Boomstamtafel eiken

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik sta op het punt een eiken 'boomstam' tafelblad te kopen. Vaak zijn het 5+ eiken balken aan elkaar verlijmd waarvan de buitenste twee een 'live edge' hebben. Ik vind het erg leuk, mits het niet te druk en gek is uitgevoerd. Een blad uit één stuk vind ik al minder, dus het is goed hoe het gemaakt is.

Nu de hamvraag: Er zijn veel aanbieders op Marktplaats, wellicht ook op dit forum? Wie garandeert een stuk dat niet kromtrekt? En wie heeft ervaring met een bepaalde grote aanbieder zodat ik weet waar ik goed terecht kan?

Ik kies iets zonder behandeling en ga dan Monocoat aanbrengen...
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Niemand kan garanderen dat het blad niet krom trekt. Het enige wat er aan gedaan kan worden is het kromtrekken zo minimaal mogelijk te houden.
Dat wordt gedaan door goed droog hout te gebruiken en de te verlijmen delen 'om en om' te leggen. Ook zal je het werken van het blad wat minder maken als je de boven en onderkant goed in de lak zet.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Met grote regelmaat maken we zulke tafelbladen. Ik geef gekscherend altijd de kromtrekgarantie. Hout zal altijd iets blijven werken. Zeker als een blad moet wennen aan een andere omgeving. Er zijn vele manieren zoals tune4it al aangaf die het minimaliseren maar garantie geven om het niet kromtrekken zou ik niet doen. Toevallig staan er 4 boomstambladen in diverse stadia in de werkplaats.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.