Schaaltje van limba.

P

Pel

Guest
Proef schaaltje van limba, ik kreeg dit hout cadeau van Rick bij een bestelling, er zitten nogal wat wormgaatjes in, daarom was het ook gratis. Ik heb de gaatjes gevuld met Gupa vuller en schuurstof vermengd. Het schaaltje is wat dun geworden omdat er uitbrekers waren, maar die schuur je makkelijk uit dit zachte hout. Dit was een kleiner blokje hout om te testen hoe het hout zich op de draaibank verhield. Ik kwam erachter dat je dit hout toch met vlijmscherpe beitels moet draaien anders krijg je uitbrekers op de kopse kant, daarom is het schaaltje uiteindelijk ook zo dun geworden. Eigenlijk wilde ik dit schaaltje op advies van Peter, met een lange schuine onderkant draaien, maar weer niet goed nagedacht, ik had er een veel te groot blok hout met pen voor in de klauw opgelijmd.

Limba, ook wel Fraké of Akom genoemd, in de landen van herkomst o.a. west Afrika Angola, Kongo en Zaïre. Ik kende limba hout van vroeger alleen als een houtsoort die wat op eiken leek, ik meen me te herinneren dat je vroeger binnendeuren had van limba fineer? Limba Noir is het donkere kernhout van de boom, het zwarte van het kernhout schijnt een soort afweermiddel te zijn wat de boom zelf produceert om insecten zoals wormen (gaatjes boorders) te weren. Het was weer zeer leerzaam.

Groet Pel.

Schaaltje van Limba 1.jpg

Schaaltje van Limba 3.jpg

Schaaltje van Limba 4.jpg

Schaaltje van Limba 5.jpg
 
P

Pel

Guest
Ja Nico, het hout laat zich heel goed op kleur beitsen, Ik merk dat ik met het draaien toch meer planmatiger te werk moet gaan. Nu neem ik een blok hout, zaag hem rond op de lintzaag, kijk wat de mooiste kant is, inspannen en maar zien waar de beitels me naar toe leiden. Terwijl ik dat met het houtsnijden, of zeg maar met timmerwerk wel altijd een plan heb, en vaak ook meerdere tekeningen. Met het volgende project ga ik dat toch eens doen, van tevoren meer aandacht aan de vorm besteden.

Groet Pel.
 
Ja Nico, het hout laat zich heel goed op kleur beitsen, Ik merk dat ik met het draaien toch meer planmatiger te werk moet gaan. Nu neem ik een blok hout, zaag hem rond op de lintzaag, kijk wat de mooiste kant is, inspannen en maar zien waar de beitels me naar toe leiden. Terwijl ik dat met het houtsnijden, of zeg maar met timmerwerk wel altijd een plan heb, en vaak ook meerdere tekeningen. Met het volgende project ga ik dat toch eens doen, van tevoren meer aandacht aan de vorm besteden.

Groet Pel.[/QUOTE

Pel teken je blok hout op schaal op een stuk papier (ik gebruik een schetsboek, dan kan je nog eens terug bladeren) en schets verschillende vormen voor een schaal in dat blok hout.
Je kan dan ook al rekening houden met je voet en eventueel aan te lijmen pen voor in de klauwplaat.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Mooi werk Pel, en leuk om te zien dat je inmiddels ook een mooi stuk Black Limba hebt gevonden, het ziet er bijna identiek uit als het stuk wat ik gebruikt heb voor mijn snijplank (ergo, dat kwam natuurlijk ook bij Rick vandaan...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.