Welk zaagblad om laminaatvloer zonder uitbreek te zagen?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hallo allemaal,
Ik wil graag laminaatvloer zagen op de zaagtafel. Welk zaagblad is hier geschikt voor met een goede standtijd?
Het blad moet een 250 worden met asgat 30.
Het gezaagde laminaat word niet gebruikt als vloer, maar als decoratie.
Heb al met EcoTools gesproken, maar die hebben geen geschikt blad hiervoor.
Welke tand(en)-vorm heb ik hiervoor nodig?

Wie helpt mij verder?
Alvast bedankt.j
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
STOP!
Doe dit niet met een afkortzaag.
Heb zelf destijds mijn woonkamer met laminaat gedaan.
Ik dacht lekker makkelijk met de afkortzaag.
Vlakdaktandblad van ecotools industrie lijn.
Na een halve vloer was dat ding bot.
Rook en zwarte plekken maakte hij toen.
Lamimaat heeft een hele harde toplaag.
Bij mijn zuster ook laminaat gelegd in haar hele huis.
Hiervoor 2 stuks decoupeer zaagblaadjes gebruikt voor laminaat.
Super strak resultaat, geen splinters en langs een speedsquare of zelfmaak geleider zaagt ie keurig recht.
Kost bijna niks en werkt als een tierelier.
https://www.ecotools.nl/5-st-decoupeerzaagblad-laminaat-type-elp-profi-line/
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Heb je je nieuwe zaagtafel al opgehaald? Dan kan je een zero clearance inlegplaat maken en dan met een daktand blad zagen. De zaag net door het materiaal heen laten komen en zagen met de print op de tafel. Als je langere stukken moet zagen, kan je het beste een aandruksysteem maken, zodat het laminaat goed vlak op de tafel gedrukt wordt. Anders kan je nog proberen voor te zagen en daarna na te frezen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Laminaat echt mooi zagen is lastig(er) of je bladen slijten snel, danwel je frees met een rotgang
Is echt hout geen optie ?
Misschien kun je wat meer vertellen over de decoratie ideeen, dan word meedenken ook makkelijker
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
lamimaat zonder v groef in de lengte kun je naadloos aanelkaar maken.
de eerste en laatse plank kun je dan mischien zagen om de juiste breedte te verkrijgen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb aardig wat laminaat gelegd bij mij is thuis. De best tip die ik je kan geven is gewoon een aantal goedkope zaagbladen (van ecotools) te kopen. De standtijd van elk blad is zeer slecht bij laminaat. En als het blad bot is weggooien en een nieuw blad er op. Ik weet niet hoeveel laminaat je moet leggen maar de meeste kamers red je prima met twee of drie bladen. En het is veel strakker dan met een decoupeerzaag en zeker vergeleken met een laminaat schaar.
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Kan prima met een zaag op de afkort of zaagtafel. Heb zelf de afkortzaag gebruikt met een specialized for laminate cutting blad van Makita met 72 tanden (216mm). Na 90m2 was de zaag echter wel bot en ik moest nog 10m2. Na slijpen voor een tientje kon ik er weer volop tegenaan en gebruik dit zaagblad nu voor fijn werk (dankzij de 72 tanden is er nagenoeg geen splinter meer). Het blad is echter wel prijzig (reken op €100) dus je moet maar kijken of het uitkan voor je.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik meestal gewoon een Bahco 300 handzaag. Werkt prima, ik heb vaak genoeg een heel huis (3-4 kamers) met 1 zaag gedaan, die ik daarna dan nog gebruik voor minder kritisch werk. Speciale laminaatbladen voor de decoupeerzaag werken ook vrij goed, maar die slijten wel behoorlijk.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Merkwaardig,
Ik heb met mijn dewalt afkortzaag bij mijn zoon ca 120m laminaat gelegd.
Kan niet zeggen dat het blad nu bot is.
Zaagt nog steeds prima volgens mij.:cool:
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
'consumables' heten niet voor niets zo. Investeer in zaagbladen of decoupeerbladen van ecotools ('pro variant'), goede standtijd en 'trow-away' prijzen. Daar kun je geen buil op vallen. En als je nog 5 m^2 moet, met een diamantvijltje en wat geduld kun je dat laatste stukje prima overbruggen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Heb je je nieuwe zaagtafel al opgehaald? Dan kan je een zero clearance inlegplaat maken en dan met een daktand blad zagen. De zaag net door het materiaal heen laten komen en zagen met de print op de tafel. Als je langere stukken moet zagen, kan je het beste een aandruksysteem maken, zodat het laminaat goed vlak op de tafel gedrukt wordt. Anders kan je nog proberen voor te zagen en daarna na te frezen.

Zo...even weggeweest en weer terug.

Heb inmiddels ook met Baptist gesproken. Die zeggen een daktand-trapeziumtand daarvoor te hebben. Bedoelde jij dat ook?
Kost €127.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Laminaat echt mooi zagen is lastig(er) of je bladen slijten snel, danwel je frees met een rotgang
Is echt hout geen optie ?
Misschien kun je wat meer vertellen over de decoratie ideeen, dan word meedenken ook makkelijker

Een mozaïek maken met restanten laminaatvloer maken op een kist.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.