze twee stukken ben ik aan de slag gegaan.
20181111_140116.jpg
Als eerst een plan gemaakt en de segment maten berekend.
Aan de breedte van de segmenten heb ik mij niet echt gehouden.
De eerste twee ringen zijn 3cm geworden en de rest 2,5.

20181113_173600.jpg

En dan is het een kwestie van zagen, lijmen en draaien maar:cool:..

20181113_173645.jpg
20181114_121015.jpg

20181117_112608.jpg

Het idee was om de ringen willekeurig te laten verspringen.
Van het draaien zelf heb ik geen foto's gemaakt, maar wat blijft dat spannend. Toch altijd een beetje schrik dat ik door de wand heen steek.
En voor schaal nr3 ga ik nog even een nieuwe beitel aanschaffen om de bodem wat beter te kunnen afdraaien. Veel gedaan met de vormguts maar misschien moet ik toch maar gaan denken aan een schraper?

Het resultaat.
Behandeld met danish oil.

20181121_143650.jpg
20181121_143658.jpg
20181121_143708.jpg

De schaal heeft een diameter van 21cm en een hoogte van 9cm.

Benieuwd wat jullie ervan vinden.
ik weet dat segment niet bij iedereen in de smaak valt, maar deze houtcombinatie moet je haast wel mooi vinden:rolleyes: Het past zo goed bij elkaar vind ik.

Groeten,

Bart
 

Bijlagen

  • 20181117_112537.jpg
    20181117_112537.jpg
    61 KB · Weergaven: 138
  • 20181117_112608.jpg
    20181117_112608.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 138

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
De houtcombinatie vind ik inderdaad erg mooi, hoewel ik geen fan ben van segmenten, maar wel knap vind hoe dat uitpakt. Soms lees ik dat schalen wat beter uitkomen als de bovenrand een scherper kantje heeft, hoe zie jij dat?

Grtz Hans
 
P

Pel

Guest
Het noten met het esdoorn is een mooie combinatie, ik denk dat het mooier was geweest als je een blokje noten, en dan esdoorn, en dan weer noten iedere keer verspringend verlijmd had. Of je had de ringen mooi schuin laten verspringen, zodat je meer symmetrie in de schaal krijgt.

Groet Pel.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Dankjulliewel voor de reacties.

Ik heb er bewust voor gekozen om een asymmetrische schaal te maken. Zelf ben ik ook meer geneigd om alles symmetrisch te maken, maar onlangs al een paar asymmetrische pennen gemaakt en daar was ik wel erg over te spreken. Het trekt je aandacht naar meerdere plekken toe, zo ook bij deze schaal. Alle kanten zijn anders.
Dat neemt niet weg dat de volgende schaal waarschijnlijk wel weer symmetrisch is hoor:p. Maar je moet van alles proberen.

Soms lees ik dat schalen wat beter uitkomen als de bovenrand een scherper kantje heeft, hoe zie jij dat?

Bij mijn eerste schaal ( https://www.woodworking.nl/showthread.php?25082-Segment-kommetje ) heb ik de bovenkant schuin weg gestoken waardoor je een wat scherpere rand kreeg. Niet iedereen vond dat geslaagd, vandaar dat ik dat bij deze schaal anders heb gedaan.
Zelf ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat ik een iets scherpere rand wel mooier vind.

Zo kom ik door het draaien van verschillende modellen toch wat meer achter mijn stijl.


En wat betreft de juiste beitel wat zouden jullie adviseren? het segment gedeelte ging erg goed met een vormguts.
Waar het probleem zat was voornamelijk in de bodem waarbij je (als ik het goed zeg) haaks op de nerf draait?
Nou kreeg ik mijn leunspaan ook niet echt op een prettige stand. Als ik mijn leunspaan dicht bij de bodem wilde krijgen dan moest ik hem best hoog zetten/ anders kwam ik tegen de rand van de schaal aan. En door de hoogte kon ik niet de juiste hoek bereiken om snijdend te draaien, om die reden dacht ik aan een schraper.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is:confused:.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Mooie schaal Bart! Noten en esdoorn is inderdaad een mooie combinatie die ik zelf ook veel gebruikte voor mijn snijplanken.
Tegenwoordig gebruik ik in plaats van esdoorn haagbeuk. Haagbeuk is nog witter en wordt niet geel, in tegenstelling tot esdoorn.
Het a-symmetrische vind ik prachtig en ook de volle noten rand.
Heel fraai.

Groet,
Jan
 
Dankjulliewel voor de reacties.

Ik heb er bewust voor gekozen om een asymmetrische schaal te maken. Zelf ben ik ook meer geneigd om alles symmetrisch te maken, maar onlangs al een paar asymmetrische pennen gemaakt en daar was ik wel erg over te spreken. Het trekt je aandacht naar meerdere plekken toe, zo ook bij deze schaal. Alle kanten zijn anders.
Dat neemt niet weg dat de volgende schaal waarschijnlijk wel weer symmetrisch is hoor:p. Maar je moet van alles proberen.



Bij mijn eerste schaal ( https://www.woodworking.nl/showthread.php?25082-Segment-kommetje ) heb ik de bovenkant schuin weg gestoken waardoor je een wat scherpere rand kreeg. Niet iedereen vond dat geslaagd, vandaar dat ik dat bij deze schaal anders heb gedaan.
Zelf ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat ik een iets scherpere rand wel mooier vind.

Zo kom ik door het draaien van verschillende modellen toch wat meer achter mijn stijl.


En wat betreft de juiste beitel wat zouden jullie adviseren? het segment gedeelte ging erg goed met een vormguts.
Waar het probleem zat was voornamelijk in de bodem waarbij je (als ik het goed zeg) haaks op de nerf draait?
Nou kreeg ik mijn leunspaan ook niet echt op een prettige stand. Als ik mijn leunspaan dicht bij de bodem wilde krijgen dan moest ik hem best hoog zetten/ anders kwam ik tegen de rand van de schaal aan. En door de hoogte kon ik niet de juiste hoek bereiken om snijdend te draaien, om die reden dacht ik aan een schraper.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is:confused:.

Ik lijm altijd eerst 2 ringen op de bodem plaat en draai dit dan af aan de binnenkant. Zodoende heb je alle ruimte om de bodem netjes te draaien.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Dankjewel Jan,
Haagbeuk zou dan ook een mooie houtsoort zijn om veel contrast te creëren. Ik ga daar eens naar opzoek.

Ik lijm altijd eerst 2 ringen op de bodem plaat en draai dit dan af aan de binnenkant. Zodoende heb je alle ruimte om de bodem netjes te draaien.

Dat is eigenlijk best wel logisch haha, dat ga de volgende keer zeker doen. Goeie tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.