PDA

Bekijk Volledige Versie : Begin van CNC en de zoektocht

MaVa
07-11-18, 10:32
Beste houtvrienden,

Ik ben me momenteel aan het inlezen in het CNC-gebeuren.
Echter door de bomen zie ik het bos niet meer zo goed.
Zoveel over nauwkeurigheid, japanse onderdelen, steppenmotors vs servo's ...

De bedoeling is om een portaalfrees aan te schaffen/bouwen. Minimum grootte denk ik aan 800 x 600.
Mogelijke kanshebbers:
- Stepcraft
- X-carve
- Bouwpakket Open Dag Hout (Indien deze heren nog een serie maken)

Mijn bedoeling is om met deze CNC enerzijds inlays te maken.
Anderzijds bepaalde zaken te versnellen (frezen van perfecte cirkels in een bepaalde diameter)

Weten jullie bepaalde zaken waarop ik zeker aandacht moet aan besteden?
Hoe groot is de leercurve tot je tot een goed resultaat komt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Maarten

Dunhans
07-11-18, 11:22
Ga eens kijkenop CNC zone. Is een forum voor CNC gebruikers

Bert Vanderveen
07-11-18, 12:29
Ik zou Shapeoko ook meenemen als kandidaat. S en XCarve stammen beide af van 1 proto-kit-CNC, maar Shapeoko maakt inmiddels itt XCarve gebruik van een zelfontwikkeld profiel voor de poortconstructie, dat veel steviger is dan dat van XCarve.

Dat is in ieder geval wat ik uit mijn research gehaald heb; denk nl ook aan de aanschaf van een CNC, volgend jaar hoop ik. Volg dan ok met belangstelling dit draadje.

JOHN LAMERS
07-11-18, 12:33
Stabiliteit is op cnc gebied wel een toverwoord, als je kunt is zelfbouw na mijn mening de beste methode, je kunt dan namelijk het geld wat je uitspaart op een commerciŽle machine in de onderdelen stoppen waardoor je een betere machine krijgt.
Dan heb je voor de zelfde prijs meer waar voor je geld.
als je een goede basis hebt kun je altijd een upgrade doen, wij hebben op de basis machine een upgrade gedaan waardoor de snelheid is verhoogd van 3.5 naar 8.5m per min.
verder zijn wij nu bezig de mechanische stabiliteit te verhogen zodat we hopelijk het plaatwerk voor een bouwpakket niet meer hoeven uit te besteden aan een bedrijf maar dit zelf kunnen frezen. Zodra we dat kunnen komt er zeker een bouwpakket.
andere optie is volledig zelfbouw waar je gebruik mag maken van ons ontwerp of het open source ontwerp van cnc zone.
Voor ons ontwerp is trouwens 800x600 echt de max, deze afmeting hebben we eerder al gebouwd en geleverd.
uit eigen ervaring weet ik dat groter dan 600x400 vaak niet noodzakelijk is.

gr. John

MaVa
07-11-18, 16:26
@ Dunhans: dank voor de tip, had hier al eens rondgekeken maar had niet direct mijn weg gevonden

@ Bert Vanderveen: Ik voeg de Shapeoko toe aan de kanshebbers. Wat leuk dat je ook belangstelling hebt in een CNC. Voor welke toepassingen zou jij deze gebruiken?

@John Lammers:
Lees inderdaad veel over problemen met stabiliteit. Dit lijkt wel het punt waarop de ene machine zich onderscheidt van de andere.
Ik begrijp ook dat een CNC blijkbaar nooit af is, het lijkt alsof iedereen altijd vanalles wil veranderen en verbeteren.
Het probleem is dat ik wat schrik heb om aan een volledig zelfbouw project te starten. Ik heb namelijk nog nooit met een CNC gewerkt en weet niet waarop te letten.
In je reactie lees ik dat je CNC's voor anderen bouwt en levert. Zou je het zien zitten om er een voor mij te bouwen? En indien zo, aan welk budget dien ik dan te denken?

Bert Vanderveen
07-11-18, 16:43
@ Bert Vanderveen: Ik voeg de Shapeoko toe aan de kanshebbers. Wat leuk dat je ook belangstelling hebt in een CNC. Voor welke toepassingen zou jij deze gebruiken?

In eerste instantie voor het maken van mallen — ik wil qua meubels en dingen maken richtingen vrijere vormen & dan ontkom je niet aan het maken van mallen. Plus dat het denk ik niet fout is om wat kennis van CADCAM op te bouwen; er zullen steeds meer plekken komen waar je van grotere machines gebruik kunt maken — dan ligt het maken van grote bouwpakketten ook binnen het bereik van de 'kleine man'.

Dunhans
07-11-18, 20:32
moet je eens kijken op cnc zone /zelfbouw/aluminium staal en hout.
staan veel tips (heel veel) maar ook wel veel kritische gebruikers/bouwers

JOHN LAMERS
08-11-18, 09:58
Ik doe samen met Pascal de machine van de open dag hout.
we hebben begin van dit jaar 5 machines gebouwd voor verkoop.
als we zelf alle aluminium platen kunnen produceren op onze eigen machinegaan we weer kijken of we de machine als bouwdoos kunnen maken.
het laten produceren is te duur gebleken voor onze machine.
stuur mij maar een pb met je wensen, dan kunnen we er wel naar kijken of we op korte termijn iets voor jouw kunnen betekenen.

gr. John

MaVa
08-11-18, 12:25
@ Bert: Mallen zijn inderdaad belangrijk om een perfecte vorm te hebben, vooral wanneer deze bestaan uit meerdere onderdelen. De CNC zal hier zeker zijn nut bij hebben.

@ John: PB verstuurd

In afwachting van de CNC alvast even begonnen met Fusion 360 te bekijken.
De basis vormen tekenen gaat redelijk snel en nog redelijk gemakkelijk.
Gelukkig ergens een manual teruggevonden waarin enkele oefeningen staan beschreven, zodat ik wat op weg kan.
Heeft toch een ander gevoel dan het papier en de stylo waar ik normaal mee werk.

Clements
08-11-18, 22:57
CNC is enorm leuk. Uiteindelijk helpt het wel als je een beeld hebt van je budget en wanneer je up and running wilt zijn. Goede onderdelen (geleiding, spindels, etc) kosten nu eenmaal wat centen. Tenzij je wat tijd hebt en via de (Duitse) eBay spullen koopt, dan kun je weer wat besparen.

Toxiq
09-11-18, 00:13
Kijk eens op CNCzone naar de Opensource machine, die is echt goed door ontwikkeld
Machines die je voorstelt (zoals X-carve) is echt niet betrouwbaar vwb stevigheid
Wat is je budget als ik vragen mag ?

JOHN LAMERS
09-11-18, 07:22
Hoi Jeroen,

Als je niet kunt of wil zelfbouwen is opensource geen optie, wat stabiliteit en snelheid betreft is de machine die wij hebben ontwikkeld zeer stabiel en halen we op dit moment snelheden van 8.5m per minuut.

MaVa
09-11-18, 08:36
@Clements: Ik hoop binnen een half jaar de CNC te hebben, zodat ik er mee kan experimenteren.

@Toxic: Ik had al begrepen dat de X-carve niet de beste keuze zou zijn ivm stabiliteit en de daaraan gekoppelde nauwkeurigheid. Mijn budget is 2500 ŗ 3000 EUR excl BTW. Ik hoop dat dit een realistisch budget is?

