PDA

Bekijk Volledige Versie : Gelamineerd verlijmen tafelblad



ThiOz
07-11-18, 23:37
Hi,
Ik wil een tafelblad maken van een paar oude planken die ik in stroken van verschillende lengtes maar allemaal 3 cm breed wil zagen en deze een kwartslag gedraaid tegen elkaar wil lijmen zodat het uiteindelijk een blad van 3 cm dik wordt. Ik heb 1 deel al verlijmd maar zie dat deze in de lengte wat krom getrokken is, ik had wel verwacht dat dit in de breedte zou gebeuren door de kracht van de klemmen en een afwijking van mijn tafelzaag, maar in de lengte niet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit bij de volgende delen kan voorkomen en misschien ook hoe ik het eerst deel weer enigszins recht krijg ?

Bert Vanderveen
08-11-18, 13:09
Ik neem aan dat je al 'om en om' verlijmt, dus met de jaarringkrommingen steeds tegen elkaar in. Dan is het belangrijk om ook aan het andere eind te kijken of dat nog zo is (eigenlijk het spiegelbeeld). Je zult zien dat er soms een stuk hout tussen zit waarbij dat niet het geval is — dat zal dan wss getordeerd raken. Zulke delen kun je afkorten en dan wss wel kunnen gebruiken.

Als je over de lengte van je blad meerdere stukken hebt, is het belangrijk dat die gelijkaardig zijn qua jaarring, anders loop je de kans dat die verschillend krimpen of uitzetten & dan gaat het ook scheef worden. Al met al flink puzzelen.

tuoh
08-11-18, 16:55
Hi,
Ik wil een tafelblad maken van een paar oude planken die ik in stroken van verschillende lengtes maar allemaal 3 cm breed wil zagen en deze een kwartslag gedraaid tegen elkaar wil lijmen zodat het uiteindelijk een blad van 3 cm dik wordt. Ik heb 1 deel al verlijmd maar zie dat deze in de lengte wat krom getrokken is, ik had wel verwacht dat dit in de breedte zou gebeuren door de kracht van de klemmen en een afwijking van mijn tafelzaag, maar in de lengte niet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit bij de volgende delen kan voorkomen en misschien ook hoe ik het eerst deel weer enigszins recht krijg ?

Belangrijk bij het in stukken verlijmen van een blad, zeker als het bestaat uit korte lengtes, is starten tegen een brede en rechte balk.
Deze word mee geklemd met de rest en houd de boel recht tijdens het opspannen en drogen van de lijm.

ThiOz
11-11-18, 00:15
Bedankt voor jullie berichten,
Ik heb niet echt heel veel op de ringen gelet, voornamelijk omdat het zulke dunne latten zijn en dus eigenlijk de boven en onderkant van de originele planken tegen elkaar gelijmd zijn.

De boog valt bij nader inzien erg mee en ik denk zelfs dat deze iets minder geworden is. Kan dit komen doordat het hout wat beter geacclimatiseerd is ?

Ik heb alle drie de panelen verlijmd inmiddels in ga deze hopelijk morgen tot één geheel verlijmen en daarna alles vlak maken met of een schaaf of een band schuurmachine.