X-Carve de moeite waard?

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi allemaal,

Ik heb de kans om een ongebruikte 2de hands X-Carve te kopen.
Heeft er iemand ervaring met deze cnc? Zijn ze goed gefabriceerd? Zijn ze precies?
Ik zou die voor vanalles willen gaan gebruiken, hoe meer ik er aan denk hoe langer mijn lijstje wordt :p
Een groot project zou bijvoorbeeld een wereldkaart in opdracht zijn zoals ik eerder met een figuurzaag heb gemaakt : https://www.woodworking.nl/showthread.php?16760-CNC-wereldkaart
 
Laatst bewerkt:

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik vind m een beetje dinky toy uitzien. Als het niet teveel kost kun jem natuurlijk wel kopen om een beetje thuis te raken in de CNC . Eenmaal begonnen wil je toch elke keer meer, groter en sneller :p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is niet echt bepaald zuiver
Als je delen in elkaar wil passen zoals jij wil doen met bijv. de wereld kaart heb je dat wel nodig
Zuiverder zal het iig zijn als je een hele lage snelheid hanteert
maar kijk er niet raar van op als stukje 1 of meerdere uren duurt
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De x carve is niet een heel solide machine, de nauwkeurigheid zou denk ik het eerste zijn waar je tegen aan loopt.
losse vormen en graveerwerk is denk ik wel mogelijk met beperkte snelheid.
Vraag jezelf een paar dingen af,
is hij groot genoeg voor jouw ideeën?
is de prijs binnen jouw budget?
Hoe zwaar is de machine gebruikt? Is er speling te voelen op geleidingen?
kun je zelf beoordelen of de machine goed is? Neem anders zeker iemand mee die er wat meer kijk op heeft.
is zelfbouw een optie? Je kunt met gebruikte onderdelen makkelijk een betere machine bouwen dan een x carve.
zijn er op het moment nog andere opties op de 2e hands markt binnen jouw berijk?

mijn advies, cnc is een heel leuke hobby maar valt en staat met wat je verwacht en de kwaliteit van de machine.

gr. John
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Vandaag naar de X-Carve gaan zien. De machine is volledig nieuw en compleet. Beslissing is nog niet genomen, maar denk dat ik toch best mijn verstand (en dat van jullie :D) laat spreken en best nog een paar jaar wacht tot het budget wat groter geworden is.

20181107_181506.jpg
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Tsja, denk dat de term "carve" op z'n plek is bij zo'n machientje. Zal niet veel meer aan kunnen dan precies dat.....
 

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Hangt van de toepassing af of je zoiets wilt kopen of niet. Als je b.v. metaal wilt gaan frezen of hard hout zou ik er niet aan beginnen. Maar voor graveerwerk b.v. is het ideaal of dun (6 mm ) triplex hout. Ik zelf heb een eigenbouw cnc machine, type frankenbot. Heeft een precisie van < 1%.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kijk ook eens naar de video van Marius Hornberger. Hij heeft een aantal aanpassingen aan zijn X-carve gedaan om deze steviger te maken. Nu zijn een aantal hiervan, geloof ik, overgenomen door X-carve bij hun later geproduceerde X-carves. Hij heeft nog een aantal video's waarin hij de spindel vervangt en een dust shoe maakt.


Bij mijn oriëntatie naar een CNC-machine kwam voor mij de Ooznest Workbee met spindels-aansturing als beste naar voren. Maar ik ben echt een beginner en heb (nog) geen CNC gekocht. Qua prijs vergelijkbaar met een X-Carve, maar is meer solide. Je mist wel de gebruiksvriendelijke software van X-Carve.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.