Afstellen breedbandschuurmachine SandingMaster CSB 850? Iemand ervaring mee?

Pyrrhula

Nieuw lid
6 jan 2011
18
0
Onlangs heb ik een hele oude breedbandschuurmachine gekocht (+/- 50 jaar oud; 85cm schuurbreedte; 1 contactwals; met oscillering).
De machine vertoont (voorlopig) geen grote gebreken, maar na enkele uren testschuren is het wel duidelijk dat ik hem moet proberen wat beter af te stellen (als dat kan).
Ik heb veel verschillende vragen ivm de machine, maar ga beginnen met deze:
Met de 2 zilveren hendels (zie foto) kan je de hoogte van de in- en uitvoerrollen veranderen.
Tussen de invoerrol en de contactwals zit ook nog een ijzeren drukplaat (rood op foto, ken de juiste naam van dit onderdeel niet) die mee naar boven en beneden beweegt als je de hendels gebruikt.
Je kan mbv bouten echter ook de invoerrol van hoogte veranderen tov die ijzeren drukplaat. Aan de uitvoerzijde is het precies hetzelfde: ook een drukplaat en een uitvoerrol.

Nu mijn vraag: wat is de juiste instelling van de invoerrol en drukplaat tov de contactwals? En van de uitvoerol en drukplaat tov de contactwals?

Iemand enige ervaring met zulke machine (of iets gelijkaardigs)? 2.jpg3.jpg
 

tjakko

Nieuw lid
13 feb 2011
22
0
Je moet eerst zorgen dat de beide schuurschoenen evenwijdig staan ten op zichte van de voor- en achterkant.
Dit is een kwestie van meten zodat de druk aan alle kante gelijk is. Waarbij de invoerzijde iets hoger is dan de uitvoerzijde.
Als dit allemaal goed staat kun je pas met de schuurwals zelf afstellen zodat deze egaal afneemt dit is een kwestie van schuren van een plaat op volle breedte, en meten en corrigeren net zolang dat de plaat aan alle zijden gelijk op dikte is.
Dit kan zeer tijdrovend zijn.
 

Pyrrhula

Nieuw lid
6 jan 2011
18
0
Bedankt #tjakko, ik heb ondertussen de beide schuurschoenen parallel gezet. Hierbij ben ik uitgegaan van de tafel zelf als referentievlak, niet de doorvoerband, want dit is zo oud en versleten dat ik het gevoel heb dat hij niet langer overal even dik is (zowel links/rechts als in de lengterichting). De tafel is met 4 bouten bevestigd aan het onderstel en door aan die bouten te draaien heb ik de tafel parallel gezet tov de schuurschoenen. Door een "straight edge" op de tafel te leggen kon ik het hoogteverschil tss de schuurschoenen en de tafel nauwkeurig controleren (foto 4). De doorvoerband heb ik proberen te schuren, in de hoop dat die wat vlakker zou worden (zie foto 1). Ik heb nog geen schuurtest kunnen doen (afzuiging is namelijk nog niet aangesloten), maar ik denk wel dat de instelling nu al beter is dan voorheen.4.jpg1.jpg
 
Laatst bewerkt:

tjakko

Nieuw lid
13 feb 2011
22
0
Hallo Pyrhula,
Mooi dat ik je hier even mee op weg geholpen heb en het kan een tijdrovende bezigheid zijn, want het is echt meten en schuren totdat je overal dezelfde dikte verkrijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.