Notenkraker

P

Pel

Guest
Deze notenkraker heb ik nagemaakt van Athanor Fons, ik hoop maar dat hij het mij niet kwalijk neemt:eek:. https://www.woodworking.nl/showthread.php?23517-Kerstpresentjes-2017&highlight=Notenkraker
Ik heb hem vanavond uit de lijmklemmen gehaald, maar ik moet er nog wat aan finetune. De bak is van afzeliahout, de hefboom en het tussenschot is van essenhout, en het scharnierpunt met het blokje waar de noot op ligt is van Amerikaans notenhout. Ik had in de bak veren van 3 mm gezaagd, had nog mahoniehout liggen, en daar heb ik de veren van gezaagd. Achteraf gezien had ik ze beter van essenhout kunnen maken, nu steekt het m.i. te weinig af, misschien als er straks olie opkomt dat je ze dan beter ziet. De bak is 25 cm doorsnee en 6 cm hoog, de verstekken zijn exact 22.5° wat Fons in zijn topic heeft genoemd.

Groet Pel.

Notenkraker 1.jpg

Notenkraker 2.jpg

Notenkraker 3.jpg

Notenkraker 4.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Goed werk Pel! Ik had het ontwerp ook geleend van pinterest...... beetje het ontwerp bijgesteld naar eigen inzicht, zoals jij ook weer doet:)

Complimenten! Fons
 
P

Pel

Guest
Ik heb hem in de verbeterde houtolie gezet, dan ziet het er gelijk heel anders uit. Achteraf valt het me nog mee met de zichtbaarheid van de mahoniehouten veren.

Groet Pel.

Notenkraker 5.jpg

Notenkraker 6.jpg

Notenkraker 7.jpg

Heb hem toch maar even uitgeprobeerd voor dat Sinterklaas en zwartepiet hem weg gaat geven.:)
Notenkraker 8.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Nu nog even de kraker aan het kraken zetten en kraker van een movie maken met tchaiwkovsky op de achtergrond met de notenkraker suite :p
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Erg mooi,Pel... afwerking is ook mooi strak en inderdaad hadden de veren wat lichtere kleur gekund.
Maar mooi gemaakt en geeft weer inspiratie, want ik ben ook gek op noten! ;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Met de veren kun je verkeerd gokken, een vrij licht houtsoort geeft over het algemeen donkerder kopshout dan je zou verwachten:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.