Verwarming

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi allemaal,

Mijn atelier(tje) is 4m op 4m en 2.5m hoog. Ik ben op zoek naar een betaalbare manier om de ruimte te verwarmen als ik aan het werk ben.
Wat zouden jullie aanraden of wat gebruiken jullie als verwarming?
Ik heb geen plaats voor een kachel ofzo en dacht aan infrarood verwarming. Vond het vooral interessant dat voorwerpen en personen verwarmd worden ipv de lucht, zodat je handen en het materiaal aangenaam warm zijn.
Maar ik hoor liefst wat ervaringen, dus ik wilde eens bij jullie polsen.
Liefst ook een oplossing die ik makkelijk zelf kan installeren.

Bedankt voor jullie info
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Inderdaad infrarood verwarming (straalkachel) of een ventilator variant. Makkelijkste is gewoon een verplaatsbaar ding met een stekker.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Mijn werkruimte is ongeveereven groot, wat kubieke meters betreft en goed geisoleerd.
Ik gebruik een olie gevulde elektrische radiator. Wordt snel warm en houdt de warmte enige tijd vast.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
oliegevulde radiatoren geven helaas een slecht rendement.
Infrarood is vooral warm als je er voor staat.
Ernaast voel je niks.
En ivm kleine ruimte niet handig omdat je behoorlijk wat vrije ruimte moet hebben voor zon ding ivm hitte.
Het makkelijkst is een werkplaatskachel op stroom.
2500 a 3000 watt is genoeg.
Het best is een eigen CV of een radiator aansluiten op de huis CV
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik heb ook een werkplaatsje van 4 x 4 meter 2,50 hoog, en gebruik een straalkacheltje op gas omdat ik ook geen kachel kwijt kan. Ik heb hem op 150 cm hoogte tegen de muur geschroefd. Als het koud is, en hem aanzet moet ik al gauw het ding op de kleinste stand zetten, er zitten ook maar twee standen op. Je moet wel voor voldoende ventilatie zorgen want hij zuigt de zuurstof uit de lucht.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
7.5x3
Garagedeur is een stalen kantel geval (zomers kan je er een ei op bakken, s'winter is het een koufront, voor de rest is de garage wel goed geisoleerd
Ik heb ook zo een oliekachel en dat werkt bij mij zeer redelijk, na 2 uurtjes zet ik hem meestal een standje terug, dan is het wel lekker op temperatuur
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Mijn "werkplaats" is een houten blokhut (5cm dik hout) van ongeveer dezelfde afmetingen.(ongeisoleerd) Ik heb er een 8kw 3 fasen heater in staan. Lijkt overcapaciteit, maar als het 5 graden vriest is het fijn dat mijn mancave snel een acceptabele temperatuur krijgt. Installatie is niet moeilijke, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet.

Roelof
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik gebruik ook zon zibro kachel, maar de mijn heet qlima.

Mijne is een laserkachel, kan gewoon een tijd instellen, en dan is het de juiste tempratuur.

Is wel een fijne warmte.

Succes nog.

Gr Danny
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
oliegevulde radiatoren geven helaas een slecht rendement.
Infrarood is vooral warm als je er voor staat.
Ernaast voel je niks.
En ivm kleine ruimte niet handig omdat je behoorlijk wat vrije ruimte moet hebben voor zon ding ivm hitte.
Het makkelijkst is een werkplaatskachel op stroom.
2500 a 3000 watt is genoeg.
Het best is een eigen CV of een radiator aansluiten op de huis CV

Alle electrische kachels, radiatoren of warme lucht blazers hebben hetzelfde rendement: 100%. Niet meer en niet minder. Hoe de warmte ervaren wordt kan wel verschillen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met petroleum en gasverwarmingen in een kleine ruimte is het toch opletten. Altijd zorgen voor voldoende verluchting. Rookgassen kunnen dan wel 'onschadelijk' zijn, maar voor je het weet heb je vorming van CO. En dat is wel gevaarlijk. Bovendien wordt er een flinke hoeveelheid waterdamp gevormd die condens kan veroorzaken op koude delen zoals gereedschappen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Alle electrische kachels, radiatoren of warme lucht blazers hebben hetzelfde rendement: 100%. Niet meer en niet minder. Hoe de warmte ervaren wordt kan wel verschillen.

Een olie radiator werkt met stralingswarmte.
die moet de luchtopwarmen en dmv vonvectie de rest van de ruimte verwarmen.
Vlak naast of boven zon ding is het warm 2 meter verder voel je niks.

Een ventielator kachel verwarmd de lucht en verspreid die meteen en hoeft dus korter aan te staan om de ruimte op te warmen dus...
Meer rendement
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Alle electrische kachels, radiatoren of warme lucht blazers hebben hetzelfde rendement: 100%. Niet meer en niet minder. Hoe de warmte ervaren wordt kan wel verschillen.

De laser zibro of vergelijkbare van qlima zijn vrij goede apparaten.
door de hogere verbrandingstemperatuur verbranden schadelijke stoffen ook.

desondanks is ventilatie en een koolmonoxide melder wel aantrekkelijk.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt om mee te denken. Ben geen fan van een verbrandingskachel in zo'n kleine ruimte, dus ik denk dat elektrisch voor mij een betere oplossing is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.