@John Lamers: Ik denk dat vele mensen net als ik bang zijn om zo'n bedrag uit te geven en het te verprutsen. Ik geloof wel in een proces dat je moet doormaken en dat je een leercurve moet doorlopen. Welke CNC het dan uiteindelijk is, je zal op een gegeven moment altijd tegen de beperkingen aanlopen. Op dat moment heb je de keuze om te veranderen, te vernieuwen of een parameter (bv. snelheid) aan te passen. Dus vandaar geloof ik in een sterke basis. Andere onderdelen zijn volgens mij gemakkelijker te veranderen. Op dit moment is snelheid niet een enorm grote factor, alhoewel mooi meegenomen.

Toxiq
09-11-18, 10:26
Of 3000 euro realistisch is, ligt ook aan je component keuze en gewenste snelheden en te frezen materialen, uit welke materialen bouw je je machine en kun je aan gebruikte materialen komen
Voorbeeld: ik heb zelf een Eding kaart versie 4a, heb nu een nieuwe gekocht een 5ab4, die biedt mij wat extra mogelijkheden
De motoren ga ik tzt ook vervangen (voor closed loop) dat soort dingen doen genoeg mensen, zo kun je aan gebruikte materialen raken voor een lager bedrag

Als de wens er wel is zou ik in ieder geval het open source project bestuderen, vragen stellen, tekeningen maken
Zo leer je de materie kennen, geheel je eigen wensen in een machine leggen en vooral vragen stellen.
Net als hier zijn de mensen op CNCzone zeer bereidwillig om elkaar te helpen

Je komt ook nog wel eens half afgebouwde machines tegen voor een leuk bedrag, als je de materie kent/snapt kun je (evt met behulp van forummers) goed inschatten of jij het project gaat voltooien

Wil je bovenstaande niet dan is een kant en klare machine een betere optie en zou ik zeker met John graag praten

John, ik heb nergens iets gezegd over jullie machine, 8.5 meter is een mooie snelheid, is dat een run zonder frees, dus puur de snelheid
Of is dat gefreesd en dan in welk materiaal

XL500SZ
09-11-18, 13:14
Beste houtvrienden,

Weten jullie bepaalde zaken waarop ik zeker aandacht moet aan besteden?

Maarten

Zaken waar je op kunt letten zijn de eerder genoemde stabiliteit van de machine, snelheid van bewerken, gebruikte componenten, herhaalnauwkeurigheid, etc.

Geleiding:
De Shapeoko en de Stepcraft hebben bijvoorbeeld een geleiding met (lager) rollen.
Meer degelijker is een lineare rails, deze is er in ronde as, ronde as ondersteund en 'rechthoekige rail' uitvoering. De beste van deze is de rail uitvoering.

Aandrijving:
Shapeoko gebruikt een getande riem waarop het portaal zich heen en weer trekt.
Stepcraft gebruikt kogelomloopspillen.
De degelijkere machines zijn meestal met kogelomloopspindels uitgevoerd, of met tandheugelaandrijving voor de echt grotere machines.
Verder belangrijk of het portaal aan 1 of 2 kanten wordt aangedreven. Als er maar 1 aandrijving is midden in de machine (zoals de goedkope 6040 cnc machines uit china)
moet de stijfheid komen uit de geleiding van het portaal. De degelijkere machines hebben vaak een aandrijving aan beide zijden van het portaal.

Toelichting op de De machine die John en ik vorig jaar hebben gemaakt. Dit was voor ongeveer hetzelfde geld als een Shapeoko een machine met zowel lineaire rails en kogelomloopspindels met portaal aan beide zijden aangedreven. Voor deze prijsklasse dus best veel waar voor je geld. De machines van vorig jaar voor 1250 was ongeveer de kostprijs waar je ook op kunt rekenen als je zelf een dergelijke cnc bouwt.

Eigenlijk is het handig om eerst te kijken wat je wensen zijn op CNC gebied, en vervolgens kijken wat er te koop is voor dit geld.
Een Shapeoko is niet de meest stabiele machine maar toch maken mensen er hele mooie dingen mee.
Misschien zou Step-cnc ook nog een optie kunnen zijn.
Verder als datgene wat je wilt niet te koop is voor het beschikbare geld kan dit misschien wel door zelfbouw te doen.

Zoals John al meldde zijn John en ik nog aan het onderzoeken of we nog een keer een serie machines kunnen bouwen met een iets ander fabricageproces (optimaliseren ontwerp en dan vooral de bewerkingstijd)
We laten binnenkort weten wat er nog mogelijk is van onze kant.

MaVa
09-11-18, 15:08
Had eigenlijk nog niet gehoord van step-cnc en hun High-Z. Als ik kijk naar de prijs van de CNC met oppervlakte van 1000 x 600 kom ik uit op 3.675,00 excl BTW. Met de frees erbij tbv 300,00 kom ik dan ongeveer op 4.000,00. Beetje over budget momenteel, maar als ik dan kijk naar wat de machine is: x-as aangedreven aan beide zijden met een kogelomloopspindel. Sturing kan een vierde as aan. Ondersteuning via helpdesk. Deze kan zeker een kanshebber worden.
Maar als ik die prijs dan vergelijk met jullie CNC is het prijsverschil wel enorm.

Ondertussen me serieus aan het inlezen op CNC-zone in verband met het open source project. Is interessante materie. Het heeft je wel een idee waarom iets beter is, en wat er allemaal gebeurd. Wat me wel al opvalt is dat er een redelijk nauwkeurige CNC nodig is om een CNC te maken. Bijvoorbeeld het vrezen van de aluminium platen en de boring van de gaten dient nogal nauwkeurig te zijn. Dat is dan alleszins een onderdeel dat ik zal moeten uitbesteden.
Verder me nog eens serieus verdiepen in de elektronica en snappen hoe de sturingen werken en welke componenten je nodig hebt en waarom.

CNC is interessante materie, maar niet gemakkelijk voor mij door de vele mogelijkheden.

XL500SZ
09-11-18, 18:28
Maar als ik die prijs dan vergelijk met jullie CNC is het prijsverschil wel enorm.

Het prijsverschil is wel groot inderdaad. Denk dat dat komt door:
- ons ontwerp draait op open source software
- we hebben hele betaalbare stappenmotor drivers gebruikt
- we hebben geen organisatie met personeel dat elke maand betaald moet worden
- we hebben ze ongeveer voor kostprijs verkocht

De machine die we dit jaar op de open dag hout bij ons hadden, weet niet of je die gezien hebt, maar dat is weer een doorontwikkeling.
Deze machine was mechanisch dezelfde basis als vorig jaar (alleen een 20mm aluminium plaat toegevoegd als werkblad)
Maar door te investeren in de electronica (andere stappenmotoren, stappenmotordrivers en voedingen) is de machine een stuk sneller geworden.
Dit heeft echter wel gelijk een prijskaartje, aan alleen al electronica upgrade zit er ~675,- aan onderdelen in deze machine.

Geeft wel aan dat een goede basis gebruikt kan worden als startmachine en later opgewaardeerd kan worden naar wens.

Toxiq
09-11-18, 19:32
Had eigenlijk nog niet gehoord van step-cnc en hun High-Z.

