Bestaat er een schuurmachine voor mij...

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
Hallo mensen,

Ik zou graag een schuurmachine kopen, maar ik vraag me af of er wel EEN machine bestaat waarmee ik mijn klusjes kan doen. Ik houd van goed gereedschap en het mag ook wel wat kosten, maar ik ben geen professioneel gebruiker en meer dan één machine wordt me echt wat te gek op dit moment. De eerste klusjes waar ik de machine voor zou willen gebruiken:

- Mijn houten (tuingereedschap)schuurtje moet geschilderd. Niet groot, maar toch een flink oppervlak. Wil het opschuren (dus niet kaal maken) graag doen met de machine,
- Achterdeur kaal schuren, zodat er geschiktere lak op kan,
- Wat houten kleuterstoeltjes kaal schuren,
- Wat meer kleinere dingen kaal schuren.

En op de iets langere termijn zou het mooi zijn als ik ook de kozijnen kan schuren voor de gebruikelijke schilderbeurt(en).

Ik zat eerst te denken aan een kleine vlak-/deltaschuurmachine, bijvoorbeeld een Bosch GSS 160 multi, of iets dergelijks van Makita. Een duurdere machine vind ik op zich ook het overwegen waard (ik begreep dat een Festool rotex 90 bijvoorbeeld veelzijdig is, maar of het voor mij wat is, is me niet duidelijk), als ik dan maar bij veel verschillende klussen uit de voeten kan. Maar hoe meer ik erover lees, hoe minder ik er van overtuigd raak dat er een machine is die bedoeld is voor het soort werk waar ik 'm voor wil gebruiken.

Kortom, mijn vraag: kan iemand me op basis van het bovenstaande iets adviseren? Ik hoef niet een perfecte machine voor al het werk, maar wel een die een zeer duidelijke verbetering is t.o.v. schuren met de hand in veel situaties. Of... is het gewoon niet slim om hiervoor een machine te willen, kan ook natuurlijk.

P.S. Huren bij bijv. Boels heb ik ook overwogen, maar dat vind ik eigenlijk nog wel behoorlijk duur. Bovendien een hoop gedoe.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als het platte oppervlakes zijn zou ik een machine nemen die zoweel mooi rustig kan schuren of flink kan afnemen zoals een rotex
moet je ook in hoekjes schuren ontkom je niet aan een machine met een vierkante/driehoek voet (400 serie festool bijv) maarja....dat gaat een heel stuk langzamer dan een rotex

De vraag die je eigenlijk stelt is: ik wil een auto waarmee ik de bergen kan, ook een beetje door de modder crossen maar als me hoed daar naar staat ook met 250km/u over de duitse autobahn knallen

Je snapt, dat kan niet in 1 auto
zo is het ook met gereedschap
alles in 1 gaat gewoon niet
kies een machine die je het meeste nodig hebt
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
De vraag die je eigenlijk stelt is: ik wil een auto waarmee ik de bergen kan, ook een beetje door de modder crossen maar als me hoed daar naar staat ook met 250km/u over de duitse autobahn knallen

Jawel, bv de MERCEDES-AMG GLC 43 4MATIC :rolleyes:

Maar voor schuurmachines heb je gelijk.

Crypto, je wilt 2 machines want dat wordt te gek, maar een Rotex 90 zou wel kunnen. Voor de prijs van een Rotex kun je een excenter- EN deltaschuurmachine van een A-merk kopen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo ik zou zeggen rotex 90
Van festool
Die komt het dichtst in de buurt van al je wensen
Maar dat is mijn mening
Succes met je keuze mvg Leroy
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou voor twee machines gaan. Zo'n Rotex is mooi, maar dan heb je het net niet. Voor die prijs koop je ook een goede delta/vlak schuurmachine en een wat grotere excenter schuurmachine. Dan heb je spul wat specifiek voor kleinere en grotere oppervlakken is.
 

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
Bedankt voor de reacties alvast.

Ik begrijp wat je bedoelt, L.N. Twee machines zijn op zich wel een optie, maar het gaat mij er eigenlijk meer om dat ik niet meerdere matige OF meerdere dure machines zou willen. Als ik met een Rotex echt alle kanten op zou kunnen, zou ik dat geld er wel voor over hebben (maar dan wel Marktplaats). Als ik voor hetzelfde of liever minder geld veelzijdiger kan zijn met kwalitatief goed gereedschap, heb ik dat natuurlijk liever. Noemde de Rotex omdat mijn indruk was dat die heel veelzijdig was en tevens bijzonder goed was.
 

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
@jpandriesse
En is het dan bij zo'n excenter belangrijk dat het toerental aanpasbaar is? Ik zie dat dat een optie is die je nogal terugziet in de prijs.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ja dat is belangrijk.
lagere toeren gebruik je voor bijvoorbeeld voor grondverf.
en kunststoffen
Of sommige laksoorten
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik schilder een 16 tot 20 weken per jaar voornamelijk jaren 20 30 woningen. 90 procent met de festool rs 400. De rotex 90 twee jaar geleden aangeschaft voor grof werk op kozijnen en het schuren van epoxy. Heb natuurlijk nog meer machines maar als ik er een moest kiezen dan is het de rs 400. Ik mis het puntje niet. Heb natuurlijk ook een fein delta schuurmachine maar ook die gebruik bijna alleen met de zaag erop. Er zijn ook veel schilders die voornamelijk met de rts400 schuren.
Ja rotex gaat sneller maar is zwaarder en lastiger in de hand te houden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik lees vooral adviezen voor de Rotex vanwege de grote afname. Ik heb hem niet, en mis hem ook niet. Wat je als hobbyist af moet vragen is of tijd wel de doorslaggevende factor is, zeker als je niet de rest van het jaar meerdere machines werkeloos in de schuur heb liggen.

