Kwaliteitsverschil MDF

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik zie hier berichten over kwaliteitsverschil tussen de verschillende soorten spaanplaat en ook de verschillende soorten MDF. Met name het verschil in persing wordt genoemd.
Nu heb ik van de week voor de verandering maar eens MDF gehaald bij een groothandel in bouwmateriaal i.p.v. bij de bouwmarkt. Ik schrok van de prijs (bijna 2x zoveel als bij de Gamma), en bovendien werd er niet op maat gezaagd
Dat laatste is lastig gebleken en ik ga de volgende keer zeker een adres zoeken met een paneelzaag ;)
Maar los daarvan.
Is het kwaliteitsverschil echt zodanig dat het de investering waard is. En waar merkt de eindgebruiker het kwaliteitsverschil in?
(Ik gebruik het MDF voor mijn vakkenkast project waar ook een draadje voor is)

gandel
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
bij grotere persing zuigt de kopse kanten van het hout minder verf op.
Draagkrachtiger (als boekenplank wordt de doorbuiging minder)
Beter in verstek te zagen zonder dat de randen breken of kneusen.

Gewicht is zwaarder.

Je hebt ook nog HDF.

Ze hebben voordelen.
Maar met de berwerking gaat het net iets zwaarder.
Je merkt het bij zagen en frezen.
Gaat er nets iets moeilijker erdoorheen.
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Er zit zeker kwaliteitsverschil tussen.
Er zit veel meer troep in en dit is de pest voor je gereedschap

Een tijdje geleden haalde ik mdf bij de Multimate omdat ik even snel een halve m2 moest hebben. tot mijn verbazing bleef die veel beter tijdens het frezen, geen splinters of happen aan het einde. Het was gewoon harder, maar tijdens het afwerken merkte ik wel dat dit voor m'n freesjes en beitels wel veeleisender was
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik heb er net even de documentatie van een houtleverancier bij gepakt.

Er staan al meer dan 14 soorten mdf in, varierend in gewicht van 500 tot 830 kg/m3 en verschillende eigenschappen zoals vochtwerend (v313 groen), brandvertragend (rode plaat) met grondeerfolie, gemelamineerd enz.

Er zit echt heel veel verschil in, voor de diversen toepassingen.
 

tuoh

Oud hout
En om het plaatje nog wat ondoorzichtiger te maken, Formaldehyde!!! de lijm die alles samenhoud bij o.a. Mdf. En dus krijg je ook af te rekenen met formaldehyde-emissie, daar word je er niet vrolijk van.
Gelukkig bestaat er ook Formaldehyde arme Mdf plaat, en Formaldehyde vrije Mdf plaat, de Medite Ecologique.

Een absoluut topmerk van Mdf plaat is Medite, met de Medite Plus als één van hun topproducten, hier kan je al eens een schroef indraaien :D die komt er gegarandeerd niet meer uit.
Zoals ze ook een Mdf plaat fabriceren voor buitengebruik :shock: de Medite Exterior!

Voor elk wat wils dus, de Medite Ecologique gebruiken we regelmatig voor de opbouw van tentoonstellingen in de Musea, de platen zijn wat duurder, maar zijn excellent af te werken, en heel belangrijk voor ons, we hebben geen last van formaldehyde-emissie.

Mvg,

André
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik meen gelezen te hebben, dat bouwmarkt mdf aan striktere emissienormen van formaldehyde moet voldoen dan de platen die de vakmensen kopen bij de groothandels. Met andere woorden, in de profi mdf zit veel meer ongezonde rommel.
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Er zit zeker veel verschil in mdf, om een indruk te krijgen;http://www.baars-bloemhoff.nl/dragers/
Wij gebruiken vaak verschillende soorten mdf en dan merk je dat er zeker veel verschil in zit.
Gebruik bij veel freeswerk altijd hm mesjes, mdf is slecht voor de standtijd van je frezen en zagen.
 

Sanny

Actieve deelnemer
Er zijn inderdaad vele kwaliteiten en soorten, van evenzovele producenten en leveranciers.

Zelf heb ik jaren met medite MDF gewerkt, en nu komt zelfs deze rommel de werkplaats niet meer in. Als standaard MDF heb ik tegenwoordig het V313 (groen/vochtwerend). kopkanten schuren met korel 120, en zo over te schilderen/spuiten. Je ziet dan ook echt geen verschil met de vlakke kant of de kopkant. Het schuren zelf gaat ook veel sneller dan bij een medite plaat.

Tot slot houden schroeven in de kopkanten ook veel beter. Ik gebruik veelal schroeven met de maat 3 x 40 met een tork-kopje, en kan deze zonder voorboren/verzinken verwerken zonder dat de dikte kanten scheuren, of de dat de plaat opbold op de plek van de schroeven.

Kortom, een mooi product, dat me veel tijd bespaard!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels 4 jaar verder, er kan dus een hoop veranderd zijn.
Eerdaags moet mijn werkbank vorm gaan krijgen en die wordt afgewerkt met 2 laten MDF, dat was de vorige bank ook en dat was goed bevallen

Nu lees in dit draadje dat groene MDF beter/prettiger werkt, is dit ook harder ?
Medite levert ook een exterieur plaat, is dat hetzelfde als vochtwerende plaat of toch anders

Hoe weet je of een plaat harder of minder hard is (kwaliteit vs. bouwmarkt zegmaar) ik bedoel dat je het bij bedrijf X haalt wil natuurlijk niet zeggen dat je een betere plaat krijgt, hoe kom je daar dan achter ?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hoe weet je of een plaat harder of minder hard is (kwaliteit vs. bouwmarkt zegmaar) ik bedoel dat je het bij bedrijf X haalt wil natuurlijk niet zeggen dat je een betere plaat krijgt, hoe kom je daar dan achter ?