Bedoel je dit ding (https://www.amazon.de/CNC-Fr%C3%A4se-High-Z-1000x600mm-Kugelgewinde/dp/B06WLQJN9R) ?
Doe me dan een lol, breng je centen hier en kom hier frezen
4 balkjes moeten het frame vormen ? wat denk je dat er gebeurd als je hard op 1 van de punten duwt, dan krijg je een wokkel

Ik ben zowieso voorstander van een machine met hoge zijkanten, dit geeft een veel stijver bed
Het mooiste is nog als de onderste dwarsbalken doorlopen voorbij de zijkanten en dan als schoor weer terugkomen naar die zijkanten, zo word je machine nog veel stijver
Maarja, dat kost extra materiaal en extra geld...

spinningwheels
09-11-18, 19:52
niet alleen dat er in dat ding niet veel stevigheid kan zitten ook nog ronde geleidingen.
Dat is wel veel veel geld voor heel erg weinig machine .

MaVa
09-11-18, 21:17
Dus in principe is zelfbouw de enige methode om een betaalbare goeie machine te verkrijgen? Starten met een goeie structuur en vandaar verder bouwen.

MaVa
09-11-18, 21:19
Wat betreft de high z had ik al gedacht om een subframe te maken. Maar blijkbaar zijn er nog andere defecten aan deze machine zoals de ronde geleidingen.

MaVa
09-11-18, 21:21
@Toxic. Bedankt voor het voorstel om bij jou te komen frezen. Welke machine heb jij en waarom heb je deze gekozen?

spinningwheels
09-11-18, 21:30
Denk dat het idd voordeliger is om zelf te bouwen. en dan ook nog een steviger geheel te verkrijgen.
Op cnczone word zeer regelmatig gebruikt materiaal aangeboden.
Stond verleden week nog een post op met van die profielen waarmee in de regel de basis opgebouwd word,
Werd iets meer dan de helft van nieuwprijs voor gevraagd, Ook liniare geleidingen kom je vaak genoeg tyegen, soms gebruikt maar ook wel gewoon nieuw restpartij. KO spindels zijn ook wel te vinden, Het is even zoeken maar daar is al wel herel veel geld te besparen. Elektronica zou ik wel gewoon nieuw kopen dat ontwikkeld toch nog best wel snel, en dan kan je een op elkaar afgestemde set aankopen. Een paar delen zou je moeten ( laten ) maken. Kom ik alweer op cnc zone, daar word best wel veel werk uitbesteed .

Toxiq
09-11-18, 22:25
@Toxic. Bedankt voor het voorstel om bij jou te komen frezen. Welke machine heb jij en waarom heb je deze gekozen?

Ik heb een zelfbouw machine die ik van iemand anders heb overgenomen maar voor een groot deel is gebouwd zoals ik hem zou bouwen
Dus hoge zijkanten en een platte brug ipv een platte tafel met hoge brug, hoge zijkanten geeft een stijvere tafel

Ik ga mijn machine rustig aan upgraden, een nieuwe besturingskaart heb ik al gekocht, volgende stap is andere motoren (closed loop)

Zelf ben ik ook nog beginner, je mag rustig eens komen kijken/snuffelen aan de machine

spinningwheels
09-11-18, 23:54
Alles staat of valt bij de basis waar je op gaat bouwen, Veel portaal frezen worden opgebouwd uit profiel .
Stel dat je een oud machine bed zou kunnen vinden in de maat van wat je wilt hebben , dan heb je wel iets heel moois om vanaf te gaan bouwen.
Alleen het vervoeren van zo,n ding is op zijn minst een uitdaging te noemen.

JOHN LAMERS
10-11-18, 08:03
Hier ben ik het niet direct mee eens, een loodzwaar gietijzer bed zorgt niet in zijn eentje voor een stijve machine.
alle verbindindingen moeten zo zijn geengineerd dat er zo wijnig mogelijk torsie in komt.
veel machines worden opgebouwd uit systeem profiel omdat die zo makkelijk zijn om mee te werken, maar het blijft altijd een compromis.
hoge zijkanten kan ook een voordeel zijn, maar als je op ander vlakken investeert in stijfheid is dat ook overbodig.
kijk maar naar het ontwerp van de datron m8 qube dit is 1 van de beste cnc portaal frezen die er te krijgen is.
maar het fantastische ontwerp van deze machine heeft wel een prijs!
kijk naar wat je wil en wat je daarbij nodig bent.
en als je er niet uit komt mag je zeker bij verschillende mensen op dit forum wel es langs komen om verschillende machines te testen en wat te proberen om te zien of het Łberhaupt wel iets voor je is en aan jouw verwachting voldoet zodat je niet een groot bedrag hoeft uit te geven om daar achter te komen.

En voor wat betreft zelfbouw, dit KAN een manier zijn om minder geld kwijt te zijn.
mijn ervaring heeft mij geleerd dat ik meer geld kwijt ben maar wel voor betere machines.
Tenzij jij weet dat een shapeoko de max is wat jij nodig bent, ga jij waarschijnlijk geen shapeoko nabouwen voor een lagere prijs maar een betere machine voor het zelfde geld of meer.

Toxiq
10-11-18, 09:48
En voor wat betreft zelfbouw, dit KAN een manier zijn om minder geld kwijt te zijn.

Tenzij jij weet dat een shapeoko de max is wat jij nodig bent, ga jij waarschijnlijk geen shapeoko nabouwen voor een lagere prijs maar een betere machine voor het zelfde geld of meer.

Mooi gezegd John

rverhag
10-11-18, 20:43
Niets is zo leuk dan je machine zelf te bouwen, maar dat is mijn persoonlijke mening.....

Maar als je snel(ler) "up and running" wilt zijn, zal kopen wellicht de uitkomst zijn. Het komt er volgens mij op neer wat je eigen gevoel zegt, wat je budget is, wat je mogelijkheden zijn om iets te fabriceren, maar bovendien: wat je doel met de machine is.

Ik neem aan dat je het strikt bij houtbewerken wilt houden (je spreekt over inlays), dus die 0.01 mm nauwkeurigheid is niet de eerste vereiste (of toch wel .....?). Beetje vaart op de machine is ook lekker, dus redelijk hoge versnelling en snelheid wil je waarschijnlijk wel hebben (echt? voor je hobby? of wordt het je werk?). Hoge snelheid in hout zeker haalbaar, maar als je machine net lekker kleine lettertjes staat te frezen met heel veel korte X-Y bewegingen: Blijft de machine dan ook op z'n plek? of is de kans groot dat het totale gevaarte er vandoor gaat omdat je te weinig massa hebt. Toch maar wat trager dan, of beetje gewicht eraan hangen?

Afmeting is ook belangrijk: Past die plaat die je wilt frezen er wel tussen? Of moet de plaat misschien onder de geleiding door? O jee, dan heb je een niet- of minder ondersteunde as. Dat gaat zakken vanwege te weinig stijfheid... maar hoe stijf moet stijf dan zijn? Welke grenzen in tolerantie worden gesteld? mag het ding 1 mm uitwijken? 0.1 mm? 0.01 mm? En is een zakking in y-richting erger dan verplaatsing in X- en/of Y-richting?

