welk merk schuurschijf voor mijn schijf/bandschuurmachine?

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Kan iemand mij op weg helpen om een beter merk schuurschijf te vinden? Ik heb een HBM schijf/bandschuurmachine. De schuurschijf meet 225 mm en ik gebruik momenteel K60 schuurschijven van HBM. Dit zijn degene met een plaklaag. K60 werkt het beste voor me, ook op de bandschuurmachine.

Nu maak ik de laatste tijd vaker gebruik van de schuurschijf. Ik schuur dunne latjes van 3 tot 7 mm onder een scherpe hoek met een schuurmal die ikzelf heb gemaakt. Dit werkt prima echter het schuuroppervlak is beperkt en de schijven verliezen erg snel hun scherpte. Af en toe haal ik er een rubber langs om houtstof op de schijf te verwijderen.

Ik ben stellig van mening dat er veel betere schuurschijven op de markt moeten zijn maar ik ben na zoeken op het internet het spoor bijster. Ik heb deze van bosch gezien https://www.toolsxl.nl/bosch-260862...and-paint-gips-225-mm-k60-per-25-p-21636.html maar ondanks dat het voor 25 schijven niet duur is, vindt ik 44 euro een te grote gok zonder te weten hoe de kwaliteit is.

Met normaal schuurpapier heb ik goede ervaringen met 3M en Norton. Met schuurlinnen zweer ik bij Norton, heb nog niet een betere gevonden. Maar heb je ook schuurschijven in deze maat en korrel van deze merken?

Tijdens mijn zoektocht kom ik veel schuurschijven met gaten tegen voor andere machines, deze moet ik dus niet hebben. Als iemand velcro adviseert ten opzichte van een plaklaag hoor ik het graag. Ik vraag me af of de schuurschijf met velcro altijd goed blijft zitten en of je het niet kan indrukken tijdens schuren. Verwijderen schuurschijf met plaklaag is een gedoe maar met heteluchtpistool zo gedaan.

Behalve 22,5 cm kan het ook 23 of 25 cm in diameter zijn maar dan moet ik ze op maat knippen, maar liever 22,5 cm. Alvast bedankt voor de tips!!!
 
Laatst bewerkt:

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Dat zijn nog eens schijven zeg! 225 mm. Normaal hoor ik goede geluiden over de schuurschijven van ecotools (https://www.ecotools.nl/klittenband-schuurpapier/) maar die hebben ze niet in je maat nadat ik even keek. (heb je helemaal niets aan, maar ik keek eerst daar toen ik je post las en zag pas later dat je 22,5 cm diameter schijven nodig had)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Bij metaaltechniek in amersfoort kunnen ze de 230mm k60 van 3M leveren volgens hun site. Is ook de enige plakschijf in die maat die in de lijst staat.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Bij metaaltechniek in amersfoort kunnen ze de 230mm k60 van 3M leveren volgens hun site. Is ook de enige plakschijf in die maat die in de lijst staat.


Bedankt voor de tip! Denk dat je deze bedoeld? https://www.metaaltechniek.nl/241uz-psa-schuurschijf-230-mm-k060/itm/15855

Waarschijnlijk dat Norton geen schuurschijven produceert, ben namelijk zeer tevreden over dit merk met schuurlinnen. Prefereer altijd schuurlinnen t.o.v. van schuurpapier. Zal met schuurschijven niet vaak in schuurlinnen uitvoering zijn in plakschijven vermoed ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ja die bedoelde ik. Op het net vond ik ook nog een aanbieder die schijven per 5 stuks leverde. Zowel in K60 en K120. Maar dat was geen 3M. En ze kosten ook ongeveer 2 euro per schijf.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ja die bedoelde ik. Op het net vond ik ook nog een aanbieder die schijven per 5 stuks leverde. Zowel in K60 en K120. Maar dat was geen 3M. En ze kosten ook ongeveer 2 euro per schijf.
\

Ok ik ga ze zeker proberen! Kun je die link sturen van die andere aanbieder sturen zodat ik ze beide kan uitproberen?

