Hout,lijm,lijmklemmen

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gisteren heb ik wat reststukken hout aan elkaar geplakt. Van 1 laminatie heb ik hier een foto. De andere laminatie is een mix van noten,kersen en esdoorn(tja hier heb ik nog wel wat van hahaha). De bedoeling is om van deze planken een schaal te draaien. Ik zal proberen om af en toe eens een foto te nemen om het proces te beschrijven.

Attached files
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
rickkoorman zei:
Gisteren heb ik wat reststukken hout aan elkaar geplakt. Van 1 laminatie heb ik hier een foto. De andere laminatie is een mix van noten,kersen en esdoorn(tja hier heb ik nog wel wat van hahaha). De bedoeling is om van deze planken een schaal te draaien. Ik zal proberen om af en toe eens een foto te nemen om het proces te beschrijven.


Ziet er mooi uit...enne dat esdoorn is net wat ik zoek (breder).... :? :lol: :lol:
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Rick, in mijn antwoord op je mooie doosjes maakte ik gewag of je je draaibank vervroegd met pensioen had gestuurd, gelukkig niet dus, als ik nu lees dat je van deze lijmconstructie een schaal wilt gaan draaien. Denk wel dit een leuk idee is, zou best een prachtige schaal kunnen worden. Ik hou het wel in de gaten.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Goed, dit weekend heb ik af en toe wat tijd kunnen besteden aan mijn nieuwe draaiproject.

De gelamineerde plank uit esdoorn, pau amarello en padoek. Eerst het draaien van de cirkels. Ik probeer uit 1 schijf 2 ringen te halen. Dit scheelt veel hout en nog meer tijd.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
En dan is het een kweste van opbouwen :

Je begint met een stuk resthout wat je rond maakt en vlakt. Daarna volgt het lijmen van ring1.
Tijdje wachten(1/2 uurtje) deze alvast op grove maat draaien, dan verlijmen van ring 2 enz enz

Alle ringen zitten er nu op. Ik laat alles een nachtje staan en dan wil ik proberen(als er niets tussen komt) om morgen de schaal te draaien. Tussen de ringen wil ik misschien zwarte ringen branden of anders verfen. Dit om kontrast aan te brengen.

Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Interssant hoe je vanuit iets 2d een 3d model maakt.
Was het niet mooier geweest om alle schijven in dezelfde richting te lijmen?
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Tja, mooier.... mooi is altijd erg persoonlijk. Ik had al eens een schaal gemaakt met rechte banen, nu leek dit me wel eens apart.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Alle lijmklemmen heb ik allemaal verwijderd en toen de schaal weer op de draaibank gezet. Het uitlijnen van het laatste deel is redelijk gelukt dus alles draaide redelijk centrisch.

Hier een foto van de schaal voordat de afwerkfase begon

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dan schuren tot korrel 320 en toen een laagje tovermiddel(shellawax erop). Mijn andere verlijmproject is helaas mislukt en dient als brandstof voor de kachel. Zo heb je er ook nog wat aan. :D

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik vergeet de afmetingen te vermelden dus nog snel even :
hoogte : 10 cm
breedte : 30 cm
wanddikte : 7 mm en onderaan een stukje dikker
houtsoorten : canadees esdoorn, pau amarello en padoek
lijm: D2 bison houtlijm
afwerking: shellawax

De onderkant heb ik afgewerkt door het werkstuk in mijn jumbojaws te klemmen. Zo kan je makkelijk de onderzijde afwerken zonder veel risico.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Fantastich mooie schaal Rick.

Leuk om te zien hoe je van houtdraaien naar kistjes en kasten gaat.
Dan weer objecten voor aan de wand, en een kastje die niet helemaal recht uitgevallen is.
Tussendoor nog gereedschap een nieuw leven geven, en de houthandel van het forum vorm geven. En nu weer een prachtige schaal die past bij wat we aan het begin van je zagen.
Ben onder de indruk van de veelzijdigheid en de kwaliteit van je werk.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Woow, ik was echt super benieuwd naar het eindresultaat na het zien van de voorgaande foto´s.

Het resultaat mag er zeker wezen! Heel mooi, die verschillende kleuren. Dit is zeker een ontwerp dat ik in gedachten houdt :cool:
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Zo dat is mooi gedaan.
Misschien bij een volgende keer de ringen iets anders verdraaien t.o.v. elkaar?
Het draaien blijf ik iets moois vinden.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Nou Rick, dat is een erg leuke schaal geworden, verwachte al zoiets bij het zien van de gelijmde constructie. Leuk experiment met laat ik het maar het ''wilde patroon'' noemen.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.