Moraal van het verhaal:Er zijn honderden vragen te stellen voordat je machine er staat als je zelf gaat (laten) bouwen. Al deze vragen worden vanzelf voor je beantwoord als je "gewoon" iets koopt :o

Wat ik in ieder geval iedere zelfbouwer wil meegeven: Volg je eigen gevoel, durf buiten de doos te denken en maak de fouten die gewoon gemaakt moeten worden.

Zo heeft mijn eigen machine een bed van beton (gewoon dat spul wat in de fundering gaat) en toch heb ik met die machine een hele leuke voordeur kunnen maken.....

groet,
Ronald

Toxiq
10-11-18, 21:38
Maar beton is dan wel weer lekker stijf ;-)

Epoxybeton word ook geregeld gedaan

MaVa
13-11-18, 18:27
Omdat de zoektocht toch niet zo gemakkelijk is hierbij al even mijn bevindingen:
- Een bestaande machine heeft altijd gebreken
- Een bestaande machine is soms moeilijker om te bouwen of te verbeteren
- Bij een productie-cnc wordt er altijd beknibbeld op materialen
- Een bestaande machine is plug & play (je steekt de stekker in en je bent klaar

Een zelfbouw-machine lijkt the way to go, maar onervarenheid speelt hierbij bij mij een factor.

Nu bezig met het volledige draadje te lezen betreffende de opensource portaalfrees. Hierin wordt enorm diep ingegaan op alle componenten van de machine en worden duidelijke diagrammen en foto's getoond.

Door de vele uitleg hier begin ik stilaan overtuigd te geraken dat ik mijn verwachtingen wat moet bijstellen.

Een machine voor mijn huidig budget die kan gekocht worden en zal volstaan aan wat ik er van verwacht lijkt niet haalbaar.

Zoals ik het nu zien zal ik gaan voor de opensouce portaalfrees in de afmetingen zoals die staat beschreven op CNC-zone. Echter wil ik me eerst nog wat inlezen in dit onderwerp en bekijken waar ik alle onderdelen kan verkrijgen. Kort gezegd wil ik zoals ik het nu zie beginnen te bouwen ergens rond de jaarwisseling. Een opdracht die moeilijk lijkt maar waarin ik altijd maar meer en meer vertrouwen in lijk te hebben. Het enige onderdeel die nog wat moeilijk lijkt zijn bepaalde onderdelen die op maat dienen worden gemaakt, al heb ik er vertrouwen in dat ik hiervoor wel de nodige hulp zal vinden.

Indien jullie dit willen kan ik hier in dit draadje beschrijven hoe ik de machine bouw, welke onderdelen ik heb gebruikt en waar ik deze heb gekocht en voor welke prijs.

Alvast bedankt aan iedereen die mij heeft geholpen om deze keuze te maken

Toxiq
13-11-18, 18:37
Onderdelen zoals profiel kan je op maat bestellen, ook op CNC zone zijn hier wel draadjes over, de ene leverancier is nauwkeuriger dan de andere

Even je bevindingen onderuit halen (gewoon omdat het kan :-))

- Een bestaande machine heeft altijd gebreken
Hoezo ? er zijn prima bestaande (zelfbouw) machines die geen gebreken hebben maar de eigenaar groter wil, zo heb ik mijn machine ook gekocht

- Een bestaande machine is soms moeilijker om te bouwen of te verbeteren
Kan maar hoeft niet, als je de materie snapt/kent dan weet je waar je op moet letten
VOORBEELD: een veel gebruikte manier van de Z as is dat de geleiding op de brug zitten en de karren op de Z-as
Maar veel beter is andersom, hier word de Z-as veel stijver van
Dit is makkelijk aan te passen en kan vaak zelfs zonder het kopen van nieuwe materialen

- Bij een productie-cnc wordt er altijd beknibbeld op materialen
Helemaal waar, maarja ergens moet er nog wat verdiend worden.
Als je het zelf kan heb je die verdiensten om extra uit te geven aan kwaliteit

- Een bestaande machine is plug & play (je steekt de stekker in en je bent klaar
Was dat maar waar, ik heb toch al verschillende keren gelezen dat zo een machine (ali en ebay) niet plug and play waren en moest men de boel al snel ombouwen naar een andere besturing

Leuk dat je gaat bouwen

JOHN LAMERS
13-11-18, 18:42
Dat is een super goed voorstel, ik hoop dat er meer mensen op dit forum zitten die geÔnspireerd raken door jouw en het uiteindelijk ook aandurven om zelf te gaan bouwen.
voor wat betreft hulp met maatwerk onderdelen komt dat zeker goed, er zijn altijd mensen die je willen helpen, wellicht kunnen Pascal en ik wat voor jouw betekenen.
Ik weet zeker dat je geen spijt zult hebben als je de opensource machine eenmaal klaar hebt.
success met bouwen, en ik kijk uit naar het verslag.

gr. John

spinningwheels
13-11-18, 23:04
Zoals ik al schreef vergeet de 2e hand markt niet. profielen, KO spindels Reststukken tooling plate, lineaire geleidingen en wagentjes.
Het is volop te vinden, en het scheelt gewoon een heleboel euro,s

MaVa
14-11-18, 10:14
Onderdelen zoals profiel kan je op maat bestellen,ook op CNC zone zijn hier wel draadjes over, de ene leverancier is nauwkeurigerdan de andere

Profielen op maat bestellen zal me alleszins helpen om nauwkeurigheid tebehalen.

Hoezo ? er zijn prima bestaande(zelfbouw) machines die geen gebreken hebben maar de eigenaar groter wil, zoheb ik mijn machine ook gekocht

Helemaal mee eens dat er goede machines zijn te vinden tweedehands. Hetprobleem is alleen hoe vind ik de juiste machine die alles heeft wat ik wil enwil ik wachten tot er zo’n machine beschikbaar wordt? Jammer genoeg wil ik daarniet op wachten.

Zoals ik al schreef vergeet de2e hand markt niet. profielen, KO spindels Reststukken tooling plate, lineairegeleidingen en wagentjes.
Het is volop te vinden, en het scheelt gewoon een heleboeleuro,s

Het klopt dat er onderdelen tweedehands te vinden zijn, echter doordat ik veleonderdelen voor de eerste keer zie, kan ik moeilijk vaststellen of de staat vandeze nog in orde zijn of niet. Dus voor kritieke stukken zou ik deze nieuwaanschaffen. Als kritieke stukken beschouw ik momenteel de steppermotoren en desturingcomponenten.
Bepaalde onderdelen zal ik hergebruiken uit vorige projecten (voedingen,noodstop, zekeringen). Sommige onderdelen zoals de voedingen zullen overkillzijn. Maar beter iets hergebruiken dat je hebt liggen dan iets nieuws te kopendie op 80% capaciteit moet draaien ipv op 30%.

Dat is een super goed voorstel, ik hoop dat er meermensen op dit forum zitten die geÔnspireerd raken door jouw en het uiteindelijkook aandurven om zelf te gaan bouwen.
voor wat betreft hulp met maatwerk onderdelen komt dat zekergoed, er zijn altijd mensen die je willen helpen, wellicht kunnen Pascal en ikwat voor jouw betekenen.
Ik weet zeker dat je geen spijt zult hebben als je deopensource machine eenmaal klaar hebt.
success met bouwen, en ik kijk uit naar het verslag.

gr. John

Omdat het me leuk lijkt om alles in een verslagje te gieten en omdat ik via dieweg ook een beetje voor mezelf verplicht bent om alles bij te houden, zal ikhier het gehele bouwproces posten en documenteren.