Ik heb de machine tweedehands gekocht en er zaten schijven bij die van betere kwaliteit waren als die van HBM. Vandaar dat ik weet dat er betere plakschijven bestaan. Bij HBM hadden ze eerst ook 2 soorten schuurbanden door elkaar liggen. De oude partij was stukker beter in kwaliteit. Nu hebben ze de schuurbanden in het magazijn en kan ik ze niet meer uitzoeken wat jammer is.

Ik schuur trouwens veel hardere houtsoorten zoals buxus, sering, meidoorn, gouden regen etc. Met bandschuurmachine gaat dat beter omdat je meer schuuroppervlak hebt en de beweging anders is. Voor onder een hoek schuren gebruik ik liever de schuurschijf omdat ik precieser kan werken alleen de schijf is snel verzadigd en de korrels verliezen zijn scherpte.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Als je op schuurschijf 230mm zoekt krijg je zelf de resultaten. Ik zoek dan op plaatjes en als iets lijkt op wat ik zoek, klik ik op het plaatje. Bij metaaltechniek verkopen ze volgens mij alleen goede kwaliteit. Ze leveren vooral aan bedrijven.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Als je op schuurschijf 230mm zoekt krijg je zelf de resultaten. Ik zoek dan op plaatjes en als iets lijkt op wat ik zoek, klik ik op het plaatje. Bij metaaltechniek verkopen ze volgens mij alleen goede kwaliteit. Ze leveren vooral aan bedrijven.

Bij 230 mm krijg je meer hits dan 225 mm maar helaas weer een aantal sites die ze verkopen maar dan geen korrel 60 of met gaatjes of een andere afmeting.

De enige die ik nog heb kunnen vinden was Bernardo 230 mm K60. Bij mzsgereedschap.nl voor 35,25 voor 10 stuks. Uiteindelijk in Duitsland goedkoper kunnen vinden ondanks dat verzendkosten duurder waren. Bespaar dan ruim 4 euro en ze worden waarschijnlijk sneller geleverd omdat ze op voorraad zijn.

Ben bijna 2 uur op internet aan het zoeken geweest, het is echt niet makkelijk om kwaliteits schuurschijven te vinden. De prijzen variëren enorm en je moet ook goed kijken wat de hoeveelheid is.

Metaaltechniek is minimaal 20 stuks en zonder BTW!. Komt rond de 52 euro in totaal schat ik. Is allemaal geen probleem als ze goed zijn maar kan er niet een kleiner aantal uittesten. Of moet een keer naar Amersfoort rijden :)

Die andere van een paar euro per stuk hoor ik graag, in ieder bedankt voor je hulp!
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
De schuurschijfwinkel heeft ze van 225mm per 5 in k60 en k120.

Toepasselijke naam voor deze site die ik nog niet eerder ben tegengekomen. ;) Hele goede prijs en naast de deur want ze zitten in Zwijndrecht en ik woon in Dordrecht! Merk Agera ken ik niet maar 9,55 euro incl. btw voor 5 schijven is nog voordelig ook en ik hoef niet gelijk een groot aantal aan te schaffen.

Bedankt voor de info! Zeer erkentelijk!
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel...huurzolen-velcro/kreg-schuurpapier-reiniger/6

Dit help misschien ook schuurpapier reiniger.

Wellicht ook eens op alie expres of vergelijkbare sites kijken

Bv alie 5 stuks 60 grid 3,92 gratis verzonden
https://m.nl.aliexpress.com/item/32...id=889amp-d1zDcOdluhXUzm-aITn1hg1542211975829


Bedankt voor de tips! maar de rubberen schuurpapier reiniger heb ik al en die werkt perfect. Ali-express is niet wat ik zoek, heb liever betere kwaliteit dan de HBM schijven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.