Bovendien lees ik, behalve de deur, voornamelijk klussen die een meer fijne aanpak vragen, en klapstoelen met een Rotex:confused:
Schuren is bovendien niet altijd het beste middel, de deur die je kaal wil maken, zou ik eerst met de verfbrander en schrapper doen.
Hoe goed je machine ook is, je gaat geen vijf verflagen schuren als je ze er in één keer afbrand.

Wanneer je de meest universele machine voor thuis wil, zou ik net als Wim naar de rechthoek of deltaschuurmachine uitkijken.
Als je geen Festool wil, vanwege de prijs, kijk dan eens naar Rupes. Die zijn kwalitatief net zo goen, maar komen bijvoorbeeld niet in een systainer, wat al scheelt in de aanschafprijs. Regelbaar toerental moet je zeker doen, watergedragen verf doe je meestal op lagere snelheid.

Wanneer ik vlakken moet schuren pak ik zelf de excenterschuurmachine, ik heb dus ook alle drie de bovengenoemde machines, waarvan ik de Rupes rechthoek tweedehands heb gekocht. Die gebruik ik zelf het minst, de delta en excenter ongeveer evenveel.

Ik snap dat twee machines nu misschien teveel is, koop één goede en kijk of je in de toekomst behoefte heb aan een tweede. Ik zou hier als eerste de delta adviseren en als tweede de excenter (rond 125 of 150). Mijn excenter is van Makita, bevalt goed, alleen het schuurpapier heeft een ander gatenpatroon als de Festool/Rupes, dat vind ik een nadeel.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als veeleisende hobbyist zal je ook prima kunnen slagen bij de overige a-merken hoor. Als ik jou was zou ik vooral eens langsgaan bij een grotere gereedschapszaak waar ze meerdere merken hebben om zo eea te kunnen vergelijken. Gewicht/hanteerbaarheid is namelijk ook essentieel, zeker als het gaat om het schuren van kleinere oppervlakken. Echter zal je zien dat vaak het schuren met de hand (papiertje eventueel icm een schuurblokje) vaak fijner gaat dan een machine.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als veeleisende hobbyist zal je ook prima kunnen slagen bij de overige a-merken hoor. Als ik jou was zou ik vooral eens langsgaan bij een grotere gereedschapszaak waar ze meerdere merken hebben om zo eea te kunnen vergelijken. Gewicht/hanteerbaarheid is namelijk ook essentieel, zeker als het gaat om het schuren van kleinere oppervlakken. Echter zal je zien dat vaak het schuren met de hand (papiertje eventueel icm een schuurblokje) vaak fijner gaat dan een machine.
Ik kan me hierbij aansluiten, al ben ik zelf een gereedschap freak.
Ik heb verschillende schuurmachines maar gebruik (als hobbyist) meestal de rechthoekige en soms de excentrische voor grote oppervlakken.
Voor kleine oppervlakken en hoekjes blijven de delta en de kleine vierkante schuurmachine meestal in de doos omdat ik het liever met de hand doe.
Mvg, :).
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Er zijn vele wegen naar rome. en net zoveel wat het "beste"is. Als ik mijn duit in het zakje mag doen.
- Ik zou geen rotex kopen omdat dit toch wel zware machines zijn.

Een goede schuurmachine maakt het werk zoveel plezierig om te doen. Ik ben geen festool fan maar als ik zou adviseren om 1 festool machine te kopen zou het een schuurmachine zijn. Ook om de goed stofafzuiging. Je kan bijna stofvrij schuren met een goede stofzuiger

voor opschuren zou ik gaan voor een DTS400 of RTS400
 

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
Bedankt voor de adviezen, mensen. Hier kan ik zeker wat mee. Het idee dat je de lak ook kunt branden/krabben was gewoon niet bij me opgekomen, ondanks het feit dat ik recentelijk nog een brander met verstrip-opzetstuk heb geërfd. Ik geloof dat ik eerst eens ga kijken voor een machine voor het fijne werk. Of er dan op de langere termijn nog iets anders naast moet komen, zie ik later wel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb zojuist de Bosch GEX 125-150 besteld, lijkt me voor de hobbyist een prima machientje voor minder dan de helft van de rotex 90
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Voordat je een bosch koopt.
Kijk even naar dit filmpje.
https://youtu.be/rwp1vI25J48
Ik heb mijn festool aankoop hier ook op gebaseerd en er is niks van gelogen kan ik je melden.
Ik had al een makita excenter maar die is meteen iverkocht toen ik de festool ets had gekocht.
Wat een verschil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.