Het gehele bouwproces begint natuurlijk met het idee van de perfecte machine.Voor mij momenteel een portaalfrees.
Laten we beginnen met de elektronica. Het stuk die mij eigenlijk hetmoeilijkste lijkt. Hiermee beginnen stelt mij direct voor de nodigeuitdagingen, maar zorgt ervoor dat ik direct weet of het gaat lukken of niet.

Het hart van de machine zal een sturing worden van EdingCNC. Hierbij zou dekeuze vallen op de CPU5A4E. Hiermee kan ik vier assen aansturen (2x de X-as(lengte); de Y-as (breedte) en de Z-as (Hoogte)). De sturing wordt gevoed viaeen 5V voeding.

Als motors voor de beweging van de drie-assen en dus de verplaatsing van defrees binnen in het werkgebied van de portaalfrees zal er gekozen worden voorNEMA 23 Closed Loop Stepper System 2.0 NM van Leadshine. Voordeel hiervan isdat de steppermotor aangeeft aan de controller dat de beweging die gevraagt wordt,werkelijk wordt doorgegeven. De motoren worden gevoed door een 48V voeding.

De steppermotoren moeten natuurlijk nog verbonden worden aan de sturing. Ditgebeurd door middel van een stepperdriver. In feite kan dit gezien worden alseen relais met extra mogelijkheden. Hierbij is de keuze gevallen op deLeadshine HBS 57. Dit is de Closed Loop driver. Dit wil zeggen deterugkoppeling van de motor of de signalen goed verwerkt zijn. De driverszullen worden gevoed door een 24V voeding.

Met al deze componenten kan ik de frees al bewegen. Maar dit heeft echter ookzijn tol. Zoals het nu is heb ik al 4 verschillenden voltages in desturingskast lopen, nl. 5V; 24V; 48V en 230V. Dit zal ik moeten goed in het ooghouden en gebruik maken van de nodige kleuren zodat ik het overzicht nietverlies.

spinningwheels
20-11-18, 22:27
Een leuke basis om vanuit te gaan bouwen \
https://link.marktplaats.nl/m1341634249

Toxiq
20-11-18, 23:03
Stevig lastafeltje :-)

spinningwheels
20-11-18, 23:06
Stevig lastafeltje :-)
De TS zit in Belgie, daar staat dat plaatje ook.
Had het echt niet gepost als het ding hier om de hoek had gelegen,
Dan had je al de vraag gehad of 1200x800 mm in je busje past, en had dan die 100 hoog maar even vergeten

Toxiq
20-11-18, 23:12
Hahaha.... ook weer zo
Wat zou dat ding wegen, 600 a 800 kilo ?

spinningwheels
20-11-18, 23:14
750

MaVa
21-11-18, 09:35
750

Jammer genoeg zie ik niet hoe ik deze ooit op zijn plaats kan krijgen.

Ondertussen de eerste bestellingen gedaan. De aluminium platen en de profielen.
De platen haal ik bij de designer van de machine (Audimaniacs) vandaan. Dit lijkt me net zo eerlijk, gezien ik deze toch niet zelf kan maken en ik dit gedeelte moet uitbesteden.
De profielen werden besteld bij Item Belux.

Voor de mensen die het interesseert, de teller staat momenteel op 1.587,76 EUR

Bert Vanderveen
21-11-18, 11:36
De platen haal ik bij de designer van de machine (Audimaniacs) vandaan.

Klopt die naam wel? Ik kan op het web enkel een Poolse Audi-club vinden…

Verder: Op YouTube is Savvas Papasavva bezig met het (her)bouwen van een CNC. Zijn besturingskast zou je kunnen interesseren…

Aanvulling: Omdat Savvas twee kanalen heeft, bij deze de playlist met de besturingskast-video's:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL2BAg3oCto_RZTiFZaYA8PHUU-14FUi18

Toxiq
21-11-18, 13:54

Verder: Op YouTube is Savvas Papasavva bezig met het (her)bouwen van een CNC. Zijn besturingskast zou je kunnen interesseren…

Aanvulling: Omdat Savvas twee kanalen heeft, bij deze de playlist met de besturingskast-video's:

Nee die naam klopt niet, het is Audiomanics, oftewel Kees Soeters

Toxiq
21-11-18, 13:56

Nee die naam klopt niet, het is Audiomanics, oftewel Kees Soeters
Als Kees het maakt is het zeker goed, ga je het spul bij hem ophalen ? hij nog wel wat andere leuke dingen staan (laser bijv.)

MaVa
21-11-18, 14:21
Inderdaad een klein typfoutje gemaakt in de naam. Misschien komt dit wel doordat ik zelf een audiomaniac ben.

Ga het spul niet ophalen. Hij stopt het in een doosje en laat het bij mij bezorgen. De afstand is jammer genoeg een klein beetje te ver. 425 km oftewel een kleine 5 uur rijden enkele rit.

Toxiq
21-11-18, 14:24
Ah, ik had je woonplaats niet gezien, ik snap dat je dan niet 'ff' heen en weer rijd

JOHN LAMERS
21-11-18, 19:26
Goed dat je het plaatwerk op maat laat maken, dat scheelt je echt veel tijd.
voor wat betreft de voedingspanningen schreef je volgens mij iets wat niet klopt.
je schreef dat de drivers op 24 volt draaien en de motoren op 48.
bij stappenmotordrivers sluit je een voeding aan voor de motoren, op die spanning werkt de driver ook je hoeft daar dus geen aparte 24 volt voeding bij.

MaVa
21-11-18, 21:19
De keuze voor het plaatwerk op maat te laten maken was in principe gemakkelijk gemaakt. Als je nog geen cnc hebt dan heb je onnauwkeurigheden en die wil ik zoveel mogelijk vermijden.

Wat betreft de drivers heb je absoluut gelijk. Hier heb ik voldoende met de 48 volt. Geen idee waar ik dit heb gehaald. Nog druk bezig met een elektrisch schema uit te tekenen. Alle elementen moeten hierop vermeld staan en iedere kabel wil ik ook vermeld zien. Het is een beetje een uitdaging. Gelukkig is er een handleiding door iemand gemaakt betreffende de open source frees. Ben echt tevreden met mijn keuze voor deze frees.

Toxiq
21-11-18, 23:48
Waneer komen de eerste foto's :-)

MaVa
22-11-18, 09:03
Waneer komen de eerste foto's :-)

81830

Op aanvraag hierbij de eerste foto van de frees en hoe hij er zal uitzien. Heb deze foto even van het cnc-zone forum geplukt. Het heeft al een eerste impressie.
Van zodra de eerste bestellingen binnen komen zal ik natuurlijk de unboxing met jullie delen.

Fluo
22-11-18, 12:35
Ik blijf dit volgen! Zie net dat je van Diksmuide bent, dat is wel heel dichtbij en handig als ik uiteindelijk ook een beslissing neem :p

Clements
22-11-18, 22:59
Ik heb in de basis ongeveer dezelfde machine gemaakt als op het plaatje. Alleen de 2 lange zijbalke heb ik zwevend gemaakt boven het bed. Zo kan ik grotere stukken hout (zelfs plaat 244x122) op de machine kwijt.
:D

En het bevalt me best

MaVa
28-11-18, 18:44
82077

Vandaag zijn de eerste onderdelen aangekomen.
Spannende tijden komen er aan.

