Kleerkastje

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Kleerkastje gemaakt, en bijna klaar.
Nu mijn vrouw mij geleerd heeft om fotos te plaatsen zullen jullie het geweten hebben :D
Wat heb ik geleerd ?
1) Voor meubeltjes gebruik je geen waaibomenhout ( of pallettenhout zoals ik deed)
2) je maakt best een plan(tekening) met juiste afmetingen ( en niet van : ik heb nu 2 zijden , hoe en waarvan gaan we vloer en dak maken :roll: )
3) Werk met scherp gereedschap ( dan moet je zoals ik achteraf geen 6 tubetjes kneedbaar hout ertegenaan smeren)
4) Heel belangrijk !!!!! Neem je tijd! Nu heb ik platen verkeerd gezaagd, en dan moet je de afmetingen weeral bijstellen, en oplossingen bedenken :oops:
Ik zal jullie laten meegenieten... ;)
gr,
Danny

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Danny

Ik houd er van om een beetje aan te klooien. Het gaat natuurlijk om het eindresultaat ;) Maar wat ik zelf erg belangrijk vind is de weg die je aflegt. Soort ZEN :cool: Ben jij blij met de kast(je vrouw ook). dan is het geslaagd. Als je jezelf opvreet over de fouten die je maakt dan kan je beter in bed blijven. Een wijze les: Je kan alleen maar leren van je fouten. Hoe meer je er maakt hoe beter je word.

Hartelijke groet Hugo
Wat ik zie vind ik MOOI :)
 
A

Athanor

Guest
Hallo Danny, hoe dan ook, wat mij betreft kun je tevreden zijn over het resultaat hoor! Goed werk!

Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Danny, ten eerste vrouwen zijn erg slim, heb ik meerdere malen ervaren.
Ze komen van de planeet Venus, dus dat zegt al genoeg.
Ben het met je eens eerst zorgen dat je een goed plan hebt hetzij een keurige tekening of tekeningen, zodat je goedbeslagen ten ijs komt.
De kast ziet er goed uit, moeten er nog panelen in de deuren of mogelijk decoratief glas of zoiets.
Ad
 

tuoh

Oud hout
Een geslaagd project, het eindresultaat mag gezien worden, en pootjes zijn inderdaad heel elegant voor deze kast, proficiat.

Bij het zien van de fotos heb ik wel een tip voor je. Op foto 2 zie ik dat je de gaten correct hebt verminderd met de diepte van de sponning, maar dat je de sponning in de stijlen hebt onderbroken.
De correcte manier hier is om de sponning door te frezen, en de borsten van de pennen te laten verspringen.
Twee voordelen bij deze manier van werken:

- nu heb je de sponning moeten rechthakken met de beitel,(foto 3) laat je de sponning doorlopen dan is dit niet nodig, en het eindresultaat is mooier (voor een mierenneuker) :D :D
Bij houtconstructies zijn die bijgestoken sponningen storend voor de kenner, soms ontkom je er niet aan, maar probeer het zoveel mogelijk te vermijden, het eindresultaat vaart er wel bij.

- tweede voordeel, door de verspringende borsten aan de regels heb je geen spatpen nodig, krimpt het hout dan kan je niet door de verbinding zien, nu is daar wel (een kleine) kans toe, door het ontbreken van een spatpen.

Maar zoals gezegd, het eindresultaat mag er wezen.

Ps: ik zie daar op de achtergrond een mooie lintzaagmachine staan, een Ham.... ?????


Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
@ Ad : er komen nog plexiplaatjes in de deurtjes, daar heb ik nog een pak van liggen. Zal volgende week nog eens een foto maken als ze klaar zijn.
@ André : aan die oplossing heb ik nog niet gedacht. Een ongelijke pen. Ik moet nog veel leren , maar er wordt aan gewerkt. Inderdaad, het uithakken en -steken is geen sinecure. Zeker niet in waaibomenhout. Als je beitel niet al te scherp is ( zoals bij mij) dan duw je door het zachte hout door en haal je vieze stukken uit het harde gedeelte. Of was het nu andersom ? :roll: Bij het sponningfrezen telkens weer aan de toupie inzetten is ook niet goed voor mijn gemoedsrust en zenuwen. Vanaf nu werk ik alleen nog in hard hout, daar heb ik toch genoeg van. Dit kastje was een probeersel, leergeld zeg maar. Alternatief was een kastje van de IKEA. Dat kon ik toch niet laten gebeuren :) .
En de lintzaag is een Hammer. Ik heb in oktober bij Tema een Hammer vlak-vandikte besteld en een cirkelzaag - topie, daarom moet mijn werkplaats ook klaar zijn tegen dat de levering komt.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.