wie heeft ervaring met hout buigen d.m.v. stomen ?

A

Athanor

Guest
Hee Riezebos, welkom hier. Kun je wat duidelijker zijn? Op andere plaatsen in dit forum staan verschillende recente topics over stomen en buigen, heb je daar al naar gekeken?

Fons
 

riezebos7722

Nieuw lid
24 jan 2011
4
0
Inderdaad, de vraag staat in de verkeerde catagorie.
En dat roept gelijk vragen op.
Ik wandel nog wat onwennig door het houtbewerkers forum.Sinds ik gisteren mij net geregistreerd heb.
Help loods me doorheen !

Maar om antwoord te geven ik wil graag weten hoe iemand veel ervaring heeft gekregen met stomen en buigen van hout.

Wat de mogelijkheden zijn
blijft de kleur kwaliteit goed.
afwerken en behandelen van hout dat gestoomd is, Vochtgehalte etc
Is deze methode goed te doen bij beuken en eiken.
bedankt voor de reactie

grt Henk
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Lang geleden wel eens beukenhout gebogen, als volgt:

Oude snelkookpan gesloopt, ventiel er afgehaald, daar een slang op gemonteerd die naar een PVC pijp met een flinke diameter loopt (rioolbuis oid). Die pijp is aan één kant afgesloten met een houten prop. De prop niet te vast aanslaan, dan vliegt hij er uit als de druk te hoog is en dat wil je ivm de veiligheid. De slangkant is ook uitgerust met een PVC-deksel waarin een gat geboort is waar weer een stuk buis op gelijmd is waarover de slang past. Aan de onderkant van de buis boor je wat kleine gaatje waardoor het condenswater weg kan en waardoor de druk niet op kan lopen.

Op de bodem van de buis doe je wat zaagsel of houtkrullen (als je draait heb je vast wel wat liggen....), daar de te buigen latten op leggen, afsluiten, water in de pan, pan op het vuur (campingbrandertje of iets dergelijks), flink aan de kook brengen en opletten dat het allemaal niet droogkookt. Stoom komt door de slang in de buis, condenswater wordt opgenomen door het zaagsel en kan weglopen door de kleine gaatje onderin de buis.

Je laat de latten afhankelijk van de dikte van je materiaal een poosje stomen, minimaal een uurtje maar des te dikker des te langer natuurlijk. Met beschermde handen uit de buis halen en dan meteen buigen, bij voorkeur in een opstelling fixeren en laten koelen/drogen. Beukenhout bleek bij mij mooi vormvast te blijven na buigen.

Ik heb beuken latten (kopmaat 12 x 55 mm) gebogen nadat ze een uur of twee in de buis lagen en dat ging goed. Voor het buigen had ik een plaat underlayment met pennen er in gemaakt, ging prima (hoewel het wel allemaal even klooien en proberen was voordat het lukte zoals ik wilde). Zelf dus ook even aanklooien tot je het resultaat hebt wat je wil. Was bang dat het PVC de hitte niet aan zou kunnen maar dat ging prima.

De beuken latten waren bestemd voor een gelamineerde helmstok voor een zeiljachtje en ter vervanging van gebogen onderdelen van een stoel. Bleef allemaal mooi in vorm. Achteraf gezien was het net zo goed gegaan zonder stomen trouwens :D , gewoon buigen en op elkaar verlijmen, maar het was wel erg leuk om het een keer te doen met stoom.

Groet, Rob.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik heb ooit voor mijn zeilbootje een nieuwe gaffel gelamineerd (het voorste stukje althans, dat in een fraaie bocht rondom de mast grijpt). Daarvoor kookte ik grenenhouten latjes in de grootste soeppan die we hebben. Ongeveer een halfuurtje. Verbluffend, hoe buigbaar hout dan wordt. Eerst zonder lijm in de mal laten drogen, na droging verlijmd met epoxy en afgewerkt met tweecomponentenlak. Prima resultaat. Met eiken en beuken gaat dit ongetwijfeld ook prima. Denk aan de eiken spanten in boten en aan het vele gebogen beuken in allerlei meubilair.

De kleur bleef hetzelfde. Met zegt dat gestoomd beuken wat dieper roze-achtig wordt dan ongestoomd beuken.

Btw: Koken is niet hetzelfde als stomen, maar in de praktijk maakt het bij mijn weten geen noemenswaardig verschil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.