JOHN LAMERS
28-11-18, 18:52
Super cool :p ziet er netjes uit

MaVa
28-11-18, 19:13
Super cool :p ziet er netjes uit

Ik ben ook aangenaam verrast met de kwaliteit. Zelf had ik dit zeker niet op zo'n korte termijn kunnen fabriceren. Ik heb absoluut geen spijt dat ik dit onderdeel heb uitgegeven.

Volgende pakketjes zijn momenteel nog onderweg:
- profielen
- profielverbindingen
- lineaire geleidingen incl wagentjes
- kogelspindels incl toebehoren

In principe zou ik met deze onderdelen het mechanische gedeelte moeten kunnen opbouwen. Of althans dat hoop ik toch.
Ik zal ergens wel nog onderdelen vergeten zijn, maar dan kan ik deze bestellen.

De planning die ik voor mezelf heb opgemaakt is de volgende:
- De mechanische bouw wil ik vanaf dat de profielen zijn ontvangen starten. Het doel is dit klaar te hebben tegen het kerstverlof (ongeveer een maand)
- terwijl ik dit bouw wil ik ook graag alle elektrische onderdelen verzamelen
- De elektronica had ik graag tijdens het kerstverlof gestart. Ik hoop hier zo ver mogelijk mee te komen, maar helemaal klaar zijn wordt moeilijk vrees ik.

Daarna volgt natuurlijk nog de connectie met de pc en de programmatie van de software.

Wat de elektronica betreft wil ik dit langzaam doen en alles eerst doormeten. Waarschijnlijk ook een paar testopstellingen maken.

Toxiq
28-11-18, 19:37
Dat heeft Kees mooi gefreesd

henriW
29-11-18, 18:54
Ziet er echt netjes uit. Respect dat je hem zelf gaat maken! kan me voorstellen dat het nu wel heel erg gaat kriebelen...

MaVa
29-11-18, 22:37
Dat heeft Kees mooi gefreesd

Inderdaad. Alle eer aan Kees. Ook voor het ontwerp. Zonder dit ontwerp en gedane denkwerk stond ik nergens.

MaVa
29-11-18, 22:43
Ziet er echt netjes uit. Respect dat je hem zelf gaat maken! kan me voorstellen dat het nu wel heel erg gaat kriebelen...

De platen heb ik gewoon gekocht en zijn ontworpen door Kees van cnczone evenals de rest van de machine. Ik moet voor een groot deel maar assembleren. Maar voor mij is dit ook een uitdaging. Vooral omdat een stap voor stap handleiding niet echt beschikbaar is. Dit weekend de verdere unboxing van enkele leveringen en de montage van enkele subassemblages. Jammer genoeg zijn de profielen nog niet binnen.

MaVa
30-11-18, 16:53
Vandaag even aan het spelen met sensoren. Meerbepaald een proximity sensor.

Hoe werkt een normaal open contact?
De stroom wordt doorgelaten door de sensor indien hij niets voelt. Indien hij de nabijheid voelt van iets (hier mijn schroevendraaier) heeft hij contact en laat hij de stroom door.
Om het wat visueler te maken heb ik er een even een ledstrip aan bevestigd.

82095

Altijd leuk als een testopstelling werkt.

MaVa
05-12-18, 17:48
Vandaag een heuglijke dag. De profielen zijn binnen. Dan kon ik toch niet anders of al even een eerste opstelling te maken niet.

82227

Dit heeft je al een idee over de grootte waarmee we te maken hebben.
En wat zijn die profielen loeizwaar.
Hopelijk kan ik zondag al een beetje verder met de profielen bewerken en al de eerste onderdelen in elkaar vijzen.

JOHN LAMERS
05-12-18, 18:51
Dat ziet er al spectaculair uit, heel veel bouwplezier dit weekend.

MaVa
06-12-18, 21:46
Ondertussen eerste tegenslagje. De geleverde sleufmoeren hebben niet allemaal het gewenste M5 schroefgat voor de bevestiging van de hiwin profielen. Leverancier op de hoogte gesteld via mail, nu wachten op reactie.

Ondertussen bezig met gaten tappen in de profielen. Dat is toch een werkje dat veel tijd in beslag neemt. Elk gat in drie stappen tappen is toch een werkje, maar als je het resultaat ziet is dit wel bevredigend

Toxiq
06-12-18, 21:51
In 3 stappen ? neem een machine tap, dan draai je hem er in 1x in

JOHN LAMERS
06-12-18, 21:54
Wij hebben alles met machine tappen getapt, alle maten in 1 keer getapt.
Dat scheelt een hele boel tijd.
vervelend van de schuifmoeren, dit soort dingen zijn wij ook regelmatig tegenaan gelopen, tot 10 tellen en verder.

MaVa
06-12-18, 22:02
In 3 stappen ? neem een machine tap, dan draai je hem er in 1x in

Ik dacht al dat er een betere manier moest zijn. Bedankt voor de tip

Wij hebben alles met machine tappen getapt, alle maten in 1 keer getapt.
Dat scheelt een hele boel tijd.
vervelend van de schuifmoeren, dit soort dingen zijn wij ook regelmatig tegenaan gelopen, tot 10 tellen en verder.

Zo lang ik verder kan en de leverancier nieuwe bezorgd is er voor mij niets aan de hand. Vergissen is menselijk. Ik heb genoeg correcte moeren om de x rails af te werken, en dat zal waarschijnlijk zijn wat ik dit weekend maar kan afwerken. Maar de les die ik dus ondervonden heb is alle onderdelen dubbel controleren

MaVa
07-12-18, 09:44
Goed nieuws van de leverancier. Deze bezorgt mij de correcte sleufmoeren. De verkeerde mag ik houden als compensatie. Misschien dat ik deze in de toekomst nog kan gebruiken, wie weet?
Indien er mensen zijn die geÔnteresseerd zijn in de verkeerde sleufmoeren. Tegen verzendprijs kan ik deze wel bezorgen.

MaVa
11-12-18, 18:24
82473

Voor degene die zich afvragen hoe ver we momenteel zijn. Het vlot aardig goed. Veel gaatjes geboord. Veel gaten getapt (machinetap is een droom). Veel vijsjes gebruikt.

Volgende bestelling is ook weer gedaan, de spindels en daaraan vasthangende attributen.

En dan is de mechanische bouw eigenlijk bijna klaar. Het ziet er naar uit dat ik de deadline ga halen.

JOHN LAMERS
11-12-18, 18:30
Dit is toch veel leuker dan kant en klaar kopen.
en je steekt er nog een boel van op ook nog.

MaVa
11-12-18, 18:35
Dit is toch veel leuker dan kant en klaar kopen.
en je steekt er nog een boel van op ook nog.

