Verstekaanslag Felder

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Geen ervaring mee, maar ik vraag me af of je voor deze verstekaanslag toch niet minimaal de oplegtafel nodig bent.....

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
O ja, nu begrijp ik het. Ik kan me van Felder alleen een demo filmpje herinneren waarbij deze verstekaanslag op een oplegtafel ligt, kan natuurlijk wel op dezelfde manier bevestigd zijn als in jouw voorbeeld.... misschien eens in die demofilmpjes van Felder kijken?

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb even snel een paar filmpjes gescand, maar ik denk dat ik me vergis, zie dat er vooral gebruik van de hoekinstellingen van de oplegtafel gebruik wordt gemaakt:rolleyes:

Fons
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heb er zelf geen ervaring mee. Is een dubbelverstekaanslag, dient om b.v. verstekken waarbij de 2 delen niet even breed zijn relatief snel te maken. Bestaat in een dititale en een analoge versie. Is duur. Is zeker geen exclusiviteit van Felder. Kan gewoon op de paneelwagen bevestigd, oplegtafel niet per se nodig. Voor meer uitleg of demo-filmpjes: zoek ook op Martin Mitrex (zelfde, maar van Martin) of Altendorf Duplex (van Altendorf). Is duur. Kan je verstekaanslag misschien vervangen voor relatief korte lengtes, voor massief, maar kan hem niet vervangen als paneelzaagaanslag (precisie van bijstellen is niet dezelfde als die van een aanslag van 1.5 a 2 m lang, die op het uiterste van de oplegtafel afgesteld wordt)

Je vindt ook DHZ alternatieven. Duitse term (youtube) is Doppelgehrungsanschlag, Engels Dubbel miter fence of Dubbel sided miter fence.

Goedkoper alternatief kan gewoon een korte verstekaanslag van Felder zijn, voor gebruik van de machine zonder de oplegtafel (alhoewel je die ook niet echt goedkoop kan noemen...).
 
Laatst bewerkt:

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Heb er zelf geen ervaring mee. Is een dubbelverstekaanslag, dient om b.v. verstekken waarbij de 2 delen niet even breed zijn relatief snel te maken. Bestaat in een dititale en een analoge versie. Is duur.

Dat laatste klopt zeker, vandaar mijn twijfel :)

Is zeker geen exclusiviteit van Felder. Kan gewoon op de paneelwagen bevestigd, oplegtafel niet per se nodig. Voor meer uitleg of demo-filmpjes: zoek ook op Martin Mitrex (zelfde, maar van Martin) of Altendorf Duplex (van Altendorf). Is duur.

De filmpjes van Altendorf geven al een beter beeld van de mogelijkheden. De prijzen zijn inderdaad wat buiten proportie, maar omdat er nu een korting opzit bij Felder, zou ik dit wel overwegen. Een alternatief is een combinatie van deze twee:
https://www.ballas-shop.de/de/holzb...gezubehoer/praezisions-winkelanschlag-hammer1
https://www.ballas-shop.de/de/holzb...er/kreissaegezubehoer/hammer-ablaenganschlag2

Maar hiermee zit je ook al aan 436 euro, zonder verzending. Bovendien vind ik dit systeem minder stabiel dan de dubelverstekaanslag.

Kan je verstekaanslag misschien vervangen voor relatief korte lengtes, voor massief, maar kan hem niet vervangen als paneelzaagaanslag (precisie van bijstellen is niet dezelfde als die van een aanslag van 1.5 a 2 m lang, die op het uiterste van de oplegtafel afgesteld wordt)

Akkoord. De bedoeling is om de dubbelverstekaanslag erop te laten voor het dagelijkse gebruik, en de oplegtafel als ik echt grotere stukken moet zagen. Het nadeel is dat mijn werkplaats heel smal is (zie post https://www.woodworking.nl/showthread.php?24387-Foto-s-werkplaats ), en omdat ik nu mijn schaafbank naast mijn paneelzaag heb gezet, blijft er nog minder plaats over, waardoor ik er constant tussen moet manoeuvreren.


Je vindt ook DHZ alternatieven. Duitse term (youtube) is Doppelgehrungsanschlag, Engels Dubbel miter fence of Dubbel sided miter fence.

Goedkoper alternatief kan gewoon een korte verstekaanslag van Felder zijn, voor gebruik van de machine zonder de oplegtafel (alhoewel je die ook niet echt goedkoop kan noemen...).

Inderdaad, zie mijn opmerkingen in de post boven.

Dank alleszins voor de uitgebreide reactie :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.