Technische fiche opvragen bij de handelaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is dan ind. stap 1, de meeste handelaren zullen die niet hebben gok ik, dat is jammer, daarmee kom je dan al snel bij speciaalzaken en hogere prijzen, althans...dat verwacht ik
Anyway, als de fiche er is, waar dan op te letten, wat geeft aan dat een plaat harder of zachter is ?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Het is dat er meestal geen gewicht wordt vermeld bij plaatmateriaal, anders zou je de vuistregel kunnen nemen dat zwaardere platen harder geperst zijn en dus steviger. Misschien kan je dit wel opzoeken?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heb ik ook aan gedacht, maar is dit ook zo ?
meer persing, is meer hout, minder bindmiddel (lijm?) welke vd twee is zwaarder, dat zal het gewicht verschil bepalen (meer/minder) althans, dat lijkt me
Verder wordt natuurlijk nergens het gewicht aangegeven
Het lijkt wel of het nauwelijks te achterhalen is
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Nu ben je dingen door elkaar aan het halen. Het maakt niet uit hoe hard je drukt, de samenstelling van de plaat blijft gelijk. Met meer druk heb je meer materiaal nodig, en creëer je een grotere dichtheid. Lucht wordt dus vervangen voor extra materiaal wat zorgt dat de platen steviger zijn (minder poreus in de kopse kant) en dus ook zwaarder.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Is hier iemand nog verder gegaan met de gewichtsklasses en gezondheidsklasses van MDF bij bouwmarkten (gamma?)

Probeer zelf ook te achterhalen wat ik eigenlijk koop.
Klasse CE4 vermelden ze bij gamma... (krijg nog niet gevonden wat dit precies betekent)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu ben je dingen door elkaar aan het halen. Het maakt niet uit hoe hard je drukt, de samenstelling van de plaat blijft gelijk. Met meer druk heb je meer materiaal nodig, en creëer je een grotere dichtheid. Lucht wordt dus vervangen voor extra materiaal wat zorgt dat de platen steviger zijn (minder poreus in de kopse kant) en dus ook zwaarder.

Ja dan zeggen we toch eigenlijk hetzelfde
niet helemaal, misschien benaderde in het verkeerd
Meer druk heb je ind. meer materiaal nodig, dat ind. niet perse hout of lijm zijn, maar kan een zelfde verhouding zijn als de minder geperste platen
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Is hier iemand nog verder gegaan met de gewichtsklasses en gezondheidsklasses van MDF bij bouwmarkten (gamma?)

Probeer zelf ook te achterhalen wat ik eigenlijk koop.
Klasse CE4 vermelden ze bij gamma... (krijg nog niet gevonden wat dit precies betekent)

In deze sheet staat het e.a. uitgelegd over CE-klassen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een wat ouder draadje, maar toch iets dat nu op een ander forum ook langs komt
Uit eigen ervaring kan ik alleen zeggen dat ik wel verschil heb gemerkt, maar ik kan het niet staven met technische kennis/feiten

Fabel of feit ??

Nu moeten we geen appelen met peren vergelijken, dus standaard MDF met standaard MDF en niet een speciale soort van een gerenomeerde leverancier tegen over een standaard van bouwmarkt X
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Zoals ik het nu zie is er weinig vergelijking mogelijk wat betreft de schaarste aan informatie die over het algemeen aangeboden wordt. Vaak moet je dit nog navragen.

Meest belangrijk zijn de E klasse waarbij een lage E klasse aanduid dat deze minder formaldehyde bevat. Beste is dus een E0 plaat.
Het gewicht bepaalt hoe stevig de plaat is en hoe deze zich gedraagt bij het bewerken, over het algemeen zorgt een zwaardere plaat voor meer slijtage bij het gereedschap, maar kan beter afgewerkt worden en is strakker te frezen, maar hoe zwaarder de plaat des te meer fijn stof.

Bij vochtbestendige platen wordt 9 van de 10 keer groene kleurstof aan toegevoegd, voor brandwerende platen wordt rode kleurstof toegevoegd. Dit wilt echter niet zeggen dat een plaat die groen is ook echt waterbestendig is, ga er vanuit dat een plaat die als vochtbestendig wordt aangeboden vochtbestendig is en een plaat die als groen wordt aangeboden groene kleurstof bevat en verder geen speciale eigenschappen heeft. Het feit dat een groene plaat beter te bewerken is is dus een mythe.

Daarnaast blijft een plaat MDF ook gewoon MDF, ben dan ook van mening dat zolang je deze verwerkt sowieso wordt blootgesteld aan schadelijke stoffen, dus gezondheid voorop en goede afzuiging regelen, een goed filter op je stofmasker en goed door luchten.

En je kan wel degelijk platen van de gamma met die van de houthandel vergelijken, één is vaak veel beter dan de ander, maar dat lijkt mij meer dan logisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.