Tot nu toe duizend keer leuker dan gedacht.
Met het ontwerp dat ik heb gekozen om te maken is het eigenlijk ook maar onderdelen bestellen en assembleren.
Eigenlijk is dit voor iedereen haalbaar.
Ik weet eigenlijk perfect hoe elk onderdeel in elkaar zit. En als er ooit iets misgaat dan zal ik daar zeker mijn voordeel uit halen.
Eerlijkheid gebied mij dat ik sommige onderdelen wel een paar keer heb moeten losmaken en terug in elkaar vijzen omdat ik een onderdeeltje vergeten was.

city17
11-12-18, 18:48
Ziet er al mooi uit. Hoeveel schat je in dat de machine uiteindelijk zal kosten? Ik zag eerder in het ergens topic 1500 staan, of is dat alleen voor de mechanische onderdelen? Want dat is een beetje wat een X-carve kost, alleen ziet dit er 10x degelijker uit.

MaVa
11-12-18, 20:02
Ziet er al mooi uit. Hoeveel schat je in dat de machine uiteindelijk zal kosten? Ik zag eerder in het ergens topic 1500 staan, of is dat alleen voor de mechanische onderdelen? Want dat is een beetje wat een X-carve kost, alleen ziet dit er 10x degelijker uit.

Tot nu toe heeft deze machine mij dit gekost:
Profielen: 892,69 EUR
Lineaire geleidingen: 941,11 EUR
Aluminium platen: 875,00 EUR
Profielverbinders: 148,64 EUR
Schroeven en bouten: 121,45 EUR

Totaal: 2.978,89 EUR

In het begin had ik in mijn hoofd dat ik voor 3.000,00 EUR wel een goede machine moest kunnen hebben.
Echter na lang beraadslagen bleek dat mijn budget niet realistisch is voor wat ik van de machine verwachtte.

Als we dan gaan spreken van een totaal budget, dan denk ik dat ik ongeveer 6.000 a 7.000 EUR ga uitgegeven hebben. Maar dit zou evengoed 8.000 kunnen zijn.

Als je kijkt naar de CNC voor de open dag hout van John Lammers en XL500SZ, dan kunnen zij een machine bouwen voor 1900 met een bereik van 600 x 800. De mijne zal een bereik hebben van 600 x 1000. Hoe meer ik lees en hoe meer ik zelf bouw, hoe meer ik besef dat deze jongens een heel goeie frees hebben gebouwd en dit voor een enorm goede prijs.

Bij zelfbouw hangt veel af van wat je zelf kunt maken en wat je moet uitbesteden, welke componenten je gebruikt.
Laat ons eerlijk zijn en zeggen dat ik alleen heel goede componenten heb gebruikt, en die dan ook nog eens van plaatselijke leveranciers heb gekocht.

MaVa
12-12-18, 15:12
En dan denken we weer een stapje verder en dan komt de controller weer in beeld. Momenteel nog aan het twijfelen tussen de CPU5A4E en de CNC760. Iemand van jullie een idee welke ik best zou kiezen en waarom?

XL500SZ
15-12-18, 11:36
Machtig mooie machine ben je aan het bouwen, ziet er proffesioneel uit!

Heb je al besloten welke controller je gaat gebruiken?
Als je eruit bent ben ik benieuwd welke je hebt gekozen en waarom.

Zit zelf ook te overwegen om een CPU5A4E te bestellen, voornamelijk om een 4e as toe te voegen en een gemakkelijk aan te sluiten pendant. Dit zijn 2 dingen die (nu nog niet) mogelijk zijn met de opensource besturing die ik gebruik (arduino +GRBL +Universal Gcode Sender) Voor de rest draait de opensource besturing wel heel goed en betrouwbaar.

MaVa
19-12-18, 15:03
Heb vandaag de knoop doorgehakt.

Het wordt de CNC760. De reden waarom heeft eigenlijk weinig te maken met het frees-aspect van mijn machine. Op dit bord zijn namelijk ook uithangen om in 3D te printen. Vermits ik dit in de toekomst misschien ook zal doen, hou ik hiermee ook die optie open.

Binnenkort (enkele maanden?) zou er ook een nieuw bord uitkomen de CNC720. Dit is eigenlijk een afgeleide van de CNC760 en de CPU5A4E. Indien deze beschikbaar zou zijn, zou deze wel een grote voorkeur genieten. Hangt natuurlijk ook af van de prijs. Ik denk dat er mensen zullen zijn die hun CPU5A4E zullen vervangen door de CNC720. Heeft immers dezelfde ruimte nodig. Misschien dat de tweedehandsmarkt dus binnenkort een paar van deze bordjes rijker zal zijn.

XL500SZ
19-12-18, 15:41
Heb vandaag de knoop doorgehakt.

Het wordt de CNC760. De reden waarom heeft eigenlijk weinig te maken met het frees-aspect van mijn machine. Op dit bord zijn namelijk ook uithangen om in 3D te printen. Vermits ik dit in de toekomst misschien ook zal doen, hou ik hiermee ook die optie open.

Binnenkort (enkele maanden?) zou er ook een nieuw bord uitkomen de CNC720. Dit is eigenlijk een afgeleide van de CNC760 en de CPU5A4E. Indien deze beschikbaar zou zijn, zou deze wel een grote voorkeur genieten. Hangt natuurlijk ook af van de prijs. Ik denk dat er mensen zullen zijn die hun CPU5A4E zullen vervangen door de CNC720. Heeft immers dezelfde ruimte nodig. Misschien dat de tweedehandsmarkt dus binnenkort een paar van deze bordjes rijker zal zijn.

Interessant dat er een nieuwe bord uit komt, hopelijk is de prijs stelling van dit nieuwe bord interessant. Goede tip.

Als het je alleen om het 3d printen gaat ben je met het prijsverschil tussen de cpu5a4e en cnc760 ook al een eindje op weg voor een losse 3d printer. Heb zelf een 2e hands prusa i3 mk2s gekocht voor 400 euro. Als ik naar de versnellingen kijk die een 3d printer haalt(met minimale bewegende massa) zou mijn portaalfrees er een aardige dobber aan hebben om daarbij in de buurt te komen. Die moet namelijk het hele portaal van tig kg heen en weer trekken.

JOHN LAMERS
14-01-19, 08:28
Het is al een poosje stil op dit draadje, zijn er nog vorderingen gemaakt afgelopen maand?

Rexmax
14-01-19, 09:36
Tot nu toe heeft deze machine mij dit gekost:
Profielen: 892,69 EUR
Lineaire geleidingen: 941,11 EUR
Aluminium platen: 875,00 EUR
Profielverbinders: 148,64 EUR
Schroeven en bouten: 121,45 EUR

Totaal: 2.978,89 EUR

In het begin had ik in mijn hoofd dat ik voor 3.000,00 EUR wel een goede machine moest kunnen hebben.
Echter na lang beraadslagen bleek dat mijn budget niet realistisch is voor wat ik van de machine verwachtte.

Als we dan gaan spreken van een totaal budget, dan denk ik dat ik ongeveer 6.000 a 7.000 EUR ga uitgegeven hebben. Maar dit zou evengoed 8.000 kunnen zijn.

Als je kijkt naar de CNC voor de open dag hout van John Lammers en XL500SZ, dan kunnen zij een machine bouwen voor 1900 met een bereik van 600 x 800. De mijne zal een bereik hebben van 600 x 1000. Hoe meer ik lees en hoe meer ik zelf bouw, hoe meer ik besef dat deze jongens een heel goeie frees hebben gebouwd en dit voor een enorm goede prijs.

