Handvat Zaag

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Van Massave had ik nog een plankje kersen liggen, en ik wilde altijd al graag andere handvatten aan mijn handzagen.
Bij Dieter Schmidt op de website staat een link naar Blackburn Tools, en die heeft mooie templates van oud model handvatten met mooie krullen.
Dus zodoende is het eerste handvat gemaakt hier.... En er volgen er meer!
Afgewerkt met Danish Oil.

2018-11-02 19.17.39.jpg

2018-11-02 19.20.03.jpg

2018-11-02 19.18.35.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ziet er goed uit! Prachtig.

Bij de titel van het topic zat ik even te twijfelen: een handvat voor een zaag of een zaag om handvatten te zagen. ;)
Maar zo te zien is het beide.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi handvat. Heb zelf ook wel eens zoiets gemaakt, zit een hoop tijd in maar is zeker de moeite waard.

Als ik het goed zie heb je een template voor een kapzaag gebruikt. Voor een schrobzaag zou ik geneigd zijn om de bevestigingshoek aan te passen, zodat de arm meer in het verlengde van het blad komt. Heb je al geprobeerd hoe hij zaagt en heb je voldoende controle als je dichtbij de punt zaagt?
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Als ik het goed zie heb je een template voor een kapzaag gebruikt. Voor een schrobzaag zou ik geneigd zijn om de bevestigingshoek aan te passen, zodat de arm meer in het verlengde van het blad komt. Heb je al geprobeerd hoe hij zaagt en heb je voldoende controle als je dichtbij de punt zaagt?

De Template die ik heb gebruikt is niet helemaal degene die op de tekening staat in de map, de hoek van de zaag is iets anders maar wel degelijk voor een schrobzaag.
Op de tekeningen kun je ook zien welk type zaag erin moet.
Het handvat wat ik nu aan het maken ben is er wel een voor een kapzaag, deze is dan ook gesloten van onderen!
Als die klaar is, zal ik er ook wel een foto van posten hier.
Wat het zagen betreft kun je goed gecontroleerd sturen, zelfs op de punt van de zaag!
Ik heb ook even op jou link gekeken... Mooi gemaakt, de tekst op de zaagbladen kun je meestal wel met thinner verwijderen, als ze er niet in gebrand zijn.
En zo leer ik ook weer mooie tips van anderen! ;)
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi setje zo. Is dat een vaste blad & rug combi voor de kapzaag of zelf samengesteld?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.