Zaagsnede breder dan kerf?

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hallo,

Ik heb een Dewalt dw745 zaagtafel en het valt mij op dat de zaagsnede ongeveer 0.3 mm breder wordt dan de kerf van het blad. Zowel met het meegeleverde 24 tands 3,0 mm Schulpblad (zaagsnede 3,3 mm) als met een nieuw blad van Ecotools (60T 190x2,6)-> zaagsnede 2,8 à 2,9 mm.

Voor zover ik kan beoordelen staat het blad parallel aan de miter slots. Ik heb dat geprobeerd te meten met een digitale schuifmaat, maar dat is wel lastig.

Is een dergelijke afwijking normaal of zou de snede gelijk moeten zijn aan de kerf?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Is de as misschien krom of zit er vuil tussen as en blad?
Of een goedkoop zaagblad die slingeren meer.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
De zaag is bijna hagelnieuw, dus ik mag hopen dat de as recht is. Het blad zit volgens mij strak tegen de flens aan, geen vuil voor zover ik kan zien.
Het standaard blad is af-fabriek van Dewalt. Zal geen topkwaliteit zijn. Het tweede blad is uit de pro-serie van Ecotools Ook daarvan verwacht ik spectaculaire kwaliteit, hoewel er op dit forum lovend over hun producten wordt gesproken. Dat was in ieder geval reden voor mij om een blad van Ecotools te kopen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
tussen 'hopen' en 'meten' zit wel een verschil.
Met een meetklok tegen het blad en dan langzaam ronddraaien zie je een afwijking snel genoeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.