Bij zelfbouw hangt veel af van wat je zelf kunt maken en wat je moet uitbesteden, welke componenten je gebruikt.
Laat ons eerlijk zijn en zeggen dat ik alleen heel goede componenten heb gebruikt, en die dan ook nog eens van plaatselijke leveranciers heb gekocht.

Je bent een geweldige machine aan het bouwen, dat is duidelijk.
Respect, en zeker ook voor de heren John Lammers en XL500SZ die de inspirators zijn van dit project.

Deze machine is natuurlijk wel volledig buiten het "zelf doen met een uitdagend klein budget" -domein gegroeid.
Ik had hiervoor ook nog nog wel aspiraties om iets leuks te bouwen voor een voor mij bereikbaar budget.. Maar als ik zie dat dit 7000,- ŗ 8000,- gaat kosten en dat er toch best wat kennis en vaardigheden bij komen kijken waar ik niet direct over beschik dan geef ik het bij voorbaat op.
Met mijn budget en technische vaardigheden ga ik dan toch weer kijken naar een Shapeoko of iets in die richting.
Maar nogmaals respect voor degenen die wel zo'n machine weten te bouwen!

Bigfoot48
14-01-19, 10:41
Respect, en zeker ook voor de heren John Lammers en XL500SZ die de inspirators zijn van dit project.

Deze machine is natuurlijk wel volledig buiten het "zelf doen met een uitdagend klein budget" -domein gegroeid.
Ik had hiervoor ook nog nog wel aspiraties om iets leuks te bouwen voor een voor mij bereikbaar budget.. Maar als ik zie dat dit 7000,- ŗ 8000,- gaat kosten en dat er toch best wat kennis en vaardigheden bij komen kijken waar ik niet direct over beschik dan geef ik het bij voorbaat op.
Met mijn budget en technische vaardigheden ga ik dan toch weer kijken naar een Shapeoko of iets in die richting.

Misschien is dit wat voor je: https://www.v1engineering.com/specifications/

Ik heb deze met een frees staan en heb samen met een broertje een tweede gemaakt met een 100 watt CO2 laser erop.
De volgende is al in de maak met een plasma snijder erop.
Hij is natuurlijk minder nauwkeurig als wat hier wordt gemaakt, maar je kan er zeker een heel eind mee komen.

Of een aankoop via Ebay, https://www.ebay.com/itm/220V-EU-PLUG-1500W-6040-CNC-4Axis-USB-Router-Engraver-Milling-Drilling-Machine/401665820130?hash=item5d852605e2:g:RZMAAOSw8R9ahz0 O:rk:11:pf:0
Een vriend van me heeft deze via Duitsland besteld, iets goedkoper en een wat groter bed, mocht je interesse hebben kan ik even de juiste link voor je opzoeken.

IdeeŽn genoeg voor een wat lager budget, een laser erop zetten is trouwens niet goedkoop zodra je voorbij de 60 watt ga:cool:

MaVa
14-01-19, 10:49
Het is al een poosje stil op dit draadje, zijn er nog vorderingen gemaakt afgelopen maand?

Echte vorderingen heb ik jammer genoeg nog niet kunnen maken. Daar kwam een kleine bestelling van snijplanken (een vierhonderdtal) even een stokje tussen steken.
Iedere keer ik de werkplaats binnen kom dan staat de machine mij triestig te bekijken.

Wat ik ondertussen wel al heb gedaan is een hele hoop onderdelen verzameld:
- spindels
- lagers
- kabels
- connectoren

Dus we hebben alvast weer materiaal om vorderingen te maken.

Donderdagavond start er ook een nieuwe cursus voor Fusion 360 deftig te kunnen gebruiken. Het zelf experimenteren en uitvinden bleek toch moeilijker dan gedacht.

MaVa
14-01-19, 11:06

Dank u voor het compliment. Al wil ik wel even vermelden dat ik in principe een soort van bouwplan volg vanop CNC-zone. Bepaalde dingen heb ik uitbesteed zoals de aluminium platen (dit was ook iets boven mijn niveau). Mijn idee is dat het eigenlijk voor iedereen haalbaar is. Zeker met de documentatie die terug te vinden is. En eigenlijk is het bouwproces heel erg tof. Je komt een probleem tegen en vindt een oplossing.

Budget en nauwkeurigheid gaan in grote mate samen, het hangt er maar van af wat je denkt nodig te hebben. Dit gezegd zijnde, ben ik eigenlijk niet van plan om veel compromissen te sluiten bij het bouwen van mijn CNC. Ik ben er van overtuigd dat ik de machine zou kunnen afwerken voor ongeveer 4.500,00 EUR door componenten te gebruiken die net iets minder zijn, maar ik wil dit liever niet doen. Bij zelfbouw bepaal je namelijk zelf waarin je wil investeren. Compromissen kunnen gesloten worden op basis van je vereisten/budget.

Lees je goed in als je beslist (bv. op cnczone) of begin er gewoon aan. Ligt er een beetje aan welke werkwijze je verkiest.

Het moeilijkste in het CNC-gebeuren vind ik nog de tekenprogramma's goed kunnen gebruiken.

PaulRT
14-01-19, 12:35
MaVa, ik heb je een PB gestuurd

Rexmax
15-01-19, 13:29
Misschien is dit wat voor je: https://www.v1engineering.com/specifications/

Ik heb deze met een frees staan en heb samen met een broertje een tweede gemaakt met een 100 watt CO2 laser erop.
De volgende is al in de maak met een plasma snijder erop.
Hij is natuurlijk minder nauwkeurig als wat hier wordt gemaakt, maar je kan er zeker een heel eind mee komen.

Of een aankoop via Ebay, https://www.ebay.com/itm/220V-EU-PLUG-1500W-6040-CNC-4Axis-USB-Router-Engraver-Milling-Drilling-Machine/401665820130?hash=item5d852605e2:g:RZMAAOSw8R9ahz0 O:rk:11:pf:0
Een vriend van me heeft deze via Duitsland besteld, iets goedkoper en een wat groter bed, mocht je interesse hebben kan ik even de juiste link voor je opzoeken.

IdeeŽn genoeg voor een wat lager budget, een laser erop zetten is trouwens niet goedkoop zodra je voorbij de 60 watt ga:cool:

Dank voor de tips.
Voor mij wordt het inderdaad toch een koopmachine. Ik wil hem vooral gaan gebruiken, niet eindeloos aan bouwen.
Natuurlijk wil je op een gegeven ogenblik iets beters, zoals dat zo meestal gaat. En dan kan ik een beginnend cnc-er misschien weer blij maken met mijn gebruikte Shapeoko of Stepcraft.
Dus als er iemand gaat upgraden en zijn Shapeoko of iets dergelijks wil verkopen..

O Peatey
15-01-19, 13:40
Heeft iemand van jullie ervaring (positief dan wel negatief) met deze machine: http://www.stappenmotor.nl/CNC%20bouwplannen/Bouwplan%20simpele%20CNC%201.0.pdf?

JOHN LAMERS
15-01-19, 14:40
dit is een beetje een raar ontwerp met alles eigenlijk net niet.
Geen snelheid, geen stabiliteit, geen verspaning/werkstuk hoogte, geen hoge resolutie en een heel klein spindeltje.
Ik denk dat je hier niets aan hebt als freesmachine.

Gr. John